Gå til innhold

Hvor mange kcal er det sunt å forbrenne hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 171 cm. 70 kg tung. 23 år.

Spørsmålet mitt er bare hvor mange kcal det er sunt å forbrenne under ei treningsøkt?

1500 feks. Er det for mye hver dag fire-fem dager i uka?

Jeg spiser ellers et normalt kosthold. Ikke mye godteri, ellers sunn mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg trener forbrenner jeg ca. 300 på løping..... Men jeg er mye lettere enn deg også da..;)

Skrevet

1500 på ei økt? Det var vel litt ambisiøst. Nå tenker ikke jeg kalorier når jeg trener, men 200-600 er vel flott.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg vil ikke se på det som sunt. Vi kvinner skal ha i oss ca 2500kal om dagen og heller få i oss mindre kal når man trener.

Skrevet

Jeg pleier å forbrenne 4-500 kcal per treningsøkt, noen ganger mindre, avhengig av hva jeg trener og hvor lenge. Dette er et fint nivå syns jeg.

Hva som er definisjonen på sunn mat varierer også, hva spiser du i løpet av en typisk dag?

Skrevet

Jeg vil ikke se på det som sunt. Vi kvinner skal ha i oss ca 2500kal om dagen og heller få i oss mindre kal når man trener.

Missforstått spørsmålet. :P

• Liker 1
Skrevet

1500 på ei økt? Det var vel litt ambisiøst. Nå tenker ikke jeg kalorier når jeg trener, men 200-600 er vel flott.

TS her..

Hmm, litt vèl ambisiøst?

Jeg har sykt mye energi fortida. Har forbrent ca 1500 kcal hver dag denne uka og tenkte å gjøre det samme i morra.

Det er pulsklokka mi som måler, en polar.. something. Da stemmer vel det?

Skrevet (endret)

Jeg vil ikke si at det er usunt. De som trener aktivt f.eks. langrenn eller sykling kan fint komme opp på slike nivåer (da tenker jeg ikke nødvendigvis på toppidrettsutøvere, men f.eks. skoleungdom som driver aktivt (gikk idrettslinje selv, så her jeg har det fra)).

Men 1500 kcal er ganske mye, så jeg regner med at det er ganske lange og/eller harde økter du forbrenner så mye på?!

Når jeg sier at det ikke er usunt, så regner jeg med at du har et visst treningsgrunnlag. Du sier ikke hvordan trening det er du trener, men med så lange eller harde økter du må ha for å forbrenne så mye, så vil det være sjangse for overbelastning og feiltrening om du ikke har et treningsgrunnlag. Og spesielt om du skal gjøre dette over flere dager i strekk. Men isolert sett det å brenne så mye kcal er jo ikke farlig, bare du får i deg nok kcal utenom slik at du ikke blir utmattet.

Endret av matmums
Skrevet

Jeg vil ikke si at det er usunt. De som trener aktivt f.eks. langrenn eller sykling kan fint komme opp på slike nivåer (da tenker jeg ikke nødvendigvis på toppidrettsutøvere, men f.eks. skoleungdom som driver aktivt (gikk idrettslinje selv, så her jeg har det fra)).

Men 1500 kcal er ganske mye, så jeg regner med at det er ganske lange og/eller harde økter du forbrenner så mye på?!

Når jeg sier at det ikke er usunt, så regner jeg med at du har et visst treningsgrunnlag. Du sier ikke hvordan trening det er du trener, men med så lange eller harde økter du må ha for å forbrenne så mye, så vil det være sjangse for overbelastning og feiltrening om du ikke har et treningsgrunnlag. Og spesielt om du skal gjøre dette over flere dager i strekk. Men isolert sett det å brenne så mye kcal er jo ikke farlig, bare du får i deg nok kcal utenom slik at du ikke blir utmattet.

TS

Det er for det meste løping, intervall jeg trener fortida.

Skrevet

Jeg går/løper en runde på 9 km, da forbrenner jeg 7-800 kalorier. Jeg spiser 1500 kalorier til dagen, så jeg kan spise mye mer de dagene jeg trener :) 1500 kalorier på en økt er ekstremt mye!

Skrevet

Det er sunt å forbrenne sånn ca like mye som tar inn i løpet av en dag - over tid ;)

Skrevet

TS her..

Hmm, litt vèl ambisiøst?

Jeg har sykt mye energi fortida. Har forbrent ca 1500 kcal hver dag denne uka og tenkte å gjøre det samme i morra.

Det er pulsklokka mi som måler, en polar.. something. Da stemmer vel det?

1500 kcal på én økt? Det er ganske mye. Da snakker vi sprinting i 60-70minutter i strekk uten pause.

Ikke stol på det pulsklokken din sier. Den bare gir deg et tall basert på pulsen din, og de opplysningene du har tastet inn (vekt/høyde/makspuls). Den aner ikke hvor langt du forflytter deg, hvor høyt eller i hvilken hastighet. Den bare regner ut i fra en formelt basert på standarder de har lagt inn.

Jeg tror kanskje du har et litt feil syn på hva 1 kcal er. Det er energien som skal til for å varme opp 1 gram med vann fra 14,5 til 15,5 grader Celsius i en standard atmosfære. Altså en enhet for energi. Det finnes ikke noe mål på hvor mye energi det er sunt å bruke. Og det blir helt feil å se på energiforbruket per økt som begrensningen. Det kommer jo an på hvor mye du fyller opp igjen.

Hvis du snakker om hvor stort redusert inntak av energi man trenger for å gå ned i vekt uten at det grenser til det ekstreme, så er det mange som anbefaler ca 500kcal per døgn mindre enn man trenger for å opprettholde balanse i energi-regnskapet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg går/løper en runde på 9 km, da forbrenner jeg 7-800 kalorier. Jeg spiser 1500 kalorier til dagen, så jeg kan spise mye mer de dagene jeg trener :) 1500 kalorier på en økt er ekstremt mye!

Kan dette stemme?

Synes det hørtes veldig mye ut for en slik runde.

Skrevet

TS

Det er for det meste løping, intervall jeg trener fortida.

Intervall for 1500 kalorier daglig? Glemmer du hviledelen da, eller?

Det er galskap, uansett, så fremt du ikke er i knallform og driver med velplanlagt trening, og da hadde du nok ikke skrevet her og spurt om dette. Jeg har venninner som løper maraton og bakkeløp og forbrenner mye mindre enn det daglig. Det er rett og slett ikke nødvendig.

Skrevet

Det er det største bullshitet jeg noen gang har lest.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Kan dette stemme?

Synes det hørtes veldig mye ut for en slik runde.

Stemmer nok ikke på en prikk nei, jeg har ikke målt makspulsen helt nøyaktig :) det er det pulsklokka sier, men kan nok legge til-trekke fra rundt 1-200 sikkert.

Endret av Redbull
Skrevet

Tror nok det er fullt mulig å forbrenne 1500 kcal på en treningsøkt, det spørs bare hvor lang og tung økta er ;).

På forbrukerportalen.no tror jeg det står at tømmersleping forbrenner rundt 1000 kcal i timen, så da er det jo bare å slepe rundt på tømmer i 90 minutter og du vil da i teorien ha forbrent 1500 kcal.

• Liker 1
Skrevet

?

Hvorfor mener du en skal ha mindre kalorier de dagene en trener?

Skrevet

Kan de 1500 kcal egentlig være kJ? For da kan jo det stemme ganske bra, bare missforstått måleenheten.

• Liker 2
Skrevet

-TS her-

Nei, det er kcal jeg mener.

Så dere mener at trening på 2 timer +- ikke gir utslag på så masse?

Hvor slappe er dere da? Ikke stygt ment. Så lenge jeg har tid og energi til det hver dag, gjør vel ikke det noe å holde på slik?

Er på ingen måte noen toppidrettsuttøver, har vært ganske inaktiv de siste åra pga. sykdom faktisk, så nå skal jeg tilbake til min gamle form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...