AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #1 Skrevet 9. desember 2011 Hei! Jeg har en sønn på tre måneder som har avtale om vaskinasjon til uka. Problemet er at barnefar og jeg ikke blir enige om vi skal vaksinere. Han er redd for at aleminiumen i vaksinene skal gi barnet varige nerveskader, mener at sykdommene er mer eller mindre utryddet og ikke er noen stor trussel lenger og at vaskinene i seg selv forårsaker mer av de sykdommene det vaksineres mot. Jeg vil ikke ta sjansen på å ikke vaksinere ham, jeg er redd barnet kan få en av sykdommene det vaksineres mot å bli alvorlig syk eller værre. Jeg mener at smittetrusselen fortsatt er reel fordi ikke alle innvandrere er vaksinert og sykdommene finnes i utlandet. Jeg har lest en del om det og har også lest alt barnefaren har sendt meg av studier o.l. men mener fortsatt det er best å vaksinere ham. Jeg blir frustrert over at han ikke klarer se hva som faktisk kan skje om han ikke vaksineres og at han har "hengt" seg opp. Nå er han veldig alternativ av seg og ofte så får jeg inntrykket av at det er feil å gjøre noe som helst som andre gjør. Uansett, til poenget. Jeg har foreldreansvaret alene og vet jeg kan bestemme dette selv. Jeg har bestemt meg for at jeg vil at barnet skal vaksineres. Barnefar "truer" nå med å gjøre ting veldig vanskelig, sier han aldri kommer til å tilgi meg for det mm. Jeg har vært åpen om når vaksinasjonstimen er, vi har vært sammen på helsestasjonen å snakket med dem og jeg har hørt på hva han har å si. Jeg vil ikke at ting skal bli vnaskelig men vil ikke ta sjansen på å ikke vaksinere ham. Det er viktigst at han har det bra og er frisk! Noen råd og tips til hva jeg kan si eller gjøre for å få faren til å se det jeg ser?
Gjest Marmot Skrevet 9. desember 2011 #2 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Altså, sykdomene er utryddet fordi vi har vaksiner, og om vi slutter å vaksinere vil de komme tilbake igjen, mye fordi det alltid vil være barn som ikke kan ta vaksinene (pga. sykdom). Det var jo nettopp utbrydd av en tidligere "utryddet" sykdom i Oslo, jeg husker selvsagt ikke hvilken akkurat nå og må løpe. Å ikke vaksinere er egoisme i mine øyne. Endret 9. desember 2011 av Marmot 11
ViljaH Skrevet 9. desember 2011 #3 Skrevet 9. desember 2011 Noen sykdommer som var mer eller mndre utryddet er nå på vei oppover igjen delvis pga innvandring og delvis pga folk som ikke vaksinerer ungene sine fordi de tror de vet bedre enn folkehelseinstituttet. Jeg tror bare du får si til faren at du har lest hans materiale, grundig, men det har ikke overbevist deg om å endre standpunkt. Dere er fortsatt uenige. Og ettersom du har siste ord i saken, blir det ditt standpunkt.som gjennomføres, og det må han akseptere. Han prøver å veie opp for at han ikke har bestemmelsesrett ved å true deg. Ufint, ikke la det lykkes. Til syvende og sist må vi stole på folkehelseinstituttet som har mange spesialister i arbeid til å lage anbefalinger. 4
Gjest Marmot Skrevet 9. desember 2011 #4 Skrevet 9. desember 2011 Se her: http://www.aftenposten.no/helse/Meslinger-p-fremmarsj-6481572.html
Gjest MorAase Skrevet 9. desember 2011 #5 Skrevet 9. desember 2011 Vaksiner ungen for svarte! Det er ikke en uprøvd hurtigvaksine vi snakker om her, men en livsviktig (for alle som lever i samfunnet) vaksine som i verste fall vil redde ditt barns liv direkte! Blir så forbanna på alle vaksinasjonhysterikerne... I verste fall vill ejg gått til sak mot han for vannkjøtsel. 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #6 Skrevet 9. desember 2011 TS her. Har ikke vært noe spørsmål for meg om han skal vaksineres eller ikke, det skal han. Synes bare det er synd og skremmende at faren ikke klarer se det på samme måte. Han har gått i vranglås føler jeg og sitter å tenker at jeg er glad jeg ikke trenger hans samtykke for å ta det valget.
Gjest Marmot Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 I verste fall vill ejg gått til sak mot han for vannkjøtsel. Det kan man jo faktisk ikke, det er fremdeles frivillig å følge vaksineprogrammet. Jeg skjønner godt at man kan føle at vaksiner er skummelt, når det har vært mye fokus på at de kan være skadelige, spesielt MMR. Og når nå svineinfluensavaksinen viste seg å kunne gi narkolepsi, er det lett å bli skeptisk til alle vaksiner. Men vaksinene i vaksineprogrammet nå utprøvd i en årrekke.
Gjest MorAase Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Det kan man jo faktisk ikke, det er fremdeles frivillig å følge vaksineprogrammet. Jeg skjønner godt at man kan føle at vaksiner er skummelt, når det har vært mye fokus på at de kan være skadelige, spesielt MMR. Og når nå svineinfluensavaksinen viste seg å kunne gi narkolepsi, er det lett å bli skeptisk til alle vaksiner. Men vaksinene i vaksineprogrammet nå utprøvd i en årrekke. Den hoppet jeg og mine over. To grunner til det. Svineinfluensaen er en av de misnt farlige influensaene vi har hatt på år og dag, vaksinen i seg selv fantes ikke utprøvd. Ergo, det fantes ingen grunn til å vaksinere seg samt at vaksinen i seg elv ikek var til å stole på på noe som helst vis. Men det er én vaksine, når vi snakker om vaksiner mot meslinger, polio og tuberkolose så er det en helt annen sak. Vi snakker om dødelige og invalidiserende sykdommer der vaksinene har vært brukt i tår med stort hell, UTEN alvorlige bivirkninger. I min verden burde det vært straffbart å ikke vaksinere ungene sine mot nevnte sykdommer. 3
Gjest Marmot Skrevet 10. desember 2011 #9 Skrevet 10. desember 2011 Svineinfluensavaksinen hoppet vi over også, men som deg ser jeg på de godt utprøvde vaksinene som noe helt annet.
-Jiinxs- Skrevet 10. desember 2011 #10 Skrevet 10. desember 2011 Takler ikke slike folk som barnefaren din. Vaksiner og se hva den tullingen gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå