AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #1 Skrevet 9. desember 2011 Jeg har en bærbar pc som jeg skal selge fordi jeg har fått meg ny.. Har en som skal kjøpe den, men før han henter den.. Hvordan sletter jeg ALT fra pcen sånn absolutt alt jeg har gjort, har innpå der osv er borte? Har sett mange ganger når jeg gjenoppretter den så forsvinner jo alt, men jeg kan forsatt gjenopprette pcen til et tidligere tidspunkt og da har alt jeg har hatt innpå på det tidspunktet komt tilbake igjen.. Hvordan får jeg bort dette?
Gjest SemperFi Skrevet 9. desember 2011 #2 Skrevet 9. desember 2011 Formatere hele harddisk partisjonen
Lutetium 71 Skrevet 9. desember 2011 #3 Skrevet 9. desember 2011 (endret) TS: Du kan bruke Darik's Boot And Nuke, den sletter hele harddisken. Last ned den ISO fila, og brenn den ut med diskbilde/image funksjonen i brenneprogrammet ditt. Start så opp maskina med denne plata. NB! Å kjøre en full wipe av disken med dette programmet, kan ta 3-4 timer, så det er kanskje enklere å bare selge maskina uten harddisk, om du er redd for at viktige data skal komme på avveie? En formatering tar ikke bort selve dataene på disken, men fjerner "innholdslista" (FAT tabellen), og erstatter den med en ny blank en. Det tar noen med egnet programvare ca 5minutter å få tilbake alle filene, fra en formatert disk. Edit: La til linken. Endret 9. desember 2011 av Lutetium 71
Gjest SemperFi Skrevet 9. desember 2011 #4 Skrevet 9. desember 2011 CCleaner gjør også samme jobben, bruker VCO til å skrive over 35 ganger, noe som er mer en sikkert.
★Blackstar★ Skrevet 9. desember 2011 #5 Skrevet 9. desember 2011 TS: Du kan bruke Darik's Boot And Nuke, den sletter hele harddisken. Last ned den ISO fila, og brenn den ut med diskbilde/image funksjonen i brenneprogrammet ditt. Start så opp maskina med denne plata. NB! Å kjøre en full wipe av disken med dette programmet, kan ta 3-4 timer, så det er kanskje enklere å bare selge maskina uten harddisk, om du er redd for at viktige data skal komme på avveie? En formatering tar ikke bort selve dataene på disken, men fjerner "innholdslista" (FAT tabellen), og erstatter den med en ny blank en. Det tar noen med egnet programvare ca 5minutter å få tilbake alle filene, fra en formatert disk. Edit: La til linken. Ok, tusen takk for svar. Gjør ikke noe om det går 3-4 timer, pcen kan jo bare stå der å gjøre seg ferdig mens jeg gjør andre ting, så har ikke noe å si sånn sett... Er ikke sånne super viktige data osv, men er ikke akkuratt noe folk trenger å se. Skal prøve på det du sa der! (Jeg som er TS)
★Blackstar★ Skrevet 9. desember 2011 #6 Skrevet 9. desember 2011 CCleaner gjør også samme jobben, bruker VCO til å skrive over 35 ganger, noe som er mer en sikkert. Ja, har CCleaner, men den sletter vel ikke alt for godt? Ikke greia på dette her jeg..
Gjest SemperFi Skrevet 9. desember 2011 #7 Skrevet 9. desember 2011 Ja, har CCleaner, men den sletter vel ikke alt for godt? Ikke greia på dette her jeg.. Etter å ha formatert maskinen så kan du kjøre CCleaner sin overwrite. Da vil programvaren skrive over hver sektor slette, skriver over slette x35 ganger på hver sektor. Klarer du å hente noe brukelig ut av de sektorene etter da, ja da er du ansatt av Pentagon, MI6, PST, Mossad og CIA på pletten.
Lutetium 71 Skrevet 9. desember 2011 #8 Skrevet 9. desember 2011 Her er en liten Det er mange forskjellige "sikkerhetsklasser" av diskwiping i Dban. En metode kjører helt oppi 35 overskrivninger (!) Selv har jeg aldri giddet mer enn "Quick Erase", den skriver over hele disken med 0ere i ett pass, og er god nok i massevis, om du ikke har CIA etter deg.
Lutetium 71 Skrevet 9. desember 2011 #9 Skrevet 9. desember 2011 Etter å ha formatert maskinen så kan du kjøre CCleaner sin overwrite. Da vil programvaren skrive over hver sektor slette, skriver over slette x35 ganger på hver sektor. Klarer du å hente noe brukelig ut av de sektorene etter da, ja da er du ansatt av Pentagon, MI6, PST, Mossad og CIA på pletten. Kan man kjøre CCleaner fra eksternt media? Isåfall er den sikkert like grei som Dban.
-Susanne- Skrevet 10. desember 2011 #10 Skrevet 10. desember 2011 Selv har jeg aldri giddet mer enn "Quick Erase", den skriver over hele disken med 0ere i ett pass, og er god nok i massevis, om du ikke har CIA etter deg. En overskrivning av disken holder i massevis, og selv IBAS får problemer med å få ut brukbare data. TS: Du kan bruke Darik's Boot And Nuke, den sletter hele harddisken. Last ned den ISO fila, og brenn den ut med diskbilde/image funksjonen i brenneprogrammet ditt. Start så opp maskina med denne plata. Et godt alternativ siden man booter fra eksternt medie og ikke kjører via operativsystem.
Gjest SemperFi Skrevet 10. desember 2011 #11 Skrevet 10. desember 2011 Kan man kjøre CCleaner fra eksternt media? Isåfall er den sikkert like grei som Dban. Ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå