AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #1 Skrevet 9. desember 2011 Datteren min har lenge sovet gjennom hele natten. I blant våkner hun og sutrer litt i søvne, og om hun ikke finner søvnen igjen selv, så holder det å gi smokken og bre over dynen. Men de siste 4 nettene har hun våknet både 2, 3 og 4 ganger og virkelig hylskreket. Det hjelper ikke å trøste, hun vrir seg, dytter og sparker, smokken river hun bare vekk og kaster. Legger jeg henne i sengen så vrir hun seg og kryper rundt mens hun skriker. Det eneste som hjelper er å være der og passe på at hun ikke slår seg, og gi smokken og bre over dyna når hun plutselig roer seg. Har tidligere slitt med fæle netter med både tenner, sykdom og magevondt, men det er ingenting i forhold til dette. Da hjalp i hvertfall trøst, og hun roet seg etterhvert i armene mine. Har lest en del om nattskrekk, og det minner om dette, men de fleste skriver at det ikke skjer før det er 2-3 år gamle. Kan det være noe annet? Noen som har noen tips?
Gjest happy_me Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Har hun begynt i barnehage enda? Eller noe annet har forandret seg hos dere? Sånne ting kan jo ofte vise seg i nattesøvnen, selv om ungen ser ut til å ikke stresses av det på dagtid. Jeg er ingen ekspert, men nattskrekk mener jeg kan starte helt fra ettårsalder, så det kan jo være det, da ettårsdagen hennes ikke er så langt unna? Sikker på at hun ikke har vondt noe sted? Eller at det er tenner på vei?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Min erfaring: Mitt barns nattskrekk startet ca i samme alder. Hun er nå 2,5 år. Synes det kan høres ut som om din datter plages av det samme. Det foregår stort sett i i perioder, i snitt fem dager pr uke når det står på. Den lengste perioden hun har hatt var 3 uker. Under anfallene er det ingenting å gjøre, bare sitte sammen med henne, og si at jeg er der. Prøver jeg å nærme meg henne fysisk for å trøste/ roe ned blir hun helt krakilsk, det gjør bare vondt verre. Ved søvnunderskudd eller sove-rytme langt utenfor det vanlig øker sjansene for anfall. Det er grusomt når det står på, men tiden mellom "periodene" er heldigvis ganske lang (for oss i hvertfall).
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 Vi trodde også det var natteskrekk, viste seg at hun hadde ørebetennelse!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Takk for svar dere! Vi har time til lege (egentlig min time) på mandag, skal få sjekket at hun ikke er syk i hvertfall. Det er ingen tegn til tenner nå, men det kan jo selvsagt være det. Bare så rart etter 6 tenner at det skal være så annerledes med nr 7? Kanskje det er jeksler, hmm.. Hun har begynt i barnehagen, men det er lenge siden (2 mnd), og hun er der bare 2 og 3 dager i uken. Kan det være det etter så lang tid også? Skal snart på ettårskontroll på helsestasjonen også, så får ta det opp der. Men greit å høre om noen har flere/andre erfaringer og tips. TS
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 Hun våknet forøvrig 2 ganger i natt også, med samme hylingen. Holdt det gående i 6-7 minutter med hylskriking før hun roet seg. Dagen har vært helt fin ellers, merker ikke noe til det annet enn at hun sov en time lenger på dagen i går.
Gjest happy_me Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 Kan jo være verdt å sjekke om det er en jeksel eller to på gang, men jeg tviler på at det er det om hun er helt fin på dagtid. Da gutten her fikk jeksler var det både feber og nedsatt matlyst i bildet, men du får se henne an. Håper dere får utelukket at hun er syk på mandag ihvertfall Når det er så mye som 2 mnd siden hun begynte i barnehagen, og har vært der jevnlig, så tror jeg ikke det kan spille inn da nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå