Gå til innhold

Pistolklubb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er medlem i en pistolklubb som kan fortelle litt om hvordan det er? Jeg vurderer å melde meg inn, fordi jeg har lyst til å lære meg å skyte. Er det slik at man har mulighet til å være med i noen form for konkurranser, eller er pistolklubber primært for dem som har en fascinasjon og interesse for selve våpenet?

Skrevet

Jeg var medlem i Trondheim Pistolklubb i et halvt år.

Disse klubbene er for begge deler. Både de som konkurrerer aktivt og de som bare ønsker å tømme noen magasiner jevnlig.

For å kjøpe våpen må du ha vært et aktivt medlem i minimun 6 sammenhengende måneder, og du må ha et visst antall timer på trening som er signert av leder.

Skrevet (endret)

Er det noen her som er medlem i en pistolklubb som kan fortelle litt om hvordan det er? Jeg vurderer å melde meg inn, fordi jeg har lyst til å lære meg å skyte. Er det slik at man har mulighet til å være med i noen form for konkurranser, eller er pistolklubber primært for dem som har en fascinasjon og interesse for selve våpenet?

Du kan være med på konkurranser. Det konkurreres i forskjellige grener, og de forskjellige klubbene har skyteprogrammer for forskjellige disipliner. Hva de konkret går ut på, kan du få vite mer om i den klubben det er aktuelt å melde seg inn i for deg.

Du er ikke, så vidt jeg vet, pålagt å delta i noen bestemt disiplin. Men hvis du skal kjøpe et våpen, så må du være et aktivt medlem i en klubb, ha vært det de siste seks måneder, og våpenet du skal kjøpe, må være godkjent for et skyteprogram som klubben driver. Alt fra presisjonsskyting med småkalibrede våpen som ser ut som de hørte hjemme på et romskip, til svartkruttvåpen fra 1880-åra.

Innimellom der finner man sk praktisk skyting, som minner litt om skyting i strid, magnum silhuett, som KUNNE vært en jegerprøve for revolver hvis det hadde vært lov å jakte med revolvere, og forskjellige duellvarianter.

For å være med i konkurranser, så må du selvsagt ha et våpen, og inntil du har fått løyve til å kjøpe ditt eget, så vil du være henvist til å skyte med klubbvåpen. De er vel oftest .22 pistoler og revolvere. Alle utlånsvåpen i min klubb er iallfall det.

Endret av Mann 42
Skrevet (endret)

Praktisk pistol ser sinnsykt kult ut. Det byr på litt mer action enn det å bare stå stille og skyte 300 skudd på en tallerken som er 25 meter unna.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Praktisk pistol ser sinnsykt kult ut. Det byr på litt mer action enn det å bare stå stille og skyte 300 skudd på en tallerken som er 25 meter unna.

Og det byr på litt mer variasjon. For når det er konkurranse, så er det arrangørklubbens om lager reglene og finner på hvilke elementer som skal inngå. Det er bare noen få begrensninger. Den viktigste er at man ikke får skyte på målskiver eller profiler som har noen vesentlig likhet med et menneske. Ikke engang hvis det er en zombie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...