Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente som tror jeg vil i militæret etter vgs. Men jeg lurer på noen få ting...

Hvordan er det med jenters månedlige besøk? Er det vanskelig å være renslig osv? Er det fellesdusj? Og et siste spørsmål.... (ja jeg vet jeg er merkelig) .. Hvordan er det med toalettbesøk? Tenker da nummer 2 :gjeiper:

Jeg er innkalt til sesjon 2, og tror selv jeg vil passe ganske bra inn i militæret. Men så er det mine små personlige problem som ødelegger mye for meg og har ødelagt mye :fnise:

Kanskje det er noen som i tillegg vil fortelle om sine opplevelser fra tiden i militæret? Rett gjerne svaret mot tittelen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg en jente ... men jeg har vært i militæret, i en avdeling med en høy andel jenter (relativt sett). Jeg bodde på den mest moderne kaserna i leiren, og jentene bodde på egne rom. Hvert rom hadde bad med toalett og dusj, men dette var ikke tilfelle i de andre kasernene i leiren (mulig det har blitt bedre siden jeg var inne for 4-5 år siden).

Når det kommer til bommelom, brukes som regel BC ("bæsj n' carry") på øvelser. Den består av en plastramme, og brukeren fester en bæsjepose på denne og gjør sitt fornødne. Posen knytes og kastes i en søppeldunk (kan være kjipt å måtte rengjøre denne etterpå). Å drite ute i 20 minus er en frisk opplevelse, men må man så må man. Dersom BC ikke er etablert, har man alltids tørkepapir i baklomma på buksa.

Min erfaring med jenter i militæret er stort sett positiv. Slik jeg husker det hadde de muligheten til å trekke seg i løpet av de tre (?) første månedene. Mange visste nok ikke helt hva de gikk til, og det var en del frafall i rekruttperioden. Uansett, det hadde vært kjedelig med kun gutter rundt seg i ett år ...

Bare spør om du lurer på noe mer. Har du tenkt på hvor du har lyst til å tjenestegjøre?

• Liker 1
Skrevet

Takk for ..informativt... svar! :-)

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men er det slik at man må gjennomgå førstegangstjenesten som varer ett år, og deretter gå enten sjøforsvaret, hæren, heimevernet eller luftforsvaret? Jeg har foreløpig ikke lyst å gå mer enn ett år, dette blir da mitt ''friår''. Aner ikke hva jeg ønsker å gjøre, men satser på at jeg blir litt opplyst om retninger på sesjon. Er det noe du anbefaler? Noe du skulle ønske du gjorde, eller noe du gjorde som du er skikkelig fornøyd med?

Skrevet

Hei igjen.

Førstegangstjenesten varer kun ett år (i mitt tilfelle 10,5 måneder), og du avtjener denne i enten hær, sjø eller luft. Heimevernet (HV) kjenner jeg ikke så godt til, men tror de har 6 mnd grunnopplæring, for så å ha øvelser med jevne mellomrom de etterfølgende årene. Folk som har avtjent førstegangstjeneste i hær/sjø/luft kan også risikere å bli kalt inn i HV flere år etter endt tjeneste. Husk at man er vernepliktig fra man er 19 til man er 44 år.

Jeg var i Hæren, og det var det som passet best for meg. Jeg trives bedre i skogen enn på en båt eller med ting som flyr. Jeg var i Sanitetsbataljonen (SanBn), der fokus er på å behandle syke og sårede. Som nevnt er det vel der man finner den største andelen kvinner i Forsvaret. Det fine med SanBn er at man lærer mye førstehjelp, noe som også er nytttig i det sivile liv, enten man ønsker å jobbe i helsevesenet eller med noe helt annet.

I etterkant er jeg veldig glad for det året. Det er selvfølgelig noen tunge perioder der og da, men de overskygges av de mange flotte opplevelsene og bekjentskapene man får.

Du får nok mer informasjon på sesjon, men det kan være lurt å lese litt på http://forsvaret.no/verneplikt/Sider/verneplikt.aspx før du drar dit.

Skrevet

Kjempehyggelig at du tar deg tid til å svare :-)

Jeg er som deg, trives best i skogen og på fast grunn. Tror kanskje militærpoliti kunne være noe for meg? Satser på å få bedre innsikt på sesjon. Uansett tror jeg dette blir en veldig fin opplevelse å ta med seg videre. Tøffe perioder blir det garantert, men det er sånn jeg liker det! Dessuten gleder jeg meg til å presse meg selv, og lære hvordan jeg reagerer i de forskjellige situasjonene. Gøy!

Skrevet

Hei igjen.

Førstegangstjenesten varer kun ett år (i mitt tilfelle 10,5 måneder), og du avtjener denne i enten hær, sjø eller luft. Heimevernet (HV) kjenner jeg ikke så godt til, men tror de har 6 mnd grunnopplæring, for så å ha øvelser med jevne mellomrom de etterfølgende årene. Folk som har avtjent førstegangstjeneste i hær/sjø/luft kan også risikere å bli kalt inn i HV flere år etter endt tjeneste. Husk at man er vernepliktig fra man er 19 til man er 44 år.

Jeg var i Hæren, og det var det som passet best for meg. Jeg trives bedre i skogen enn på en båt eller med ting som flyr. Jeg var i Sanitetsbataljonen (SanBn), der fokus er på å behandle syke og sårede. Som nevnt er det vel der man finner den største andelen kvinner i Forsvaret. Det fine med SanBn er at man lærer mye førstehjelp, noe som også er nytttig i det sivile liv, enten man ønsker å jobbe i helsevesenet eller med noe helt annet.

I etterkant er jeg veldig glad for det året. Det er selvfølgelig noen tunge perioder der og da, men de overskygges av de mange flotte opplevelsene og bekjentskapene man får.

Du får nok mer informasjon på sesjon, men det kan være lurt å lese litt på

http://forsvaret.no/verneplikt/Sider/verneplikt.aspx før du drar dit.

Jeg er jente og har også vært i SanBn. Veldig fornøyd med det året, og svært godt miljø der. Mye trivelig befal er det også, og det er som du sier; man lærer faktisk noe man kan få bruk for etterpå.

Jeg var i Brigadekompaniet som det het da, og det var veldig ålreit. Man får mer frihet når man er på sitt eget kjøretøy. Snek oss til å dra på Bamsemumspatrulje innimellom, og det hadde vært vanskeligere i sykehuskompaniet tror jeg. Det er vel gjort en del endringer siden jeg var inne, men tror uansett at SanBn er et fint sted å være. :)

Skrevet

Jeg er jente og har også vært i SanBn. Veldig fornøyd med det året, og svært godt miljø der. Mye trivelig befal er det også, og det er som du sier; man lærer faktisk noe man kan få bruk for etterpå.

Jeg var i Brigadekompaniet som det het da, og det var veldig ålreit. Man får mer frihet når man er på sitt eget kjøretøy. Snek oss til å dra på Bamsemumspatrulje innimellom, og det hadde vært vanskeligere i sykehuskompaniet tror jeg. Det er vel gjort en del endringer siden jeg var inne, men tror uansett at SanBn er et fint sted å være. :)

Heisann, jeg var i kp. Brigade jeg også! Artig å kunne dra rundt på caser i indre Troms, og som du sier hadde vi nok litt mer frihet enn Sykehuskompaniet (men det var av og til jeg skulle ønske jeg kunne holde meg inne i det varme feltsykehuset på vinterøvelsene).

Du som jente kan sikkert fortelle trådstarter om det er noen spesielle utfordringer jenter møter i Forsvaret. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...