AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 for å gjøre en lang historie kort: sofaen gikk i stykker... plankene i det ene setet brakk ikke, men ramlet ned, så nå er den nedsunket, og knirker pga fjæra inni sofaen. hva gjør jeg nå? sofaen er ikke halvannet år en gang, så den skal jo tåle normalt bruk ville jeg tro? kan jo ringe til butikken å klage, men det vil vel ta vinter og vår før noe skjer, så må jeg sikkert betale egenandel, pluss at sofaen jeg har, har gått ut av produksjon. så på innboforsikringen min, at innbo og løsøre har en egenandel på 1000 kr, pluss aldersfradrag på 10 prosent pr år. der står det et punkt om uhell i hjemmet. kan jeg da få dekt dette via forsikringsselskapet, som et uhell i hjemmet? hva ville du gjort? ville du ringt til butikken, å prøvd å krangle med de (er jo ikke verdens beste kvalitet siden den går i stykker sånn), eller ville du ansett den kampen som tapt, å tatt det via forsikringen (om det går)? forøvrig kjøpte jeg den på tilbud til 9000, den koster opprinlig 12 (dvs den gjorde det. den er ikke i produksjon lengre). vil forsikringsselskapet evt regne ut i fra det jeg betalte, pluss aldersfradrag, eller det den faktisk var verdt, pluss aldersfradrag? får jo ikke samme type sofa om de regner fra tilbudpris, og nedover.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 obs! glemte å legge til at den er heltrukket med stoff under, så jeg kan ikke bare vippe sofaen å sette plankene på plass..
Sweet77 Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Husk å skaffe deg en med puleforsikring neste gang 6
Gjest henriett3 Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Hahah, oisann. Jeg har ikke peiling, så jeg ville ringt til butikken og spurt
Gjest henriett3 Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 Husk å skaffe deg en med puleforsikring neste gang Hahahahah!
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 Husk å skaffe deg en med puleforsikring neste gang haha, frekkis! tror ikke jeg skal begi meg ut på å spørre forsikringsselskapet om det altså. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Hahah, oisann. Jeg har ikke peiling, så jeg ville ringt til butikken og spurt jo, kunne jo i grunn det, men det skal vel litt til at de dekker det som varefeil? har jo hatt den halvannet år. også ringte jeg ned ista for å få tak i navnet på sofaen, for jeg tenkte på forsikringen med en gang (de må jo evt ha navn på varen osv) , og dro en hvit en om at venninnen min ønsket seg navnet på sofaen, virker litt rart at jeg ringer ned dagen etterpå å sier den er herpet? :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 *dytt* kan man ta slikt via innboforsikringen, vil de evt regne opprinlig verdi, eller regner de fra prisen jeg fikk den til? må jo kunne kjøpe meg ny av samme type, eller tilsvarende, men litt vrient siden den er ute av produksjon. eller tror dere det lønner seg å gå gjennom butikken?
Gjest Doh Skrevet 8. desember 2011 #9 Skrevet 8. desember 2011 Den kan du reklamere på. Varer som skal vare lvesentlig lenger enn to år har fem års reklamasjonstid ifølge forbrukerkjøpsloven(se lovdata.no)
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 takk for svar. jeg tror jeg får ringe ned til butikken i morgen å høre med de. er det noen som vet om slikt pleier å ta lang tid? litt kjipt å sitte uten sofa i jula liksom..
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 takk for svar. jeg tror jeg får ringe ned til butikken i morgen å høre med de. er det noen som vet om slikt pleier å ta lang tid? litt kjipt å sitte uten sofa i jula liksom.. Kommer an på hvor serviceinnstilt butikken er. Regner med de vil ta den inn og prøve å reparere den. Skinnsofaen vår raknet i en søm da den var ca 4 år. Da kom de på butikken og hentet den og kjørte den til en lokal møbeltapetserer. De kom tilbake med den dagen etter, og butikken tok regninga. Dersom den ikke kan repareres, så bør du få en sofa av tilsvarende kvalitet og prisklasse. Dette forutsetter selvsagt at sofaen ikke har vært utsatt for ekstrem hard bruk eller uhell. Når det gjelder forsikringa, så tror jeg ikke du får noe dersom garantien kan dekke det. Hvis det er en spesiell hendelse (uhell) som ødela sofaen, så dekker vel ikke garantien det, og da er forsikringa den rette veien å gå.
Sessipn Skrevet 9. desember 2011 #12 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Da sofaen vår ble ødelagt, tok jeg kontakt med butikken for å høre hva jeg skulle gjøre. Der fikk jeg beskjed om å sende mail med bilder til ei som hadde med reklamasjon å gjøre. Sofaen vår hadde også gått ut av produksjon så vi fikk 3 valg: Heve kjøpet og få hele kjøpsummen tilbake, velge ny sofa fra samme butikk(og evt betale mellomlegget hvis den var dyrere), eller få igjen halve kjøpesummen og beholde sofaen. Vi valgte det siste, da sofaen vår ikke er ubrukelig, og det tok vel ca 2 uker fra jeg ringte butikken første gang til pengene var på konto Ikke noe krangling i det hele tatt, så jeg ville ringt butikken for å høre hva du skal gjøre Edit: De var ikke å så på sofaen vår, brukte bare bildene jeg hadde tatt og sendt på mail. Endret 9. desember 2011 av Sessipn
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #13 Skrevet 9. desember 2011 Vår gamle sofa (en standard fra Møbelringen i sånn jukseskinn) ble ødelagt, dvs en søm på midten av sittedelen revna. Vi hadde kvitteringen (da var sofaen et par år) og vi fikk ordnet dette med butikken. De byttet ut delen som var ødelagt slik at sofaen ble god som ny.
Bachata Skrevet 9. desember 2011 #14 Skrevet 9. desember 2011 ... ville du ringt til butikken, å prøvd å krangle med de ... Jeg ville helt klart ringt butikken så fort som mulig, forklart problemet og funnet ut sammen med dem hvordan vi skulle løse det. jeg ville derimot aldri ringt butikken dersom innstillingen min var "å prøve å krangle med de..." Du har kjøpt en vare, for halvannet år siden, som ikke holder den kvaliteten den skal! Det skal ikke være noe behov for å krangle med noen om dette, vær høflig og positivt innstilt, du kommer MYE lenger med hvilken som helst sak i livet, dersom du møter dine medmennesker med ett smil og ikke en forhåndsinstilling om at du skal krangle med dem du møter. 1
Sweet77 Skrevet 9. desember 2011 #15 Skrevet 9. desember 2011 haha, frekkis! tror ikke jeg skal begi meg ut på å spørre forsikringsselskapet om det altså. :gjeiper: Hi hi, men det hadde vært veldig gøy da!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #16 Skrevet 9. desember 2011 Jeg ville helt klart ringt butikken så fort som mulig, forklart problemet og funnet ut sammen med dem hvordan vi skulle løse det. jeg ville derimot aldri ringt butikken dersom innstillingen min var "å prøve å krangle med de..." Du har kjøpt en vare, for halvannet år siden, som ikke holder den kvaliteten den skal! Det skal ikke være noe behov for å krangle med noen om dette, vær høflig og positivt innstilt, du kommer MYE lenger med hvilken som helst sak i livet, dersom du møter dine medmennesker med ett smil og ikke en forhåndsinstilling om at du skal krangle med dem du møter. jeg jobber i et yrke hvor jeg snakker med mange folk (litt dypere enn hei og hadet for å si det slik, uten at jeg vil gå nærere inn på yrket mitt), så takk for tipset, men jeg kan prate for meg, og er som regel positivt innstillt og imøtekommende, og det var ikke helt det jeg mente med det. men denne butikken har flere bekjente av meg fått null forståelse fra tidligere når de har vært å klaget, og de har måtte krangle seg frem, derfor jeg skrev som jeg skrev (uten at det betyr at jeg går ned å begynner å kjefte liksom). men jeg har vært der nede allerede, og etter litt frem og tilbake, fant de i alle fall ut at de faktisk må komme å se på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå