Gå til innhold

Lar dere barna spise snø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som tydligvis syns snø smaker kjempe godt, og jeg husker jeg spiste snø selv da jeg var liten. Leste at man faktisk kan få mark av å spise det, og bli syk av andre bakterier. Men barn putter jo ting i munnen hele året, så den risikoen er der uansett.

Men lar dere barna spise snø, eller får de ikke lov?

Rart spørsmål kanskje men :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mamma sa alltid at barn som spiser snø får makk i magen. :enig:

Endret av Chiyo
  • Liker 4
Skrevet

Mamma sa alltid at barn som spiser snø får makk i magen. :enig:

I teorien kan man det ja, men det kan man få av å putte en stein i munn om sommeren også ;)

• Liker 6
Skrevet

Snøen ligger oppe i luften og drar på seg mye forurensning. Med mindre du bor på bygda hadde nok ikke jeg latt ungen spise snø.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Spiste snø frem til jeg var 12år og hadde aldri mark i magen. Slutta med å spise snø når jeg skulle lage snøball og en meitemark stakk ut av snøballen. :fnise:

Så lenge snøen ikke er gul eller synlig forurenset som av eksos osv så går det sikkert bra.

Skrevet

Innbiller meg at nysnø ikke er så ille, er nok verre med gammel snø..

Skrevet

Det er ikke parasitter i nysnø, hvor skulle de kommet fra? Altså får man ikke mark i magen av å spise nysnø. Likevel får ikke ungen spise snø, det er veldig mye forurensning på vei "ned" som den drar med seg.

Skrevet

Det er ikke parasitter i nysnø, hvor skulle de kommet fra? Altså får man ikke mark i magen av å spise nysnø. Likevel får ikke ungen spise snø, det er veldig mye forurensning på vei "ned" som den drar med seg.

Det kan være små rester etter avføring fra dyr uten at man ser det i snøen.

Skrevet

Jepp! Og de spiser sand om sommeren, sånn er det bare :)

• Liker 6
Skrevet

Det kan være små rester etter avføring fra dyr uten at man ser det i snøen.

Ikke i nysnø. I gammel snø selvsagt, men det er ikke rester etter avføring i snø uten at det er kommet dit, det dukker ikke opp av seg selv, eller beveger seg fra bakken og opp i snøen på toppen. Men altså, så spise snø er nesten like dumt som å spise sand.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

om man lar barna sine spise snø? Jeg tror ikke det er så veldig lett å hindre dem.

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg synes bakterie-hysteriet har gått for langt. Barn får jo ikke lov til noe lenger. Så ja, når jeg får barn så skal de få lov til å spise snø!

Skrevet

om man lar barna sine spise snø? Jeg tror ikke det er så veldig lett å hindre dem.

Det er jo ikke værre enn å stoppe dem det...

• Liker 1
Skrevet

Ikke i nysnø. I gammel snø selvsagt, men det er ikke rester etter avføring i snø uten at det er kommet dit, det dukker ikke opp av seg selv, eller beveger seg fra bakken og opp i snøen på toppen. Men altså, så spise snø er nesten like dumt som å spise sand.

Nei det kommer ikke ned med snøen, men det skal ikke så mye til før et egg kan havne der.

Skrevet

Helt enig. Tror de fleste barn spiser snø både titt og ofte. :)

Det er jo ikke værre enn å stoppe dem det...

Nei, klart det, for man er jo sammen med barna ute hele tiden, ikke sant? :roll:

• Liker 7
Skrevet

Helt enig. Tror de fleste barn spiser snø både titt og ofte. :)

Nei, klart det, for man er jo sammen med barna ute hele tiden, ikke sant? :roll:

I mitt tilfelle der barnet er 2 år så er jeg det ja.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I mitt tilfelle der barnet er 2 år så er jeg det ja.

I barnehagen da? Du er klar over at småen kommer til å bli 3 år også? Og 4 og 5?

Har ungene lyst til å spise snø får de da bare gjøre det. Litt mark i magen er bare sunt!(*), og bakterier trenger man for å bygge opp immunforsvaret sitt. Forurensing dog er jo uønsket, men så lenge de bare spiser ren snø holder det seg nok på et akseptabelt nivå.

(*) Det har vært kjent lenge at ulike parasitter beskytter mot astma og allergi. Bla. ved at de skiller ut stoffer som lurer immunforsvaret vårt til å tro at de ikke er der, og i samme slengen hemmer overømfindtlighetsreaksjoner generelt i kroppen. Mark er sunt året rundt.

Endret av la Flaca
  • Liker 7
Skrevet

Barn er kjappe, så det er vel ikke til å unngå at de får i seg litt snø, sand, jord, støv og diverse andre greier som ikke står på familiens meny til vanlig, uansett alder.

Jeg oppfordrer barna til å ikke spise snø, men har ingen illusjoner om at jeg er istand til å forhindre det likevel. Og som de fleste andre så spiste jeg masse snø som barn, og det har vel gått greit med de fleste av oss?

Skrevet (endret)

I barnehagen også? Du er klar over at småen kommer til å bli 3 år også? Og 4 og 5?

Har ungene lyst til å spise snø får de da bare gjøre det. Litt mark i magen er bare sunt!(*), og bakterier trenger man for å bygge opp immunforsvaret sitt. Forurensing dog er jo uønsket, men så lenge de holder seg til ren snø holder det seg nok på et akseptabelt nivå.

(*) Det har vært kjent lenge at ulike parasitter beskytter mot astma og allergi. Bla. ved at de lurer immunforsvaret vårt til å tro at de ikke er der, og i samme slengen hemmer overømfindtlighetsreaksjoner gnerelt i kroppen.

Jeg spurte om folk lot barna spise snø (mente når man selv var tilstede), eller om de prøvde å lære de at det var ekkelt. Ikke hva som skjedde i barnehagen eller når de var ute aleine. Det er jo masse man lærer barna til å ikke gjøre, men man vet jo at de gjør det fordi. Handler bare om å lære de at det i utgangspunktet er galt.

Endret av Nuppa_
Skrevet

Husker jeg elsket smaken av snø. Men ettersom jeg husker fikk jeg beskjed om å ikke spise det. Tror vi smeltet snø i glass og så alt det ekle som lå i vannet, klarte vel å holde oss borte etter det:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...