AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Har et lite problem. jeg leier, og har peis. Jeg fyrer ikke i peisen, bruker heller strøm på å ha på ovner, fordi jeg reagerer veldig på røyk. Er åpen peis. Har egen strømmåler, så går ikke utover huseier at jeg får dyrere strømregning enn hvis jeg ville fyrt i peisen. Problemet er at huseier klager hele tiden på at jeg fyrer så liten i peisen. Sagt flere ganger at jeg ikke tåler røyken, men han bare trekker på skuldrene og sier at jeg finner på det. Møter jeg på han ute, nevner han det nesten alltid (Type: kaldt no, fyrar du i peisen ell? eller; Ikke noe røyk uttav pipa ser jeg......). Jeg vet ikke hvorfor han maser sånn, men tips om hvordan jeg kan få han til å skjønne at jeg faktisk ikke ønsker å fyre i peisen min?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 Han bor ikke tilfeldigvis over deg? 8
Cho Kon It Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Du får vel bare være tydelig overfor han, og si at det ikke er noe du finner på når han beskylder deg for det. Hvis han fortsetter hadde jeg ikke vært redd for å være litt krass, og sagt at han burde finne seg en litt mer spennende hobby enn å følge med på om jeg fyrer i peisen eller ikke. Skulle forresten ikke forundret meg om han bor over deg, og bruker peisen i hybelen som gratis oppvarming. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Jo, han bor over meg, leier kjeller. Kanskje derfor han maser, fordi om jeg fyrer, får han varm stue?
Cho Kon It Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 Jo, han bor over meg, leier kjeller. Kanskje derfor han maser, fordi om jeg fyrer, får han varm stue? Bingo. Neste gang sier du "å, er det kaldt i stua di?" når han spør deg. 19
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 Ja, da er det derfor. Han vil at du skal fyre så han får det varmt og får billigere strøm. Som du sikkert vet, varmen går oppover. 3
Eksotisk Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Han har ingenting med om du fyrer i peisen din eller ikke! Latterlig at han oppfører seg sånn. Kan du ikke spørre han neste gang han maser om hvorfor han vil at du skal fyre? Om det er fordi han bor over deg, så synes jeg det blir litt for sært..
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 okei.. takk Syntes det er så ubehagelig.
Tropic Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 Nei, har ikke ved skjønner du, og gidder ikke styret med ved og fyring osv! Så jeg bruker bare ovnene mine jeg! Om han fortsetter får du be han kjøpe ved, det vil han neppe, så tata!
Hedda-78 Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 Varmen går da oppover selv om den kommer fra panelovner, men det er ikke sikkert han tenker på det. En gang bodde jeg OVER noen som hadde peis, og jeg hadde jo peis selv. Jeg merket tydelig når de fyrte. Ikke fordi det ble varmere hos meg, men fordi det var MYE lettere å tenne opp når når pipa allerede var varm. Hvis de ikke fyrte, kunne jeg ha problemer med å få fyr i peisen min, og trekken slo fort ned. 2
Gjest otrivin Skrevet 9. desember 2011 #12 Skrevet 9. desember 2011 For en huseier... Jeg reagerer også på røyk, faktisk ganske ille. Du får prøve å skrike, kanskje han hører deg da.
altflyter Skrevet 9. desember 2011 #13 Skrevet 9. desember 2011 haha. Han vil bare snylte på varmen din^^
Miki Skrevet 9. desember 2011 #14 Skrevet 9. desember 2011 Må bare si at jeg hadde aldri fyrt i ovnen for jeg er livredd fyrstikker og ild....
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #15 Skrevet 9. desember 2011 Han kan ikke kreve at du skal fyre i peisen nei.
Lutetium 71 Skrevet 9. desember 2011 #16 Skrevet 9. desember 2011 Varmen går da oppover selv om den kommer fra panelovner, men det er ikke sikkert han tenker på det. En gang bodde jeg OVER noen som hadde peis, og jeg hadde jo peis selv. Jeg merket tydelig når de fyrte. Ikke fordi det ble varmere hos meg, men fordi det var MYE lettere å tenne opp når når pipa allerede var varm. Hvis de ikke fyrte, kunne jeg ha problemer med å få fyr i peisen min, og trekken slo fort ned. Lurer på om det kanskje er dette som delvis er forklaringen på ts sin huseiers trang til å be henne fyre? Den effekten du beskriver, gjelder i enda sterkere grad for den som bor øverst (dvs hjelper trekken i pipa). Men man skal ha en ganske dårlig pipe, om man må "fyre i gang pipa" nedenfra.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #17 Skrevet 9. desember 2011 Kunne skjønt det når strømregningene er på topp, slik det har vært for et års tid siden (hvis jeg ikke husker feil). Da ville det jo blitt kjempedyrt å ha elektriske ovner stående på hele tiden, i stedet for å bruke ved. Men nå er det vel mer vanlige strømpriser. Og hvis du er allergisk mot røyk fra peis, må han bare godta det.
Eksotisk Skrevet 9. desember 2011 #18 Skrevet 9. desember 2011 Jeg foreslår at du deler historien din om utleieren din HER
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #19 Skrevet 9. desember 2011 Varmen går da oppover selv om den kommer fra panelovner, men det er ikke sikkert han tenker på det. En gang bodde jeg OVER noen som hadde peis, og jeg hadde jo peis selv. Jeg merket tydelig når de fyrte. Ikke fordi det ble varmere hos meg, men fordi det var MYE lettere å tenne opp når når pipa allerede var varm. Hvis de ikke fyrte, kunne jeg ha problemer med å få fyr i peisen min, og trekken slo fort ned. Det at pipa blir varm avgir vel også en del varme av seg selv? Altså, varmen fra panelovner går også oppover, men effekten av det kan vel ikke sammenliknes med å ha en varmet opp pipe gjennom stua si, når personen under fyrer? 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #20 Skrevet 9. desember 2011 Vær glad dere lever i en tidsalder der man kan fyre med elektrisitet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå