Gå til innhold

Trenger hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat betalt alt av regninger for desember.

Ble sittende å se over alt som har kommet inn, og gått ut siden beg. av november.

Totalt har jeg hatt ca 89.000 inn, og sitter nå igjen med 10.000..

Begynner å lure på om jeg har et problem iforhold til penger.

Betaler regninger i rett til og slik, men sløser sånn!

Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Eiger egen bolig, men blir ikke mer enn ca 9-10.000 mnd i faste utgifter der.

Har hatt noen runder med meg selv tidligere hvor jeg har sett over og innsett at jeg f.eks har hevet 20.000 ut vinduet på en måned på div mat/klær/tull. Og hver gang lover jeg at no er det slutt, no skal jeg heller leve nøkternt og sette av penger på sparekonto.

Men så får jeg inn penger og springer som gal på butikker.

Alltid noe jeg har lyst på, og når jeg har kjøpt det er jeg fornøyd resten av dagen, og så glemmer jeg ut hele greia for da har jeg funnet noe annet jeg har lyst på.

Er ikke før pengene er brukt at jeg begynner å tenke meg litt om.

Er også kanskje litt for spandabel, men liker og hjelpe venner og familie når jeg vet at de ikke har så god råd.

Kan jeg godt spandere en tur ut på byen, en pakke sigaretter osv..

Jeg er så dum.. Rett og slett dum! Kunne hatt en god buffer/sparekonto.

I stede har jeg ikke noe.

Skjell meg ut, be meg skjerpe meg, gi meg tipd og råd. Hva som helst!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du er moden for skikkelig hjelp med økonomien. Hva med å sende en henvendelse til Luksusfellen?

• Liker 1
Skrevet

Luksusfellen er vel for de med stor gjeld?

Jeg har ikke noe gjeld utenom huslånet.

Betaler regninger i tidet, åpner all post og har kontroll på det.

Har ett kredittkort med 30.000 i kreditt, men det ligger fint i en skuff.

Vet ikke hvorfor jeg har det engang, tør ikke bruke det.

Skrevet

Dette høres jo helt hinsides ut. Faste utgifter på bolig på 10000? Er dette lån og faste utgifter? Hvoe mange er dere i famlien? Ville tro du med den lønnen kunne spart mellom 40 og 50 000 i mnd....

Ser du skriver at du bruker penger på klær osv. Men hva slags klær kjøper du hvis du klarer å bruke opp disse summene hver mnd.. Det må jo på et vis være grenser på hvor mye klær man ønsker seg også..

• Liker 1
Skrevet

Var sinnsykt heldig med kjøp av bolig.

Og så leiger jeg ut en del, så betaler ca 6000 i mnd på huslånet (resten blir dekt av leigeinntekter). Forsikringene betalte jeg for ett år med en gang, siden jeg var litt usikker på hvordan ting ville bli med egen bolig osv.

Det er bare meg og min sønn.

Klær, møbler, maling, gaver til folk, alt mulig.

Kan lett bruke flerfoldige tusen på Kiwi i løpet av en uke.

Akkurat som jeg får en rus når pengene kommer inn på konto.

Blir i super godt humør og venter bare på første mulighet til å springe rundt på butikkene..

Skrevet

Luksusfellen er vel for de med stor gjeld?

Jeg har ikke noe gjeld utenom huslånet.

Betaler regninger i tidet, åpner all post og har kontroll på det.

Har ett kredittkort med 30.000 i kreditt, men det ligger fint i en skuff.

Vet ikke hvorfor jeg har det engang, tør ikke bruke det.

Ja, du har vel rett i det. :klaske:

Skrevet

Men har tenkt tanken, ikke på luksusfellen da, men noe lignende.

Gi kontrollen til noen andre, og få ukepenger og en plan på hva jeg trenger for å overleve :gjeiper:

Finnes det sånne folk?

For dette kan fort utvikle seg og gå over styr, noe jeg er livredd for!

Skrevet

Gi kontrollen til noen andre, og få ukepenger og en plan på hva jeg trenger for å overleve :gjeiper:

Finnes det sånne folk?

Har ikke forbruket ditt allerede gått over styr om du bruker 50-60 K hver mnd i rent forbruk? Du tjener jo veldig bra og har råd til et høyt forbruk, men likevel ... Jeg ville kontaktet banken og fått hjelp til å sette opp et bra budsjett.

Kan du ikke fortelle litt mer konkret hva du bruker penger på ? Blir nesten litt fasinert (og kanskje også litt misunnelig :-) )

Skrevet

Lag deg et fast trekk til sparekonto den dagen du får lønn. Da får du aldri mulighet til å bruke de opp.

Lag et budsjett og regnskap. Da ser du hva du bruker pengene på og du har en grense på hva du skal bruke.

Etter hvert blir det en vane å bruke mindre penger :)

• Liker 1
Skrevet

Finnes det sånne folk?

Enig jurist kan opptre som en økonomisk verge og ta kontroll over økonomien din. Men dette innebærer at du sier ifra fra deg kontrollen over din egen økonomi, og det er nok en tjeneste som koster penger.

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at du burde slutte å være så spandabel. For meg virker det ikke normalt å spandere ting på venner hele tiden.

En ting som fungerer fint for mange er å ikke betale med kort, men kun betale med kontanter. Om du tar ut et visst beløp som skal holde i en måned, så er det lettere å ha oversikten over hvor mye du bruker.

Mtp hvor mye du bruker på Kiwi burde du nok også tenke litt på å forandre matvanene dine.

Skrevet

Vet liksom ikke helt konkret hva pengene går til.

Det som er så sykt.

Klarer ikke holde oversikten i det hele tatt.

Handler middag for en dag, pluss litt vas man alltid trur man trenger for 6-800 kr, en blomst, kanskje en ny topp. Ser eg noe jeg har lyst på kjøper jeg det. Men alltid mange småting, kan brukte flere tusen i 200/400 osv.

Mange bekker små..?

Men klarer ikke å slutte, leser mye om folk som klarer seg på 4-6000 i mnd på mat og slik.

Burde jo være greit nok det.

Men får det bare ikke til.

Skal jeg ut en helg er det typisk at jeg titter innom en klesbutikk og kjøper med meg en ny topp etc. for jeg føler jeg ikke har noe å ha på meg. Så blir det alkohol til kvelden, en ny lipgloss, og noen drinker på byen, mat på natta og taxi hjem.

(Bare et eks. går ikke ut hver helg liksom)

Føler også at jeg kanskje mister noe av gleden ved tingene når det er sånn. Ikke snakk om å vente og spare. Har eg pengene der og da, kjøper jeg det.

Klart at noen ganger kan det være litt skralt i slutten av mnd, når jeg kanskje ikke har tenkt meg helt om, eller det kommer noe uforutsett.

Men klarer alltid å få betalt det som skal betales.

Har lyst til å klare å spare, for vet at økonomien ikke vil være slik bestandig, og at det snart kommer en periode hvor jeg vil ha nytte av en buffer. Men setter jeg av 10.000 på en sparekonto, ryker de med en gang jeg ser noe har lyst på.

Dårlig impulskontroll?

Og det å spandere på andre har jeg faktisk tenkt litt på.

Er vel det noen kaller en overgiver?

Elsker å finne gaver og små presanger til venner og fam.

Spesielt ved bursdager/jul. Starter med noe til en normalfornuftig pris, men så baller det alltid på seg og ender nesten alltid opp på over 1000. Uansett.

Ble litt langt dette her. Men føler at det kanskje er noe som feiler meg, og er bare av og til jeg får denne innsikten for ellers luller jeg meg inn i tanker på hva jeg har lyst på.

Har konstant lyst på noe nytt, og når jeg får det er det "glemt".

Gjest Lille-pus
Skrevet

Dekker alle disse impulskjøpene dine opp for noe annet ror du ?

At de fyller en tomhet, en sorg over noe som er tapt, noe du ikke har eller tror at du aldri vil få ?

Du er alene med et barn ?

Kan denne shpooingen være et slags substitutt for noen å dele ansvaret med, "egenbehandling" av sorgen over at du og barnefar ikke fikk det til å fungere sammen ?

Det er mulig du kan ha nytte av å tenke på slike litt "utradisjonelle" forklaringer ?

• Liker 1
Skrevet

Problemet her er ikke gavmildhet, det er sløsing. Jeg vil ikke fokusere på det å kutte ned smågaver og slikt, det har du faktisk lett råd til med den inntekten. Du må kutte ut tulleutgifter og unødvendig forbruk.

FØR REGNSKAP! Ta hele januar (desember er sjelden ordinær) og skriv om hver eneste lille ting du kjøper eller regning du betaler. Seriøst, ALT. Det er dødskjedelig selv med et lite budsjett, og du får nok et massivt regneark. Men gjør det. Sorter, se hvilke kategorier som er størst, så blir du obs på hvor mye som går på ræl og hva du må kutte ned på. Dette er individuelt fra person til person.

Skrevet

Ikke tillat deg selv å handle mer enn to ganger i uka. Planlegg hva du skal spise, lag handleliste og hold deg til den.

Når du skal på shopping, så tar du ikke med deg bankkortet, men heller litt kontanter. Så får du bestemme deg på forhånd hvor mye du får lov til å bruke. Om du da finner noe dyrere du har lyst på, så kan du ikke kjøpe det med en gang, men må tenke over det.

En annen enkel løsning på småshoppinga di er jo å la væra å gå i butikker. Om man har viljestyrken til å dra på shopping sjeldnere, så vil du komme unna småkjøpene også.

Skrevet

Hva med å få å opprette en sparekonto i en bank du ikke bruker til daglig. Ha fast trekk samme dag som du får lønna inn. Ikke ha tilgang på nettbank eller bankkort. Da er veien til å ta ut penger såpass tungvint at du får tid til å tenke deg om både to og tre ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...