Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Eg skal begynne på høgskulen i 2012, og vil så gjerne lukkast og få gode karakterar. Faga eg primært er ute etter å studere er språk og samfunnsfag.

Eg har aldri vore ein flink elev, men no vil eg virkeleg vise kva eg dug til.

På førehånd takk for tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Tja, les jevnt hele semesteret, delta på seminarer om dere har det, skaff noen du jobber bra med og ha jevne kollokvier. Snakk om pensum, sørg for at du forstår.

Det er vel de mest generelle tipsene :) Hvorfor har du ikke lykkes før? Hva er det du må bli flinkere til? Ta litt selvgranskning. Har du som meg problemer med å sette deg ned å lese, er lesesal nyttig. Er problemet forståelse av pensum, er det å lese før forelesning og diskutere med andre viktig. :)

Skrevet

Gode tips over :) I tillegg er det viktig å få inn riktige måter å lære stoffet på. Kjenner flere som sitter hele semesteret på lesesalen, men likevel ikke får over middels karakterer - fordi de ikke fokuserer på helhetlig forståelse, litt selvstendige tolkninger og å sette ting i sammenheng, men i større grad pugger/lærer seg det som står i boka uten å reflektere særlig over det. Ser noen bruker mye tid på en oppgave, og skriver greit og ryddig, men har et syltynt diskusjonskapittel f eks. Nå er det ofte MER pugg og rett fram innlæring av basiskunnskap førsteåret, men etter hvert i studiet er det viktig å reflektere.

Selv har jeg god forståelse for fagene jeg studerer, men har av og til gått ned en karakter fordi jeg er for slurvete... å se nøye gjennom oppgaver, gjennomarbeide struktur og figurtekster, bruke referanser riktig osv er viktig.

Ellers bør man ikke sitte på kg når man egentlig leser til eksamen :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...