Gå til innhold

Moren min er så rotete :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenke å fortelle litt om min mor pga jeg føler meg litt frustrert å bare trenger å få det ut akurat nå.

Jeg er en godt voksen jente å har mitt eget hjem og liv,men har et godt forhold til min mor å elsker henne høyt. Vi bor i hver vår by men jeg er nå og da på besøk å feirer altid jul hos henne..Vi har det veldig koselig sammen å alt det der.. men jeg må si jeg blir litt trist og oppgitt over at hun har så liten ordenssans.. Kjenner jeg blir litt trist når jeg altid er den som må stresse med julevask osv hos henne for at vi kan få det fint til jul. For jeg er et ordensmenneske å klarer ikke ha rot runt meg. Hun er ikke like nøye på det som meg å da blir det jo et lite problem når det kommer til trivselen min hos henne. Her er noen eksempler.. Huset er konstant under "oppussing" som hun sier,det er altid verktøy å ditt og datt overalt å esker i gangen osv. Klær hengene runt om i stua til tørk som har hunget der en uke,hauger av klær og ting. ikke altid,men ofte. Hun har to rom som hun bruker som "bod" disse rommene er overfylte så går nesten ikke ann å åpne døren å om du trenger noe inpå rommet er det bare å gi opp,umulig å lete. Hun har roteskåler her å der.. med alt fra lightere,sølvsmykker,penger,tyggispakker osv oppi. Masse kjøkkenutstyr utover kjøkkenbenken,masse kakefat,skåler,bestikk +++++ skapene er stappet å det faller ofte tung ut når man åpner dørene. skulle tro hun hadde 3 hus når man ser på alt hun har. Hun elsker å shoppe.. å bake,bakeutstyr å div ingredienser tyter ut av skapene å er vanskelig å lukke skuffer igjen. Jeg vil ikke si at hun er lat,for hun er altid på farten..hjelper de eldre å sier aldri nei.

Hun er kanskje ikkje den mest renslige men hun har det helt ok rent i huset sitt,men fy f for et rot.

Hun eier rett og slett for mange ting i forhold til størrelsen på huset hennes,hun kjøper altid gaver til folk å ofte glemmer hun disse gavene å de blir bare liggende her å der.. klær,barneleker osv.

Hun høres kanskje sinnsyk ut,men hun er sosialt oppegående å humørfylt og smart dame. Men hun mangler en liiten skrue når det kommer til praktisk orden og planlegging av huset.. alt av oppussing er altid halvferdig å lister osv mangler her å der.

Jeg kjenner jeg ofte blir deprimert av å besøke henne,jeg rydder og rydder og KASTER ting jeg vet hun ikke trenger. Hadde det ikke vært for meg så hadde huset hennes vært umulig å gått inn i. skulle bare ønske moren min kunne hatt det fint å ryddig i hjemmet sitt.. for jeg vet hun liker å ha det ryggig,men hun har bare ikke helt den organiseringsansen. Blir så lei meg for jeg føler meg så slem å pirkete.. men hun er jo moren min så da bryr jeg meg jo. Jeg kan ikke ta opp temaet atter en gang med henne,for hun sier at det skal bli orden snart å at hun har vært sliten og optatt med andre ting. Må vel bare lære meg å akseptere det. kanskje noen som kjenner seg igjen? Beklager om inlegget er full av skrivefeil btw.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres litt ut som min svigermor og svigerinne (som i tillegg bor sammen, jippi). De kjøper alt mulig dritt og blir sjeldent kvitt noe for å få plass til alt det nye. De evner ikkje å tenke logisk når det gjelder sine innkjøp og uansett hvor mange ganger vi sier at de ikkje må kjøpe alt mulig de ser, så går det ikkje inn. Ikkje er noen av de særlig huslige heller; oppvasken står til taket (og eg får stadig beskjed om at eg ikkje må se inn på kjøkkenet pga det), stuebordet har forsvunnet under rot og huset er overfylt med ting, søpla samles i svarte sekker som min samboer må ta siden ingen av de gidder og det står omtrent like mange sekker med tomflasker som venter på det samme, mister de noe på gulvet blir det liggende (kan nevne eit askebeger som var fullt, det blei vel liggende ei uke før det blei tatt opp).

No har de heldigvis flyttet inn i ein liten leilighet, men har allerede begynt ein ny "shopping-spree" til tross for at de ikkje er ferdig med flytting eller sortering av det de allerede har. Sambo måtte tvinge de til å leie kontainere for å bli kvitt masse skrot og møbler, samt gi masse til Fretex og Frelsesarmeen.

Vi har egentlig bare gitt opp, det nytter ikkje å si noe, for de glemmer det eller driter i det likevel. Det er uansett ikkje vårt problem om de holder på slik, det er de som må bo i rotet. Dessverre medfører det ein del mas på min mann. Også klager de naturligvis over at de ikkje har særlig med penger, men det legger de jo opp til selv. Eg har slutta å besøke de også, orker rett og slett ikkje å sitte i rot eller å høre på mas.

Kanskje moren din kunne ha godt av å snakke med noen om dette, om det er noe som gjør at ho kjøper alt dette og ikkje klarer å holde orden? Evt. få ho til å leie inn litt ryddehjelp i blandt og gi tingene som verken trengs og som bare tar opp plass til Fretex, Frelsesarmeen eller lignende.

Skrevet

Har ikke dere sett "ekstreme samlere" på tv??

• Liker 1
Skrevet

Har ikke dere sett "ekstreme samlere" på tv??

Nei, men gale er det ikkje. Det står ikkje esker og skrot stablet slik at det knapt er mulig å komme seg fram. De bare kjøper mye tull, som f.eks hundesenger i fleng fordi "hundene må jo ha noe å ligge på i alle rom" (og hundene vil kun ligge i senga til eieren eller i sofaen, de bruker ikkje sengene sine eingang). Er på matbutikk hver dag, selv om det meste blir liggende i frys eller kjøleskap til det må kastes. Kjøper møbler og lamper og gardiner og puter som er kjempedyre, selv om de ikkje passer inn i det heile tatt. Aner egentlig ikkje hvordan de klarer å bruke såpass mye penger i det heile tatt.

AB#2.

Skrevet

Moren min er også sånn. Hun elsker papirer/blader/bøker/aviser/utklipp.. Fullt overalt. Før ryddet jeg mye der, men jeg har gitt opp. Hvis hun orker å leve sånn, javel, da får hun bare gjøre det.

Jeg tror at vi bare må innse at folk er forskjellige.

Skrevet

Beklager om inlegget er full av skrivefeil btw.

Til neste gang er det også en Idé å dele innlegget inn i avsnitt! Det blir fryktelig vanskelig og slitsomt å lese når det er enn sånn stor bolk av tekst.

Skrevet

Hennes hus, hennes valg og hennes regler. Du har ikke rett til å kreve at hun skal rydde og vaske på en måte som passer deg for å kunne feire jul hos henne. Er det for utrivilig for feiring av jul for din del velger du å feire et annet sted.

Jeg har det på samme måten. Huset til foreldrene mine flyter over, det er overmøblert, liten grad av orden i hyller og vasking gjøres ad hoc. Jeg har fått en motreaksjon på dette, og i vårt hus er det minimalisme som gjelder, og vaskehjelp en gang i uka. Jeg trives best når det er strøkent runt meg.

Men det kunne aldri falt meg inn å kreve at hun skal innrette seg etter hvordan jeg helst vil ha det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jaja det er mye rart døtre skal legge seg opp i når de er flyttet ut gitt :kaffekopp:

Du har ditt eget hjem og har det slik du mener er best for deg der. Din mor har nå huset for seg selv og har det slik hun trives best med selv.

Så lenge din mor ikke lider av ekstrem samlemani så la henne leve livet slik hun vil nå når hun er uten ansvar for barn, og så lenge hun er lykkelig så ødelegger du bare moroa hennes. Har du tenkt på at det kan oppleves sårende for henne at du blander deg inn og rydder i hennes hus? Uten at hun sier noe om det?

Trives du ikke hos din mor så si ifra og inviter henne til deg isteden for i ryddige, hyggelige og etter din mening koselige omgivelser. Jøye meg du skulle sett hjemekontoret mitt, det er plass til stol og pc, ellers så ligger aviser, blader og bunker med bøker overalt, for ikke å snakke om alle bilder av barn, barnebarn og diverse julekort, takkekort etc.

I stua ligger det også mye bøker etc. og slenger samen med en del pynteskåler og vaser som er fine til å slenge ting oppi, når tid skal de ellers brukes? Og kjøkkenet mitt er til for å brukes, og butikken besøkes en gang i uken. Men her er rent nok for min mann og meg:-)

Og vi koser oss med kaffe, film eller en bok i steden for å rydde slik at ungene ikke blir oppgitt når de kommer hjem stakkars, har de problem med det så kan slippe å komme hjem. Noe de ikke gjør for de har skjønt poenget. Og fremdeles liker mammas kjøttkaker og gode tid.

LA DAMEN OG ALLE ANDRE MØDRE FÅ LEVE SLIK DE VIL NÅR DERES BARN HAR FORLATT REDET.

Endret av Dubbedingsen
  • Liker 5
Gjest juvelia
Skrevet

Poenget er at hun vil ikke ha det slik,hun liker å ha det ryddig men skjønner ikke helt hvordan hun skal få det til. Jeg har altid hjulpet henne å hun setter faktisk pris på det. Å slutte å besøke moren min kommer jeg vel aldri til å gjøre,for et tåpelig utsagn. Å takk for "forståelsen".

Skrevet

Poenget er at hun vil ikke ha det slik,hun liker å ha det ryddig men skjønner ikke helt hvordan hun skal få det til. Jeg har altid hjulpet henne å hun setter faktisk pris på det. Å slutte å besøke moren min kommer jeg vel aldri til å gjøre,for et tåpelig utsagn. Å takk for "forståelsen".

Da burde du skrevet innlegget ditt anderledes, ut fra det du har skrevet er ingen plass som sier at hun ikke vil ha det slikt. Men du om det.

• Liker 1
Skrevet

Ha ha, min mor er og sånn.. Hun klarer aldri å kaste noe, så det bare hoper seg opp med mer og mer ting.. Det ser ikke ut som det plager dem noe da, så jeg slår meg helt til ro med at dette ikke er mitt bord. Man gjør det hvertfall ikke noe triveligere ved å påpeke andres rot. Det er uhøflig å begynne å rote gjennom ting når man er på besøk. Vær glad du har en mor du kan dra på julebesæk til, og husk på at det kan komme en dag der du angrer på at du gikk rundt og irriterte deg..

• Liker 1
Skrevet

Det jeg tenker er at du må bare akseptere at hun har det sånn, hvis du skal kunne greie å slappe av og ha det hyggelig med henne når du er på besøk. Samtidig synes jeg du kan be henne la være å klage over at hun ikke greier å rydde så lenge hun ikke prøver å ta skikkelig grep, for det "holder åpent" din irritasjon/oppmerksomhet om hun stadig prater om det uten å gjøre noe med det.

Der vi bodde før hadde vi det forresten ganske mye mer rotete enn her vi bor nå. Vi hadde ikke planer om å bli boende lenge, og møblerte litt tilfeldig og med diverse arvede møbler som gjerne var ganske upraktiske. Dessuten hadde vi for stor plass, så det var lett å lagre ting eller bare "fylle på" i stedet for å gi bort eller kaste. I den nye leligheten har vi mindre plass, og kjøpte en del hyller o.l før vi begynte å innrede. De aller fleste tingene har fast plass (resten står i esker i boden, eller ble gitt bort da vi flyttet). Jeg roter riktignok på arbeidsbenken min, og det hender det hoper seg opp med post og diverse småting, men det er mye lettere å rydde nå. Kanskje en skikkelig storopprydning og ominnredning kunne vært noe for moren din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...