Gå til innhold

Hva er greia med å anbefale jobb på sykehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig i tråder her at det er så lett å anbefale folk å få seg jobb på sykehjemmet.

Det være seg om noen trenger å spe på økonomien eller sliter med å få seg jobb.

Det høres ut til at alle kan jobbe på sykehjem/ helsevesenet, men det stemmer aldeles ikke. Det er faktisk mennesker man jobber med, å mange av de er ikke i stand til å uttrykke seg. Skal de da finne seg i at alle mulige mennesker skal ta seg av de?

En annen ting er at det er ikke bare bare å få seg jobb i helsevesenet. De sliter med nedbemanning og sparing som alle andre. Kanskje værre enn andre også, så å tro at det bare er å hoppe inn i helsevesenet er feil. Ledige vakter går til de som allerede er ansatt.

Hjelpepleier i fast arbeid.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Senest i november, på sykehjemmet jeg var i praksis, var det to ufaglærte på opplæring. Ingen av de hadde noe som helst erfaring med helsevesenet. Slik har det også vært på sykehjem jeg har jobbet tidligere. Der har ufaglærte hatt stort ansvar, for eksempel for demente pasienter på en skjermet avdeling. Tydeligvis er det et behov noen steder. Men jeg er fullstendig enig, det bør absolutt ikke være sånn at hvem som helst kan komme inn et sted og pleie syke og gamle mennesker, det krever faktisk en del kunnskap.

• Liker 2
Skrevet

Senest i november, på sykehjemmet jeg var i praksis, var det to ufaglærte på opplæring. Ingen av de hadde noe som helst erfaring med helsevesenet. Slik har det også vært på sykehjem jeg har jobbet tidligere. Der har ufaglærte hatt stort ansvar, for eksempel for demente pasienter på en skjermet avdeling. Tydeligvis er det et behov noen steder. Men jeg er fullstendig enig, det bør absolutt ikke være sånn at hvem som helst kan komme inn et sted og pleie syke og gamle mennesker, det krever faktisk en del kunnskap.

Der jeg jobber får ikke ufaglærte store ansvar, heldigvis. Men jeg vil nå si at mange ufaglærte er dyktige og gjør en kjempegod jobb, men jeg syns det er for lettvint å anbefale jobb i helsevesenet til personer som ikke får annet arbeid.

Jeg synes at syke, eldre og de som ellers trenger pleie ikke skal være nødt til å ta til takke med alt. Lurer på om de som har så lett for å anbefale hadde tatt til takke med hvasomhelst om de skulle komme i en situasjon der de trengte stell og pleie.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det med barnehager også, det kan jo hvem som helst få jobb virker det som her inne.

Det folk glemmer er at når man skal jobbe med mennesker, enten det er barn eller eldre så må man være interessert. Hvis ikke så merkes det med en gang og det blir helt feil for de man skal hjelpe.

På sykehjem så kreves det faktisk litt kunnskaper også. Som når ting er normalt og ikke normalt osv.

Men ufaglærte får ofte helgestillinger siden det ikke er nok folk til å dekke helgene.

Skrevet

Man kan vel anbefale selv om det er en jobb som ikke passer for alle? Man må jo likevel gjennom en søkeprosess og da skal jo kun de som egner seg bli ansatt, og fulgt opp i etterkant slik at ting blir gjort riktig. Det er jo en godt betalt jobb for ufaglærte, så derfor anbefaler man jo gjerne det som en ekstrajobb ettersom den både er fleksibel og godt betalt. Så får de som anbefales denne jobben selv finne ut om det er en jobb som passer for dem eller ikke.

• Liker 4
Skrevet

Det høres ut til at alle kan jobbe på sykehjem/ helsevesenet, men det stemmer aldeles ikke. Det er faktisk mennesker man jobber med, å mange av de er ikke i stand til å uttrykke seg. Skal de da finne seg i at alle mulige mennesker skal ta seg av de?

All den gang det er for få søkere med god kompetanse så må de bare finne seg i det. Det burde ikke være slik, men slik er det.

Skrevet

Jeg er helt enig i at ikke hvem som helst kan jobbe på sykehjem. Har jobbet som ufaglært vikar på sykehjem en stund, og ser at mange av de som jobber der aldri burde ha jobbet med mennesker i det hele tatt. Gamle, syke mennesker fortjener mer etter å ha levd og jobbet hardt et helt liv, enn å bli behandlet dårlig av tilsatte som bare vil bli ferdig fortest mulig og komme seg hjem.

Men der jeg jobber vil jeg si at de ufaglærte ofte er mye flinkere i jobben sin enn noen av de med utdanning som har jobbet der lenge. De nye, ufaglærte er ofte mye mer engasjerte i pasientene, bryr seg om dem, og tar seg tid til å sette seg ned å snakke litt. Mens det ofte er motsatt med de som er utdannet.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg hadde ansvarsvakter, som egentlig var forbeholdt sykepleiere, på sykehjemmet jeg jobbet på for noen sommere siden. Det var ikke bare bare å være ferievikar heller! Jeg vet ikke om dette er noe som gjennomsyrer hele helsevesenet, men om 18-åringer, som aldri har jobbet på sykehus før, kan få ansvarsvakter, kan vel andre få noen vakter der de går som "vanlige" arbeidere.

Skrevet

Selvfølgelig passer ikke ALLE til å jobbe på sykehjem, men man kan jo tipse om det likevel, med mindre personen har sagt at det er helt uaktuelt?

Men det er dessverre sant at det ikke er lett å få jobb på sykehjem overalt. Har selv hatt deltidsjobb på sykehjem en god stund, men må nå slutte fordi de ikke har noen vakter til meg. :( Utrolig leit siden jeg virkelig stortrives i den jobben, men ingenting å gjøre med det...

Skrevet

Jeg anbefaler ingen å søke jobb et sted man vet på forhånd at man ikke passer inn. Det skjedde meg med for noen år siden. Jeg var desperat etter jobb og noen tipset meg at det trengs folk i forskjellige sykehjem. Jeg hadde følelsen at det ikke er noe for meg, men bestemte å søke uansett. Da søkte jeg og fikk tilbud for 1 mnd opplæringsperiode før de bestemte om jeg skulle fortsette eller ikke. Jeg er ufaglært og hadde null erfaring i sånn type jobb.

Selv om jeg hadde veldig lyst å hjelpe de eldre og gjøre dagene deres glade, å sitte og prate med dem, osv, var det ekstremt tøff mentalt. Det var snakk om veldig gamle og veldig syke mennesker som nesten ikke kunne gjøre noe som helst alene, en del kunne ikke si hva de ville. Etter dag 1 var jeg absolutt utslitt både fysisk og mentalt. De ansatte var veldig imponerte over min innsats, de eldre fortalte at de håpet jeg kommer tilbake, men det kostet meg veldig mye. Jeg grått som bare det hele kvelden for alt jeg så der gjorde meg så trist for disse menneskene. Det samme skjedde etter dag 2, dag 3 ... Jeg ringte og sa at jeg ikke orket mer, jeg ble ekstremt deprimert og psykisk utbrent. De takket for tiden og sa at jeg gjorde strålende jobb, men de har full forståelse at det er tøff.

Nei, det er absolutt ikke noe som alle kan jobbe med. Nå for tiden jobber jeg som fast ansatt i en barnehage og det er helt forskjellig der, jeg føler at det er noe for meg og er veldig glad å få positive tilbakemeldinger fra både ansatte, barn og foreldre. Men jeg har sett mange vikarer som er helt utenfor sin komfortsone med barn i barnehage. Så nei, det er ikke noe som alle kan jobbe med heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...