AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #1 Skrevet 9. desember 2011 Vi har en baby som er noen uker gammel. De første ukene sov hun veldig godt, men de par siste ukene har hun begynt å bli veldig urolig og kavete. Jeg har (desverre) en lei tendens til å "måtte" ha på tv om dagen. Vi har plassert lekegrinda slik at babyen ikke skal se tv'en. Vi har tenkt at dette er ok, også for å "lære" henne til å venne seg til lyder om dagen. Men de par siste ukene har hun sovet dårligere på dagtid og vært vanskeligere å roe på kvelden. På dagen sovner hun og våkner igjen etter 10 min. Det eneste stedet hun sover ganske lenge på dagtid er på magen min. I kveld var det virkelig vanskelig å roe henne for kvelden. Hun veivet med armer og ben og det tok nesten tre timer bare på å roe henne. Jeg lå å koste med henne for å prøve å roe henne ned. Vi har hatt litt lys inne på rommet slik at det ikke har vært helt mørkt. Til slutt slukket jeg lyset, sluttet å kose med henne og bare la med ned ved siden av henne. Da sovnet hun tvert! Før hun sovnet gikk jeg frem til og tilbake mellom rommet og stua og plutselig slo det meg at når babyen ligger i lekegrinda så ser hun hver gang tv-bilde skifter selv om hun ikke ser selve tv'en. Altså det blinker liksom i taket og på veggen når bilde skifter på tv'en og kanskje dette gjør at hun blir overstimulert? At hun blir sliten av disse lysglimtene? Og at det gjør henne urolig og kavete? Som skrevet over så sover hun greit på magen min på dagen, og det kan vel hende hun gjør det fordi hun blir litt roligere av hjerteslagene mine? For hun roer seg ikke kun ved å ligge i armene, hun må ligge på magen. I tillegg til dette har jeg vært redd for å gi henne for lite oppmerksomhet og for lite nærhet og prater masse med henne og "leker" med henne i våken tilstand. Kanskje dette blir altfor mye for henne og hun blir giret og får vanskeligheter med å sove? Når hun kaver er hun tydelig trøtt og gjesper og gnir seg i øynene. Når hun først sovner i senga si så sover hun lenge. På dagtid har vi forsøkt å få henne til å sove i lekegrinda. Jeg skal ikke ha på tv'en rundt henne i morra for å se om det hjelper. Noen med erfaringer på området? Det er vanskelig å bli mamma for første gang.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #2 Skrevet 9. desember 2011 Jeg tror jeg ville prøvd å skjerme henne litt. Hun er bare noen uker gammel og hele verden er ny. Hva med å evt. ha lyden lavt, og hvorfor ikke bare samsove med henne på dag. Ta henne med deg og gå og legg dere i et stille rom. Om ikke du er trøtt, så kan du finne på noe annet når hun har sovnet. Når min var så liten sov han også mye i sjal. Lukten, hjerteslagene og nærheten var beroligende for han. Etterhvert som de blir større, tåler de også mer. Ofte vil så små barn søke blikket bort fra deg når de har fått nok prat og sosialisering, og vet man om disse små tegnene, så er det lettere å bare "være sammen" når barnet uansett signaliserer at det er slitent.
MellonCollie Skrevet 9. desember 2011 #3 Skrevet 9. desember 2011 Men de par siste ukene har hun sovet dårligere på dagtid og vært vanskeligere å roe på kvelden. På dagen sovner hun og våkner igjen etter 10 min. Det eneste stedet hun sover ganske lenge på dagtid er på magen min. I kveld var det virkelig vanskelig å roe henne for kvelden. Hun veivet med armer og ben og det tok nesten tre timer bare på å roe henne. Jeg lå å koste med henne for å prøve å roe henne ned. Vi har hatt litt lys inne på rommet slik at det ikke har vært helt mørkt. Til slutt slukket jeg lyset, sluttet å kose med henne og bare la med ned ved siden av henne. Da sovnet hun tvert! (...) I tillegg til dette har jeg vært redd for å gi henne for lite oppmerksomhet og for lite nærhet og prater masse med henne og "leker" med henne i våken tilstand. Kanskje dette blir altfor mye for henne og hun blir giret og får vanskeligheter med å sove? Når hun kaver er hun tydelig trøtt og gjesper og gnir seg i øynene. Dette høres veldig likt ut som min baby når hun var rundt 2 måneder. På dagtid ville hun nesten kun sove på meg, liggende mage mot mage. Og hun "sa" veldig tydelig i fra når det var kvelden for henne, da ville hun helst sovne litt for seg selv i ro på soverommet.. Min erfaring fra to barn er at de første månedene så endrer ting seg veldig fort, og da er det bare til å følge det behovet de har den tiden det varer Dersom hun liker å ligge litt for seg selv på dagtid, ikke føl at du må underholde henne. Prat og lek selvsagt med henne, men la henne også få tid alene. Tid til å ta inn inntrykkene hun får hele tiden. Jeg tror nok ikke nødvendigvis TV-bildene du nevner er det som skaper uro, men heller at hun er en ganske vanlig baby på den alderen. Husk også at ofte har de korte våkenperioder før de faktisk trenger en lur igjen.. snuppa her var gjerne trøtt og klar for ny soving etter 1 time våkentid på den alderen. Ventet vi for lenge med å legge henne igjen ble hun overtrøtt.
Timseh Skrevet 9. desember 2011 #4 Skrevet 9. desember 2011 Min baby sover best når det er mørkt. Husk at lille har lagt i en trang og mørk livmor. Han sover også bra oppå meg selv om det er lyst, eller ved siden av meg. Ha det mørkt når hun.sover
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Dette høres veldig likt ut som min baby når hun var rundt 2 måneder. På dagtid ville hun nesten kun sove på meg, liggende mage mot mage. Og hun "sa" veldig tydelig i fra når det var kvelden for henne, da ville hun helst sovne litt for seg selv i ro på soverommet.. Min erfaring fra to barn er at de første månedene så endrer ting seg veldig fort, og da er det bare til å følge det behovet de har den tiden det varer Dersom hun liker å ligge litt for seg selv på dagtid, ikke føl at du må underholde henne. Prat og lek selvsagt med henne, men la henne også få tid alene. Tid til å ta inn inntrykkene hun får hele tiden. Jeg tror nok ikke nødvendigvis TV-bildene du nevner er det som skaper uro, men heller at hun er en ganske vanlig baby på den alderen. Husk også at ofte har de korte våkenperioder før de faktisk trenger en lur igjen.. snuppa her var gjerne trøtt og klar for ny soving etter 1 time våkentid på den alderen. Ventet vi for lenge med å legge henne igjen ble hun overtrøtt. Jeg vet at alle barn er ulike, men hvor lenge varte denne perioden for dine babyer? Etter hun har spist har jeg henne ofte litt i armene også legger jeg henne i lekegrinda med en uro over seg. Hun kan godt ligge der å kose seg en liten stund, også begynner hun å sutre. Jeg har tenkt at hvis hun er trøtt så kan hun jo bare sovne der i lekegrinda, men kanskje hun vil ha det mørkt på dagtid også? Eller kanskje jeg kan la henne ligge til jeg ser hun blir trøtt, for så å ta henne over i vognbagen og sove der? Det er så himla vanskelig å forstå babyen. Jeg føler jeg ikke strekker til som mor og er bare helt håpløs.
Lyra Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 Når min baby bare var noen uker gammel så sov hun stort sett i armene mine, både natt og da. Hun hadde et stort nærhetsbehov og det var ytterst sjelden hun ville ligge alene. Når hun begynte å sove for seg selv lå hun i vogna eller vugga om dagen og senga si om natta, men dette godtok hun først etter at vi hadde gjort det trangt rundt henne oppi der. Så jeg tenker at det å sove i en lekegrind fort kan føles utrygt for en liten baby. Så det kan jo være at babyen din rett og slett trenger mer nærhet og kontakt? 1
helenaa Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Hvorfor tenker du at du skal forstå babyen? Dette er ikke noe du skal kunne på forhånd. Du skal lære å forstå den, litt etter litt. Slapp av. Du prøver å lese henne, og det er jobben din nå. Du må prøve deg fram,akkurat som du beskriver her. (og når du tror du har skjønt det, er det ikke lenge før babyen endrer seg, og du må prøve deg fram på nytt.) Jeg tror ikke babyen blir overstimulert av lyset/lydene eller "underholdningen" som du gir den. Men det kan godt hende at du skal ha et sovested som er roligere/mørkere, og at du skal legge henne tidligere enn du har gjort nå. Noen små babyer kan godt legges igjen en halvtime etter at de våknet... Hvis babyen sover best på magen din, så håper jeg du har en stol du liker å sitte i Du har sikkert permisjon nå, og da har du vel tid til å ha henne der? Husk at babyer er vant med masse lyd fra magen, så du kan gjerne se på TV mens hun sover på magen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå