Gå til innhold

Melisglasur med eggehvite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange foreslår å bruke eggehvite istedenfor vann når man lager melisglasur for å ha på pepperkakehus. Jeg skal pynte mitt i helgen men er redd for at egget skal bli dårlig før vi spiser det over nyttår. Egg blir jo dårlig, så vil ikke eggehviten blandet med melis også bli det?

Nr 2. Blir denne blandingen fremdeles god å spise eller blir det steinhardt å tygge?? Vil jo spise nonstoppen som vi pirker av (med melisrester på)

Skrevet

Min erfaring: Glasuren blir hvit og stiv, men ikke dårlig på smak. :nissevink:

Skrevet

Glasuren blir ikke dårlig, det kan jeg garantere. Har laget glasurer med eggehvitte i mange mange år. Den er lettere å jobbe med, hvitere i fargen og blir blank og fin.

Skrevet

Glasuren blir ikke dårlig, det kan jeg garantere. Har laget glasurer med eggehvitte i mange mange år. Den er lettere å jobbe med, hvitere i fargen og blir blank og fin.

Flott! Og hvordan er det å spise? Hardt?

Bruker du bare eggehvite eller også litt vann?

Gjest Heloise
Skrevet

Min konditorvenninne brukte kun eggehvite. Usikker på hvordna det blir med vann også :) Men det var kun til små detaljer på pepperkakehuset vårt. Det ble ekstremt hardt! :fnise:

Skrevet

Min konditorvenninne brukte kun eggehvite. Usikker på hvordna det blir med vann også :) Men det var kun til små detaljer på pepperkakehuset vårt. Det ble ekstremt hardt! :fnise:

Ja, jeg har brukt det til "sømmene" rundt huset, pynte pipa, og rundt vinduer og dører. MEN vet ikke om jeg vil bruke det på resten av huset der jeg skal pynte med nonstop oppå glasuren!

Gjest Heloise
Skrevet

Melis blir jo sinnsykt hardt uansett etter en tid så spiller nok ingen rolle :) Hvis du har noe til overs etter dekorasjonen så bruk det som lim også :)

Skrevet

Kun eggehvitte, ikke noe vann.

Skrevet

Jeg bruker alltid eggehvitte når jeg skal lage melisblanding. Det blir finest og er lett å jobbe med. Men jeg synes ikke det blir hardere enn melis med vann?

Skrevet

jeg hadde vært mer "bekymret" for det faktum at pepperkakehuset har stått i "friluft" i over to uker (bare støvet som (usynlig) legger seg) enn om eggehvitene kanskje kunne blitt dårlig, for å være helt ærlig! :fnise:

Jeg skjønner egentlig ikke at noen orker å spise pepperkakehuset jeg, det er jo ikke noe godt? Mye bedre med pepperkaker som har ligget beskyttet i en tett boks - også litt non-stop på siden...

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg bruker vann og eddikk eller sitronsaft (ca 50/50?), gir også veldig stiv glasur. Går fint an å lime huset sammen med den, jeg gidder nemlig ikke lage knekk. ;) Smaker litt bedre med sitron enn eddikk, men går fint an å spise begge deler.

Endret av Klematis
Gjest Heloise
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke at noen orker å spise pepperkakehuset jeg, det er jo ikke noe godt?

Prøvde en gang da jeg var liten, men det smakte så pyton at det kastet vi bare. Nå blir jeg også ganske dårlig av å tenke på alt det støvet som samler seg... *støvnoia*

Gjest navnelapp
Skrevet

Egget blir ikkje dårleg, nei. Det tørkar heilt inn, så ingen bakteriar kan leve i det.

Skrevet

Jeg hadde i en eggehvite og konditorfarge, da ble melisglasuren brun, men tror det var pga konditorfargen

Skrevet

Det er vel ingen som spiser pepperkakehuset fordi det er så innmari godt? Poenget er vel helst at barna synes det er morsomt å knuse huset og spise det etterpå. Og barn kan like (og mislike) de rareste ting. Brokkoli? Æsj! Støvete og gammelt pepperkakehus? Yammi! :fnise:

Annonse
Skrevet

Det er vel ingen som spiser pepperkakehuset fordi det er så innmari godt? Poenget er vel helst at barna synes det er morsomt å knuse huset og spise det etterpå. Og barn kan like (og mislike) de rareste ting. Brokkoli? Æsj! Støvete og gammelt pepperkakehus? Yammi! :fnise:

Aha, idé! Ungene ville sikkert spist brokkoli om den var gammel og støvete! :nigo:

• Liker 2
Skrevet

Bruker alltid melis med eggehvite til å sette sammen med, da dette er sterkere. Om man ikke syns det er noe godt så kan man jo bruke melis og vann bare til pynten?

Skrevet

Har pyntet nå og bruke eggehvite istendefor vann. Herregud så mye bedre det er!!!! Mye bedre å pynte med, mye finere hvit farge!! Og ble ikke så uspiselig hard som jeg hadde tenkt det kom til å bli! :D

Tusen takk for hjelpen jenter!

Skrevet

Når det gjelder pepperkakehus og støv, kan jeg anbefale å sette huset inn i en ekstra stor stekepose man bruker til feks kalkun.

La posen være løst festet i enden, slik at det kan komme litt luft inn. Ellers kan huset synke sammen.

Slik kan huset nytes med glede uten påfølgende støvsmak. :fnise:

Skrevet

Støvsmak. Om huset er noen uker gammelt så er nok det meste av den spesielle smaken man kjenner ganske enkelt mangelen på smak. Kaken har tørket ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...