Gå til innhold

Dere som tar/har tatt høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer på universitetet, og har straks eksamen. Sitter å ser igjennom gamle eksamensoppgaver helt tilbake til 2008. De siste fire semestrene har et spesielt tema gått igjen. Når jeg ser på eksamensoppg. gitt i 2008, er det et helt annet tema.

Tenker sensorene/de som lager oppgavene at ikke samme tema bør gå igjen år etter år? Slik at jeg nesten kan se bort ifra(ikke helt da, selvfølgelig..) forrige semesters tema?

Videoannonse
Annonse
Gjest finurlig
Skrevet

Det svinger begge veier. At eksamensoppgavene som er eldre enn 2008 er forskjellig, kan bety at faget har fått ny foreleser.

Dersom det er en rød tråd i oppgavene, er det veldig viktig å ha kontroll på den hvertfall :)

Jeg ville konsentrert meg mest om det gjentatte temaet hvertfall :)

Skrevet

Faget har mange forskjellige forelesere, så tror ikke det har noen relevans. Kan si såpass at jeg studerer pedagogikk. De nyeste eksamensoppgavene omhandler mye gruppepsykologi og gruppedynamikk, mens de eldre oppgavene er mer rettet mot skole, og hvordan man gjennomfører ting best muli der.

Skrevet

Du kan ofte se et mønster i tidligere gitte eksamensoppgaver, slik at det er mulig å tenke seg til hva som kommer. Hvis du ser på de tidligere oppgavene i sammenheng med forelesningsnotatene fra i år, burde du få grei oversikt. Ikke se bort fra tidligere viktige temaer i alle fall, for de er sikkert viktige i år og.

Skrevet

Faget har mange forskjellige forelesere, så tror ikke det har noen relevans. Kan si såpass at jeg studerer pedagogikk. De nyeste eksamensoppgavene omhandler mye gruppepsykologi og gruppedynamikk, mens de eldre oppgavene er mer rettet mot skole, og hvordan man gjennomfører ting best muli der.

På UiO? Hvor langt har du kommet? Det er veldig mye selvvalgt i den bacheloren, så det kommer litt an på hvilket fag du holder på med. Hvis du ser på "detaljert forelesningsplan" på emnesiden til det aktuelle faget, og ser på emnene det er forelest om, kan du føle deg ganske sikker på at du får noe derfra.

Skrevet

Nei, ikke på UiO men på NTNU. Går tredje året.

Skrevet

Da kan jeg ikke gi deg noe spesifikt, men jeg vil fortsatt gå ut fra at emnene som har vært viktige tidligere, fremdeles er det. Men det beste er ofte å se på forelesningene. Det er så og si bestandig det som er tatt opp på forelesninger som kommer på eksamen.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har tatt emnet du sikter til på NTNU som en del av bachelorfordypningen min i pedagogikk. Hvis det er faget jeg tror (11?) så ville jeg satsa hardt på å fokusere på gruppeteorier, ja. Disse teoriene kan jo også dras inn i oppgaver om ulike typer pedagogisk ansvar i diverse læringsarenaer, selv om det ikke blir hovedfokus i besvarelsen.(Dette kalles sikkert å fortelle det åpenbare, men jeg sier det likevel..)

Min erfaring er at noen sentrale temaer går igjen på eksamen. Les ekstra godt på disse temaene i gamle eksamensoppgaver, det er mitt råd. Det som jo ofte skjer er at de formulerer oppgaver rundt samme tema på en ulik måte, så du må ikke henge deg alt for mye opp i selve problemstillingen i gamle eksamensoppgaver, tenk heller tema. Noen oppgaver er mer åpne enn andre, så da lønner det seg å kunne sette noen av de mest sentrale teoriene i en gitt ramme.

Jeg har alle pedagogikk-fagene på bachelornivå fra NTNU. Det skjedde kun en gang at en eksamensoppgave kom som en overraskelse, de andre gangene var gamle eksamensoppgaver i kombinasjon med forelesningsplana en god indikator på hva som kom.

Lykke til!:)

• Liker 1
Skrevet

TS her igjen.

AnonymBruker: 1011 stemmer. Godt å høre synspunkt fra en tidligere student. Har sett igjennom forelesningsplanen, og der går gruppeteorier mye igjen. Får lese litt ekstra på det.

Skrevet

Ikke bekymre deg for denne eksamenen i hvertfall, det er den koseligere eksamenen jeg har hatt i form av innsatsmengde/resultat;) les om effektive/ineffektivt grupper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...