Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil slutte på høyskolen, er så umotivert og skolelei, tror jeg har valgt helt feil retning. Jeg har hatt 2 eksamener hittil i dette semesteret, besto på den første, men strøyk på den andre. Får ta den opp til våren. Hvordan blir det i forhold til lånekassen med lånet mitt hvis jeg slutter på skolen nå? Må jeg ta opp den andre eksamenen for å kunne få gjort om noe av lånet til stipend? Noen som har noen erfaringer? Jeg er nå snart ferdig med det første semesteret i en bachelorgrad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Hvis du slutter nå må du si fra til lånekassen om at du har avbrutt studiet. De slutter da å sende deg lån og stipend, for det har du jo ikke krav på når du ikke studerer lenger.

Du får gjort om deler av lånet ditt til stipend for de eksamnene du har bestått, dvs for antall studiepoeng du har fått for de eksamnene. De du ikke har bestått blir stående som lån. Du kan få gjort om dette til stipend hvis du tar de opp igjen senere.

Du kan få lån og stipend til neste år hvis du ikke er mer enn 60 studiepoeng forsinket. Hvis du blir mer enn 60 studiepoeng forsinket, må du ta opp igjen de fagene du er forsinket i uten støtte, frem til du ikke er mer enn 60 studiepoeng forsinket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...