Gjest TS Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Som tittelen tilsier; hører barnet ditt på deg når du sier nei eller gir en (viktig) beskjed/oppfordring? Har inntrykk av at andelen foreldre med barn som "er ute av kontroll" bare øker og øker. Er dette en direkte konsekvens i kjølvannet av de såkalte frie oppdragelsesmetodene som har fått medfart de siste årene?
Hedda-78 Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Min treåring hører akkurat det han VIL høre. Han er litt i sin egen verden, og det virker som om han ikke alltid får med seg at jeg prater overhodet. Så da må jeg noenganger ta tak i ham fysisk for at han skal få med seg at jeg prøver å fortelle ham noe. Stort sett gjør han som jeg sier, og enkelte ganger, annenhver måned kanskje, gjør han det tilogmed uten å få trassanfall først også... 2
Gjest imli Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Kor er alle dei som liksom skal utøve "fri barneoppdragelse"? Eg veit ikkje om nokon, og "alle" på KG er jo totalt i mot det Forsvann ikkje den pedagogikken der med 70-talet?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 Her er jo alderen til barnet ganske vesentlig. En treåring som ikke hører på foreldrene er ikke ute av kontroll, det er i trassalderen og det ville være mer rart med en treåring som alltid gjør som foreldrene sier. Et eldre barn som man bør kunne snakke fornuft med derimot bør man kunne forvente at hører på foreldrene i de fleste tilfeller, men alle barn uansett alder vil til tider overse foreldrenes ønsker og det er helt normalt og ikke et tegn på noe galt.
Gjest TS Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 Kor er alle dei som liksom skal utøve "fri barneoppdragelse"? Eg veit ikkje om nokon, og "alle" på KG er jo totalt i mot det Forsvann ikkje den pedagogikken der med 70-talet? Jeg kjenner faktisk til ganske mange tilfeller. Jesper Juul har også forøvrig skrevet en bra artikkel om dette..kan forsøke å lete den opp. Uansett, jeg tror også mange enten A) ikke innser at de som foreldre ikke har kontroll, B) ikke vil innrømme det Videre så tenker jeg også på barn som nesten unntaksvis enten må avledes eller få goder av ulike sorter osv. for at de skal 'respektere' et nei eller en irettesettele..
Gjest TS Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Her er jo alderen til barnet ganske vesentlig. En treåring som ikke hører på foreldrene er ikke ute av kontroll, det er i trassalderen og det ville være mer rart med en treåring som alltid gjør som foreldrene sier. Et eldre barn som man bør kunne snakke fornuft med derimot bør man kunne forvente at hører på foreldrene i de fleste tilfeller, men alle barn uansett alder vil til tider overse foreldrenes ønsker og det er helt normalt og ikke et tegn på noe galt. Dette har du selvfølgelig helt rett i. Snakker om barn over en viss alder der det burde være forventet at en forstår og hører. Videre er det klart at alle barn tøyer grenser innimellom, det var ikke helt det jeg mente.
Gjest ada Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Min toåring er på god vei inn i trassalderen så han hører på akkurat det han vil høre!! MEN, han er veloppdragen, har respekt og vet godt hvor grensene går, det er bare det at jobben hans akkurat nå er å teste disse grensene og ikke minst tålmodigheten til foreldrene...
makkapakka Skrevet 8. desember 2011 #9 Skrevet 8. desember 2011 Min hører ikke etter nei, og her er det ikke noe i nærheten av fri barneoppdragelse. Faktisk så fikk jeg beskjed om at langsynthet gjorde dette med hørselen vanskelig, han ser dårlig og skjønner ikke hvor lydene kommer fra. Utenom det er det trass.
Gjest Annaires Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 Når vi er ute blandt folk hører hun som regel på meg (hun er snart 3). Har blitt veldig flink hjemme/hos besteforeldre/hos tanter også i set siste. Hun går på turn, og der ser jeg fryktelig mange unger (i alderen 2,5-5 år) som gjør som de vil, foreldrene bare smiler og følger etter, eller prøver å kjefte, men følger ikke opp konsekvensene de truer med.
Sophie-Ann Skrevet 9. desember 2011 #11 Skrevet 9. desember 2011 Ja, jeg føler det. Jeg setter meg alltid ned og ser barnet i øynene, for å være sikker på at hun hører meg.
Gjest SummerJudith Skrevet 9. desember 2011 #12 Skrevet 9. desember 2011 Ja, jeg føler det. Jeg setter meg alltid ned og ser barnet i øynene, for å være sikker på at hun hører meg. Bare du ikke slår går det bra, ingen her må slå, de husker det og vil hate deg for det resten av livet snakker om erfaring
MellonCollie Skrevet 9. desember 2011 #13 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Min treåring hører akkurat det han VIL høre. Han er litt i sin egen verden, og det virker som om han ikke alltid får med seg at jeg prater overhodet. Så da må jeg noenganger ta tak i ham fysisk for at han skal få med seg at jeg prøver å fortelle ham noe. Stort sett gjør han som jeg sier, og enkelte ganger, annenhver måned kanskje, gjør han det tilogmed uten å få trassanfall først også... Dette blir mitt svar også. Herlig med treåringer! Heldigvis ser jeg at han hører etter når han er på turn, og han får skryt i barnehagen. Så han er nok som treåringer flest... Endret 9. desember 2011 av MellonCollie
Gjest Nuppa_ Skrevet 9. desember 2011 #14 Skrevet 9. desember 2011 Bare du ikke slår går det bra, ingen her må slå, de husker det og vil hate deg for det resten av livet snakker om erfaring Ingen har vel sagt noe om å slå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå