Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har arbeidsgiver rett til å fortelle de andre ansatte hvorfor jeg ble oppsagt?

Oppsigelsen handler om personlige ting som gjør at jeg ikke kunne utføre arbeidet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har arbeidsgiver rett til å fortelle de andre ansatte hvorfor jeg ble oppsagt?

Oppsigelsen handler om personlige ting som gjør at jeg ikke kunne utføre arbeidet.

Da kan han vel ikke si deg opp? Du har jo krav på tilrettelagt arbeid, sykemelding osv.

Sjefen har sikkert lov til å fortelle det, taushetsplikten gjelder nemlig ikke så langt folk tror. Bl.a. står det ikke noe sted at sjef ikke har lov til å fortelle hvorfor noen er sykemeldt. Altså hvilken sykdom de har. Men de fleste sjefer ser jo på det som umoralsk å fortelle dette videre.

Skrevet

Jeg tror en seriøs sjef vil forsøke å kvele rykter ved å være så presis og vag som mulig.

Feks "Tirkes måtte desverre gå da hun ikke passet helt til denne typen jobb". Ikke pga lojalitet ovenfor meg, men for at de gjenværende skal føle på kroppen at sjefen er lojal/tillitsvekkende.

Hadde min sjef dultet albuen i siden på meg og "hø hø, vet du hvem som drev underslag eller?" så hadde jeg mistet littegrann respekten.

Er man langtidsansatt vet jeg at flere har fått gå ut med historien om at de har levert oppsigelse og funnet ny jobb på egen hånd.

• Liker 2
Skrevet

Da kan han vel ikke si deg opp? Du har jo krav på tilrettelagt arbeid, sykemelding osv.

Sjefen har sikkert lov til å fortelle det, taushetsplikten gjelder nemlig ikke så langt folk tror. Bl.a. står det ikke noe sted at sjef ikke har lov til å fortelle hvorfor noen er sykemeldt. Altså hvilken sykdom de har. Men de fleste sjefer ser jo på det som umoralsk å fortelle dette videre.

Arbeidsgiver har ingenting med hvorfor man er syk eller sykemeldt. Helse er privat å går inn under personvern som vi alle har.

Skrevet

Dersom hun ikke kunne utføre arbeidet regner jeg med at dette enten har med religion å gjøre, eller at hun f.eks jobber med syke mennesker eller dyr og ikke klarer å se andre lide eller noe i den retningen.

Synes det er litt vanskelig å svare på siden vi ikke aner hva denne personlige grunnen er eller vet hva han/hun ikke kan utføre.

Skrevet

Arbeidsgiver har ingenting med hvorfor man er syk eller sykemeldt. Helse er privat å går inn under personvern som vi alle har.

Det stemmer ikke helt. Arbeidsgiver må vite en del om sykdommen din for å kunne tilrettelegge arbeidsplassen og -oppgavene samt kan kreve visse helseopplysninger som er direkte relatert til din evne til å utføre jobben forsvarlig (sistnevnte mindre relevant for en kontorjobb).

Skrevet

Det stemmer ikke helt. Arbeidsgiver må vite en del om sykdommen din for å kunne tilrettelegge arbeidsplassen og -oppgavene samt kan kreve visse helseopplysninger som er direkte relatert til din evne til å utføre jobben forsvarlig (sistnevnte mindre relevant for en kontorjobb).

Det stemmer, men arbeidsgiver har ikke krav på å få vite diagnose, bare få nok informasjon om sykdommen til å kunne tilrettelegge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...