philippa starck Skrevet 17. desember 2003 #1 Skrevet 17. desember 2003 Vi giftet oss i sommer, så da lurer jeg på hvordan det blir regnet: Vi har (eller dvs JEG har) endel penger på konto. Han har et lite lån som står på ham. Vil det lønne seg å overføre sparepengene våre til ham, slik at ikke jeg får formuebeskatning? Eller regner de alt som "vårt" nå som vi er gifte?
Flo* Skrevet 17. desember 2003 #2 Skrevet 17. desember 2003 Skatteloven § 2-12. Ligning av ektefeller hver for seg Ektefeller lignes hver for seg a. når ekteskapet er inngått etter 31.oktober året før inntektsåret ____ For inntektsåret 2003 skal dere dermed ikke lignes samlet. De første 120 000;- av formuen er ikke skattepliktige. (tall fra 2002)
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2003 #3 Skrevet 17. desember 2003 Dere skal lignes sammen på formuen, det har derfor ikke noe å si hvem penger og gjeld står på. Men merk at det er den pengene står på som går renteinntekten tillagt på inntekten sin. Dere er imidlertid fri til å flytte formue og gjeld mellom dere for å "komme best mulig ut av formuesbeskattingen". Dersom en av dere har veldig lav inntekt det året dere gifter dere, så kan dere be om å bli skattelagt sammen. Lønner seg ofte å regne litt på dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå