bergen833 Skrevet 9. desember 2011 #1 Skrevet 9. desember 2011 Jeg jobber deltid i et bofelleskap under kommunen utenom studiene. Det skjer gang på gang at de på lønn gjør feil med lønnsutbetalingene, jeg har mange eksempler på dette, men de groveste feilene etter min mening er ( og dette har skjedd med flere bare på min arbeidsplass ) er når de gir deg noen hundrelapper for mye i lønn over lang tid og så trekker de ALT PÅ EN GANG når de oppdager det. Det er også viktig å få med seg at dette er feil som blir gjort på lønnskontoret og ikke arbeidstaker som fyller ut for mange vakter på timeliste eller lignende. Så det som skjer er at man ser om man har fått lønn, og så merker man at det er 0 kr utbetalt. Det må også understrekes at i mitt, som i flere andres tilfelle i slike yrker varierer lønnen fra måned til måned grunnet antall ekstravakter, helge/kveldstillegg osv. så noen hundrelapper fra eller til i utbetalingene er vanskelig å oppfatte. På lønn kommer de med standarsvaret at det er ditt ansvar å se om du har fått riktig lønn, javel, men jeg har noen problemer med dette som jeg håper noen kan hjelpe meg med å svare på. 1. Har ikke lønn NOE ansvar i å gi riktig lønn , når det er strengt tatt dem som JOBBER PÅ LØNN ? 2. Har de rett til å trekke HELE lønningen ? Da det er beviselig at DE har gjort en feil ? 3 og dette er det største problemet jeg har med hele greien. Har man INGEN krav på å få en varsel av noe slag før de eventuellt velger å trekke HELE lønnen din ? Det slår meg som vanvittig at en arbeidsgiver kan gjøre så grove feil, legge skylden på arbeidstaker for at han ikke oppdaget DERES feil og så til sist ikke gi NOE form for varsel.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #3 Skrevet 9. desember 2011 Nei, de har ikke lov til å trekke i lønn uten å snakke med deg først. Du skal ha noe å leve av, selv om de har rett på pengene sine.
bergen833 Skrevet 9. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Nei, de har ikke lov til å trekke i lønn uten å snakke med deg først. Du skal ha noe å leve av, selv om de har rett på pengene sine. selvfølgelig har de rett på pengene, det bare slår meg at en trekkordning eller lignende ville vært det vanlige i slike situasjoner. Problemet er at når man ringer så blir man møtt med en apatisk holdning som bare prøver å få avsluttet samtalen. Med andre ord de prøver å få deg til å gi opp. Hadde vært fint med noe konkret ( eventuell lov ) å slå i bordet med i tilfelle dette skjer igjen , ? Endret 9. desember 2011 av bergen833
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #5 Skrevet 9. desember 2011 Står det ikke noe om dette i arbeidsavtalen din?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #6 Skrevet 9. desember 2011 Dersom du jobber i kommunal sektor står det nok noe om at feil i avlønningen skal rettes på neste lønn etter at en av partene har oppdaget det, i kontrakten din (eventuelt i arbeidsreglementet, som du sikkert har bekreftet at du har lest og forstått i det du signerte kontrakten din) Unntaket er dersom det er en betydelig sum det er snakk om. I disse tilfellene vil det være mulig med en tilbakebetalingsavtale. Så ja, de har rett til å trekke dette fra lønna di, og nei, lønningsavdelingen har ikke noe ansvar for at du har fått for mye lønn. Dersom du vil forsikre deg om at dette ikke skjer igjen må du nok belage deg på å sjekke timelisa di mot utbetalt lønn fra nå av. Men jeg skjønner at det er kjipt å stå uten lønn, spesielt nå før jul.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #7 Skrevet 9. desember 2011 Selvfølgelig skal de ha pengene sine. Men de har ikke lov til å trekke alt på en gang. De må snakke med deg først. for du skal ha noe å leve av også!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Selvfølgelig skal de ha pengene sine. Men de har ikke lov til å trekke alt på en gang. De må snakke med deg først. for du skal ha noe å leve av også! Vis gjerne til en lov på dette, for jeg er nesten 100% sikker på at dette er helt feil. Det ER arbeidstakers plikt å påse at lønna er riktig. De aller fleste som jobber i vaktordning med variabel timemengde skriver opp sine egne timer og sjekker opp i mot lønnslipp. Avvik meldes i fra. Det skal vel dessuten ganske mange måneder til med feil utbetaling av noen hundrelapper for at det skal bli 0 i utbetaling ved trekk. I alle fall hvis de 100-lappene ikke merkes på lønna. Arbeidsgiver har rett til å trekke alt på en gang. Har man da 0 i utbetaling etter ett slikt trekk burde du ha visst om at du får for mye i lønn. Arbeidsmiljølovens §55 ledd 3 nevner ikke feilutbetaling som en av grunnene til at arbeidsgiver IKKE har rett til å trekke i lønn annet enn etter avtale med arbeidstaker og tillitsvalgt 2
Gjest Tirkes Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 Spørsmål om dette. Gjelder det kun forrige månedslønn at feilutbetalinger gjelder? Kjenner til et eksempel der arbeidstager (A) fikk kontakt på fastlønn på 30 000 i måneden. A oppdaget ikke (gruppelivstrekk, skatt o.l) at A fikk utbetalt 28 500 i fastlønn i måneden før nesten ett år var gått. Da A meldte fra om at A har fått mindre enn kontraktfestet, fikk A 31 500 på sin neste lønning, men fikk IKKE tilbakebetalt for det nesten hele året som var gått fordi.. "Det er arbeidstagers ansvar å påse at lønningen er korrekt". ...men tydeligvis innen kort tid. Så om det finnes grense på tilbakebetalinger (1-2 mnd) burde det ikke gjelde evt. trekk også? Litt rotete, men følte det er litt relevant for problemstillingen. Like for like mener jeg. Enten har TS blirr behandlet grovt feilaktig eller min bekjente A.
Inx Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 Spørsmål om dette. Gjelder det kun forrige månedslønn at feilutbetalinger gjelder? Kjenner til et eksempel der arbeidstager (A) fikk kontakt på fastlønn på 30 000 i måneden. A oppdaget ikke (gruppelivstrekk, skatt o.l) at A fikk utbetalt 28 500 i fastlønn i måneden før nesten ett år var gått. Da A meldte fra om at A har fått mindre enn kontraktfestet, fikk A 31 500 på sin neste lønning, men fikk IKKE tilbakebetalt for det nesten hele året som var gått fordi.. "Det er arbeidstagers ansvar å påse at lønningen er korrekt". ...men tydeligvis innen kort tid. Så om det finnes grense på tilbakebetalinger (1-2 mnd) burde det ikke gjelde evt. trekk også? Litt rotete, men følte det er litt relevant for problemstillingen. Like for like mener jeg. Enten har TS blirr behandlet grovt feilaktig eller min bekjente A. Dette er feil, det blir et pengekrev og det har foreldelsestid på 3 år. Om arbeidsgiver setter seg på bakbena så må det til retten, men han kan være trygg på å få pengene og saksomkostninger tilkjent.
Gjest Tirkes Skrevet 11. desember 2011 #11 Skrevet 11. desember 2011 Inx - tusen takk. Tror A blir veldig glad for å høre dette. Spør om TS. Noen som har en paragraf som viser til dette...?
Inx Skrevet 11. desember 2011 #12 Skrevet 11. desember 2011 Inx - tusen takk. Tror A blir veldig glad for å høre dette. Spør om TS. Noen som har en paragraf som viser til dette...? Ja, det er foreldelsesloven han kan henvise til.
Lilleba Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 Til TS-Bergen 833. Nei, kommunen kan ikke trekke hele lønnen din uten at du har inngått skriftlig avtale om dette. Dette er hjemlet i Arbeidsmiljøloven § 14-15. Legg spesielt merke til punkt 3. Du bør henvende deg til fagforeningen (FO eller Fagforbundet?) og få hjelp av dem: § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger (1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. (3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand. (4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. Endret ved lov 19 juni 2009 nr. 39 (ikr. 1 jan 2010 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 822).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå