Gå til innhold

Sta valp

Anbefalte innlegg

Gjest otrivin
Skrevet

Vi har en ganske sta valp. Veldig skeptisk til det der med å gå... Innimellom hvertfall. Stort sett er hun med og giret, men så kan hun plutselig finne på å sette seg ned eller bare stoppe og se dumt på meg.

Hva er det mest riktige å gjøre?

a) Lokke henne videre med morsom stemme og godbiter

b) Vente til hun vil gå

c) Dra i båndet

d) Gå fra henne

Jeg regner med a, og vi gjør det. Men det er litt problematisk når hun setter seg i overgansfeltet i julerushen, midt på en parkeringsplass 3 stk krangler om osv... Noen ganger strekker ikke alltid tiden til heller, men det er vel ikke riktig å la hun "bestemme" for mye eller gå hjem igjen? Eller? Dette kan hun jo dra nytte av når hun er 60 kg isåfall...

Er litt usikker. Liker ikke å dra i båndet, men noen ganger må jeg innrømme at det frister litt....

Noen som evt har andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valp ja... Når min satt seg ned halvveis inn i turen løftet jeg henne og bar henne hjem. Det er jo bare en valp. Det å gå tur i bånd er ikke medfødt, vet du :)

Gå litt kortere turer og bær henne om nødvendig. Hun sier ifra hvis hun vil ned.

Gjest otrivin
Skrevet

Valp ja... Når min satt seg ned halvveis inn i turen løftet jeg henne og bar henne hjem. Det er jo bare en valp. Det å gå tur i bånd er ikke medfødt, vet du :)

Gå litt kortere turer og bær henne om nødvendig. Hun sier ifra hvis hun vil ned.

Litt langt å bære en valp på 17 kg hjem noen ganger :P

Men tror ikke det er det at hun ikke vil gå/sliten (det er heller ikke bare når hun går med bånd), for 2 sekunder-5 minutter (alt ettersom) etterpå hopper hun jo og ruller seg i snøen og er helt i hundre, løper bortover... Det virker bare mer som om hun bare trasser på en måte. Hun gjør det samme hvis hun biter på støvlene mine og jeg tar de så setter hun seg opp og er skikkelig misfornøyd hvis hun ikke har fått favorittbeinet istedenfor.

Går ikke noen lange turer (mer enn hva vi fikk anbefalt av oppdretter) med henne, så hun skal helt fint klare det. Det er også gjerne hvis vi tar henne ut for å tisse eller rundt huset, så vil hun ikke gå videre fra døren eller som sagt i overgangsfeltet ved nærbutikken... Styr med 2 hunder, 2 bæreposer og det der.. Hehe.

Er heller ikke så fan av å bære hunder utenom når det er nødvendig, bærer de stort sett hvis de fryser, er skadet/syke, har gått FOR langt/slitne. Men når valpen vår blir voksen kan vi jo ikke det med henne så det vil jeg ikke venne henne til. Hun er like lang som meg i lengden omtrent så du skjønner kanskje at det er litt vanskelig da...

Her om dagen frøs hun, da bar jeg henne til bussen og skulle ta den hjem, men den kom ikke så vi gikk heller og kjøpte jakke og da var det full fres hjemover, men det har ikke vært det som har vært problemet andre ganger. Ja PS: så er det gjerne i situasjoner hvor hun er redd - gravemaskiner, biler og sånne ting, men da har vi holdt godbit frem også går hun også er hun storfornøyd og full fres når vi går videre... Så neste dag er det ikke noe problem med den tingen. Da virker det jo som om det hjelper? Eller? Hvis jeg setter meg på huk og roper på henne kommer hun også løpende med en gang, og hvis hun var sliten ville hun vel bare laget pipelyder/lagt seg ned eller sånn? Det gjør hun ihvertfall når hun er sliten av lek og sånn.

Også er det gjerne hvis det ikke er så lenge siden hun har våknet, men om vi tar henne inn igjen da resulterer det ALLTID i tiss eller bæsj på gulvet, så det er jo også en liten ulempe. Vi går ikke noe tur da, går bare rett utenfor huset og rett bort til der hun pleier å gå på do, så setter hun seg ned og bare ser på oss og lukter litt rundt seg også kommer hun jo etterhvert.

Har også hørt at dette er et problem med rasen og alle andre jeg har truffet på som har samme rase sier liksom "Å nei det der må du passe på!!! Jeg kunne ikke gå på tur uten pølser da min var voksen" f. eks.

Skrevet

Hvilken rase er det?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen det der fra da min var valp, var til å rive av seg håret av :fnise:

Vi brukte lokkemetoden da den bare satte seg ned, med en gang den leer på seg av fri vilje så ros masse og gi godbiter. Vi ga også godbiter innimellom når den bare gikk fint for å forsterke og vise at "oi nå går du superfint, her har du en godbit"

Skrevet

Ta med deg en pipeleke eller vanlig leke på tur. Ta med deg godbiter og lokk valpen med.

Skrevet

Det at hunden er i "hundre" betyr ikke at den er sliten. Da er den overstimulert og vet ikke hvordan den skal roe seg ned. Vår "klikker" helt om det blir for mye på han, du bør slutte lenge før han klikker...

Skrevet

Hun er IKKE stresset. Hun er den roligste valpen jeg har møtt i mitt liv. Hun leker. Det er forskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...