AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Har nå ikke trent på nesten 2 mnd grunnet div sykdom. Har en stabil vekt når jeg trener på rundt 58 kg (165 cm). Da spiser jeg stort sett det jeg vil, vanlig sunn mat og godteri kun i helger stort sett. Da jeg ble syk ble jeg veldig deppa fordi jeg ikke kunne trene. Tenkte mye på all fremgangen både når det gjelder form, men også når det gjelder kroppen generellt. Tenkte at nå går jeg GARANTERT opp i vekt og blir slafsete osv. Men, vekten er fortsatt stabil på 58 kg... Og ser ikke noe annerledes ut. Det jeg da egentlig lurer på er; Selvom jeg fortsatt veier 58, vil kroppssammensetning automatisk bli en annen uten trening? Blir alle muskler til fett nå? Eller hvordan fungere dette? Kan noen forklare?
Spøkelse Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 Muskler kan ikke BLI til fett Heldigvis. Tenk deg en som ligger i koma da, så våkner personen etter fire mnd og alle musklene er borte fra kroppen og har blitt til gele Når musklene dine ikke får samme stimulering som de er vant med så vil de etterhvert bli mindre og du blir svakere/mindre utholden. Muskler tar mindre plass enn fett, men med f. eks samme volum fett og muskler så vil musklene veie mer. Dvs. du kan ha veie mindre enn en som er mindre enn deg (om du måler armer, midje osv) om du har en del fett som tar mye plass. Sitter du stille over lenger tid og spiser kun potetgull så vil du miste muskelmasse, men om du er flink og spiser f. eks variert mat og nok proteiner så er det ingen fare for at du plutselig våkner opp en dag og alle musklene har skrumpet helt vekk. Noen er heldigere og flinkere enn andre, kanskje kostholdet ditt er ganske bra og du ikke legger på deg så mye fett nå selv om du ikke trener. Når du kan gå tilbake til treningen så kan det meget godt hende at du må gå ned på vektene du bruker/ikke orker det samme av kondisjonstrening, men det kommer tilbake
lys Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Nei, men over tid uten trening vil en tape noe muskelmasse dersom man trente en del styrketrening eller trening som stimulerte til muskelvekst især. "Vanlig trening" gir ikke muskeløkning i svære volum. Det er ikke noen automatikk i vektoppgang. Men antakelig vil mange ubevisst kompensere med å spise litt mindre enn vanlig. Når det er sagt så er det ikke slik at de fleste hobbymorsjonister trener så mye at man snakker om store energimengder som forbrukes. Drar man på et par gruppetimer på et treningssenter ila en uke kan man tenke at man forbrenner mellom 1000-1500 kcal ila en uke. Dersom man slutter med dette og spiser nøyaktig det samme som når da man trente kan man forvente seg 1 kg vektoppgang ila 6-7 uker. Det som i større grad skjer når man slutter å trene er at kondisen fort blir dårligere. Kondis er "ferskvare" og man bør trene minst 1 gang i uka for å vedlikeholde. MEN - det er bare en liten ekstra innsats så er man der igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå