Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei=)

Jeg og samboeren min ønsker å kjøpe en leilighet til ca 1,8 mill.Dette hadde nok gått fint, da vi begge har fast jobb i 100% stilling. Problemet er at jeg planlegger å si opp jobben min for å satse i et annet yrke, i dette yrket er det vanskelig å få fast jobb og jeg er innstilt på å være vikar noen år. Da er det heller ikke sikkert jeg får vikariater, men må kanskje bare ta "løse vakter".Jeg ønsker og er innstilt på å jobbe i full stilling og det er stort behov for vikarer i denne bransjen, det har jeg forhørt meg om, og forsikret meg om at jeg er en aktuell kandidat for det lokale firmaet (det er også en mulighet å være vikar innen dette yrket flere steder her i området). Om dette skulle gå helt skeis og jeg får lite jobb er jeg utdannet sykepleier og regner med at det vil bli mulighet for en del ekstarvakter på sykehjemmet der jeg jobber nå, eller andre sykehjem.

Det jeg lurer på er om det er veldig feil å gå i banken å få lån nå før jeg sier opp jobben, og ikke si noe om disse planene?

Tar gjerne imot innspill om situasjonen, er jeg naiv viss jeg tror at vi kan ta opp lån uten at jeg har fast jobb?

Kjæresten min har ca 200 000 i lån fra før og jeg har ca 100 000.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei=)

Jeg og samboeren min ønsker å kjøpe en leilighet til ca 1,8 mill.Dette hadde nok gått fint, da vi begge har fast jobb i 100% stilling. Problemet er at jeg planlegger å si opp jobben min for å satse i et annet yrke, i dette yrket er det vanskelig å få fast jobb og jeg er innstilt på å være vikar noen år. Da er det heller ikke sikkert jeg får vikariater, men må kanskje bare ta "løse vakter".Jeg ønsker og er innstilt på å jobbe i full stilling og det er stort behov for vikarer i denne bransjen, det har jeg forhørt meg om, og forsikret meg om at jeg er en aktuell kandidat for det lokale firmaet (det er også en mulighet å være vikar innen dette yrket flere steder her i området). Om dette skulle gå helt skeis og jeg får lite jobb er jeg utdannet sykepleier og regner med at det vil bli mulighet for en del ekstarvakter på sykehjemmet der jeg jobber nå, eller andre sykehjem.

Det jeg lurer på er om det er veldig feil å gå i banken å få lån nå før jeg sier opp jobben, og ikke si noe om disse planene?

Tar gjerne imot innspill om situasjonen, er jeg naiv viss jeg tror at vi kan ta opp lån uten at jeg har fast jobb?

Kjæresten min har ca 200 000 i lån fra før og jeg har ca 100 000.

Noen sjeler der ute som vil komme med innspill? :)

Skrevet

Javel, det eneste som jeg ser her som kan være et problem er deres tilbakebetalingsevne. Jeg ville ikke risikere å ta stort boliglån i deres situasjon med ventet lavere inntekt, men det er deres valg. Ikke tenk på banken, hvis dere sliter med å betale til banken, blir leiligheten tvangssolgt og banken tar pengene sine uansett.

Skrevet

Javel, det eneste som jeg ser her som kan være et problem er deres tilbakebetalingsevne. Jeg ville ikke risikere å ta stort boliglån i deres situasjon med ventet lavere inntekt, men det er deres valg. Ikke tenk på banken, hvis dere sliter med å betale til banken, blir leiligheten tvangssolgt og banken tar pengene sine uansetthe

Ja det er akkurat det du sier som bekymrer meg. Jeg tenker at om jeg ikke får jobbe nok innen det jeg ønsker må jeg bare søke en hvikken som helst jobb og ta det jeg får en periode. Noe må jeg da få? særlig siden jeg er utdannt sykepleier? Eller er det veldig lite fornuftig å gjøre dette?

Takk for svar forresten:)

Skrevet

1,8 er jo ikke så mye. Det burde jo gå på tom en lønning. Så dersom du i værste fall dropper til 50%, så vil dere mest sannsynlig ha råd til dette lånet uansett.

Go for it. Men for all del; søk før du sier opp. Å jobbe som vikar er dessverre ingen garanti for tilbakebetalingsevne i følge banken... De jobber etter stillingsprosent. Vikariat har ingen stillingsprosent. ;)

Skrevet

1,8 er jo ikke så mye. Det burde jo gå på tom en lønning. Så dersom du i værste fall dropper til 50%, så vil dere mest sannsynlig ha råd til dette lånet uansett.

Go for it. Men for all del; søk før du sier opp. Å jobbe som vikar er dessverre ingen garanti for tilbakebetalingsevne i følge banken... De jobber etter stillingsprosent. Vikariat har ingen stillingsprosent. ;)

Åh, du aner ikke hvor glad jeg ble av å høre dette;) hadde forventet bare negative svar. Ja, er klar over at da må jeg søke lån først, men får liksom litt dårlig samvittighet for å "lure" banken;)

Når får man egentlig lånet og betaler leiligheten? denne skal bygges og er ferdig til våren, men jeg må helst si opp innen januar er over. Er det sånn at når vi bestemmer oss for å kjøpe så får vi lånet og betaler med en gang?

Skrevet

Åh, du aner ikke hvor glad jeg ble av å høre dette;) hadde forventet bare negative svar. Ja, er klar over at da må jeg søke lån først, men får liksom litt dårlig samvittighet for å "lure" banken;)

Når får man egentlig lånet og betaler leiligheten? denne skal bygges og er ferdig til våren, men jeg må helst si opp innen januar er over. Er det sånn at når vi bestemmer oss for å kjøpe så får vi lånet og betaler med en gang?

Du lurer ikke banken, du lurer bare deg selv med stort boliglån og mye lavere inntekter hvis dere sliter med å betale. 1.8 mil er ikke så lite, særlig hvis man ikke tjener godt nok, i tillegg kommer ekstra månedlige utgifter for leiligheter i borettslag med høy gjeld. Man får lånet ganske fort, etterpå vinner man budrunde, signerer kontrakt og betaler ved overtagelse. Overtagelse kan variere fra 1 uke til noen måneder etter kjøpet, avhengig av det som selgeren har bestemt på forhånd og dere har blitt enige om.

Iallefall sørg for å finne en annen jobb så fort som mulig. Jeg vet ikke hvor du bor, men storsett er det behov for sykepleiere. Har ektefellen eller samboeren din god nok inntekt? Det er ikke umulig med 1 inntekt og stram økonomi for en stund, men mye bedre å ha fast jobb. :) Lykke til.

Skrevet

Du lurer ikke banken, du lurer bare deg selv med stort boliglån og mye lavere inntekter hvis dere sliter med å betale. 1.8 mil er ikke så lite, særlig hvis man ikke tjener godt nok, i tillegg kommer ekstra månedlige utgifter for leiligheter i borettslag med høy gjeld. Man får lånet ganske fort, etterpå vinner man budrunde, signerer kontrakt og betaler ved overtagelse. Overtagelse kan variere fra 1 uke til noen måneder etter kjøpet, avhengig av det som selgeren har bestemt på forhånd og dere har blitt enige om.

Iallefall sørg for å finne en annen jobb så fort som mulig. Jeg vet ikke hvor du bor, men storsett er det behov for sykepleiere. Har ektefellen eller samboeren din god nok inntekt? Det er ikke umulig med 1 inntekt og stram økonomi for en stund, men mye bedre å ha fast jobb. :) Lykke til.

Takk for svar=) Jeg er klar over dette med at vi kan få problem med å betale og det er dettte som bekymrer meg. Kjæresten min tjener tett opp mot 400 000 i året. Det er ikke fellsegjeld på leilgeten.

Jeg er klar over at det er best med to faste inntekter, som vi begge har nå. Vet ikke om du leste det første innlegget mitt? jeg planlegger å si opp jobben min og jobbe som vikar, kanskje også uten vikariater, men bare med løse vakter fordi det er vanskelig å få noe i det yrket jeg satser på, da må det nok ialefall gå noen år.

Men jeg kan ikke skjønne jeg ikke skal få noe jobbing i det hele, om jeg stiller som vikar flere steder?

Skrevet (endret)

Jeg leste om planene dine, men det er ikke alltid lett å få fast jobb bare fordi man tenker at det ikke blir noe problem. Vikariat er uansett usikker inntekt, i dag har du jobb, i morgen har du ikke. Men bedre enn ingenting så lenge det kommer penger deres vei. :) Barn, bil, studielån er også utgifter man må regne med. Når du har jobb, spar så mye du kan for tiden du ikke har jobb. 400 tusen høres greit ut. Du kjenner deres forbruk best. Kutt litt uteliv, røyk, kjøpe billigere alternativer av matvarene, endre mobilabonnement og forsikringer og plutselig klarer du deg med mindre penger å rulle med. :) Det går sikkert bra når man er bevist på eventuelle utfordringer og bruker pengene smart. Men bankene ... ja, de foretrekker fast inntekt enn nesten sikre vikariater. :fnise: Kjør på!

Edit: Ikke glem så gunstige renter som mulig.

Endret av Drizzt
Skrevet

Er du sykepleier vil du alltid ha mulighet til å få løsvakter her og der. Det er veldig vanskelig å få dekket opp sykepleievakter ved f. eks sykdom, og da spesielt på kveld/natt og i helger. Det er mange som blir nødt til å leie inn vikarbyråer for å få nok sykepleiere på jobb, noe som er mye dyrere enn å få en tilkallingsvikar til å ta vakten, så dersom du kontakter sykehjem/sykehus/hjemmetjenesten i ditt område så får du nok en del vakter. Dersom du er forberedt på å jobbe ukurante vakter på kort varsel, så burde dette gå bra. Si i fra at du ønsker å være ringevakt når du sier opp jobben din (og ja, sørg for at lånet er i orden før du sier opp)

Hilsen en som jobber med å dekke opp vakter, og som gjerne skulle hatt flere sykepleiere som tilkallingsvikarer.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

jeg tenker at bankene gir lån til folk de mener kommer til å klare å betale det tilbake. Om du planlegger å si opp jobben deres, og dere da søker om boliglån, så er det en grunn til at dere eventuelt ikke får det. dere lurer ikke banken, kun dere selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...