Gå til innhold

Ny lov skal forhindre bortføring av barn etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir det lovendring mht tidligere rettigheter med å "bortføre" barn til utlandet. dette har tidligere vært juridisk lovlig.

For de fleste som har opplevd samlivsbrudd vil ikke dette skape noen form for problemer fordi det aldri har vært i tankene til de av oss som har vært bostedsforeldre. Men for noen barn og samværsforeldre har det tydligvis vært et problem.

For noen år siden ble det slik at en ikke skulle kunne flytte langt uten samværforelders godkjennelse. Hvis det likevel skulle skje kunne det medføre at omsorgen ble overført. Men denne loven er tydligvis ikke god nok når det gjelder å ta barnet ut av landet.

Selv støtter jeg det nye forslaget fullt ut, men er kritisk til at dette faktisk har kunnet pågå så lenge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var vel ikke en dag for tidelig. Spøramålet er hvor langt det vil gå og hvordan det blir praktisert. Slik som det er i dag blir en faktisk trekt i barnebidrag til slike barn.

Skrevet

Jeg håper tilsvarende lov innføres i andre land. Jeg leste en gang at det er et stort antall barn som faktisk bortføres TIL Norge også av norske foreldre som har bosatt seg og fått barn i utlandet. Faktisk fler enn det som bortføres fra Norge (og det er flere mødre enn fedre som bortfører på denne måten). Jeg håper at også barn født og/eller delvis oppvokst i utlandet også får mulighet til å beholde sine venner og nær kontakt med sin andre forelder i utlandet. I de fleste situasjoner er det ikke er til skade for barnet med nær kontakt med begge foreldrene og venner (og kan det kan naturligvis ikke være den som bortfører barnet som skal avgjøre om barnet tar skade av å bli boende).

Vi foreldre må lære oss å fokusere på barnet mer enn på oss selv ved samlivsbrudd.

Skrevet

Må smile litt. Få svar her,ksn det være pga.dette er et kvinneforum og det er flest kvinner som reiser bort med barn. De vil ha råderetten selv og i tillegg motta all støtte og barnebidrag. Det er et uforståelig system i Norge og sikket andre land som må endres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...