Gå til innhold

Hvorfor teller ikke poteter som frukt og grønt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor telles ikke poteter i de "fem om dagen"? Hvordan tilbereder man poteter slik at de telles?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de ikke er en av fem om dagen kan du heller ikke tilberede de på en måte som gjør de til det. Grunnen til at de ikke er en av fem om dagen er jeg ikke helt sikker på, men regner med at det er fordi de er proppfulle av karbohydrater men ikke så mye vitaminer ol.

• Liker 1
Skrevet

Poteter inneholder faktisk en del viktige stoffer, som lysin (essensiell aminosyre) o.a, men jeg tror nok det er rett at årsaken til at de ikke regnes som grønnsaker er det høye karbohydratinnholdet. En bør ha grønnsaker i TILLEGG til potet til middag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at grunnen til at de ikke anbefaler poteter er fordi de ikke har grunnlag for å gjøre det ift næringsinnhold, ikke fordi det er så veldig usunt :)

Skrevet

Legg potetene i en form med masse grønnsaker som vil gi deg 5 om dagen-poeng. :nigo:

• Liker 2
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg har hørt at poteter inneholder såpass mye stivelse at de ikke kan regnes med.

Skrevet

Jeg har hørt at poteter inneholder såpass mye stivelse at de ikke kan regnes med.

Det er ikke derfor :) Jeg var på en konferanse hvor de nye anbefalingene ble presentert og begrunnet. De har ikke tilstrekkelig dokumentasjon på potetens positive egenskaper/nødvendighet i kostholdet (noe som forsåvidt har vært omstridt i ettertid)

Skrevet
- Grunnen til at poteten er ute av anbefalingene, er at vi ikke har god nok dokumentasjon for aktivt å anbefale den som en del av frukt og grønt, sier Ernæringsrådets leder Haakon Meyer til NRK.no.

(...)

Fokus på forskningMens tidligere kostråd i stor grad har vært bygget på anbefalinger av næringsstoffer, har man denne gangen fokusert på faktiske matvarer og forskning som viser betydningen av dem.

Verdens helseorganisasjon (WHO) anslår at 80 prosent av hjerteinfarktene og type 2-diabetes kan forebygges med endret kosthold, fysisk aktivitet og røykevaner.

Kreftforskningsinstitusjonen World Cancer Research Fund mener endringer i disse levevanene kan forebygge halvparten av krefttilfellene.

- Vi har hatt en grundig gjennomgang av internasjonal forskning på sammenhengen mellom mat og sykdom. Dokumentasjonen finner man sammen med rådene, slik at det er lett for folk å finne ut av hva vi bygger rådene på, sier Meyer.

Herfra.

Som noen andre sa så kan du ikke tilberede den på en sånn måte at den plutselig blir inkludert igjen. Du må nok lage andre grønnsaker i tillegg. Men poteten og de andre kan jo møtes på halvveien - f.eks. rotmos med potet og andre rotgrønnsaker, potetsuppe med purre, grønnsaksfyll i bakt potet etc. etc.

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Det er ikke derfor :) Jeg var på en konferanse hvor de nye anbefalingene ble presentert og begrunnet. De har ikke tilstrekkelig dokumentasjon på potetens positive egenskaper/nødvendighet i kostholdet (noe som forsåvidt har vært omstridt i ettertid)

Takk for at du oppklarer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...