AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Del Skrevet 8. desember 2011 Jeg har noen spørsmål angående biblen og kristendommen. Jeg er ikke særlig dreven i det greine her, men dette er ting jeg har stusset på siden rle timene på vgs. Hvordan forklarer kristendommen dinosaurer? - I Bibelen virker det jo som Gud lagde alt og satt Adam og Eva på jorden rett etter han var ferdig. Er det to skapelsesberettninger? - I rle timen husker jeg vi hadde en oppgave hvor vi skulle se forskjellen på skapelsesberettningene. Vi leste to versjoner, som sto nesten etterhverandre i Bibelen. Døpes vi fordi vi er født syndige? - Må vi døpes fordi vi må renses fra synden om Adam og eplet? Men inngikk ikke menneskene en pakt med Gud etter dette skjedde og lovet han at de skulle ære han eller noe og at de da slapp synden? Hvorfor døpes vi da? Hvordan fikk Jesus' tilhengere legemet hans? - Hvis keiseren så på Jesus som en stor trussel og en fiende av nasjonen. Hvorfor lot han da tilhengerne hans legge han i den hulen? En skulle da tro at han ville blitt begravet i en eller annen massegrav sammen med resten av forbryterne? Som sagt jeg har ikke mye greie på dette og det er over ett år siden jeg lurte på dette så mulig jeg husker feil. Men håper på seriøse svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaFlor Skrevet 8. desember 2011 #2 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Jeg har noen spørsmål angående biblen og kristendommen. Jeg er ikke særlig dreven i det greine her, men dette er ting jeg har stusset på siden rle timene på vgs. Hvordan forklarer kristendommen dinosaurer? - I Bibelen virker det jo som Gud lagde alt og satt Adam og Eva på jorden rett etter han var ferdig. Er det to skapelsesberettninger? - I rle timen husker jeg vi hadde en oppgave hvor vi skulle se forskjellen på skapelsesberettningene. Vi leste to versjoner, som sto nesten etterhverandre i Bibelen. Døpes vi fordi vi er født syndige? - Må vi døpes fordi vi må renses fra synden om Adam og eplet? Men inngikk ikke menneskene en pakt med Gud etter dette skjedde og lovet han at de skulle ære han eller noe og at de da slapp synden? Hvorfor døpes vi da? Hvordan fikk Jesus' tilhengere legemet hans? - Hvis keiseren så på Jesus som en stor trussel og en fiende av nasjonen. Hvorfor lot han da tilhengerne hans legge han i den hulen? En skulle da tro at han ville blitt begravet i en eller annen massegrav sammen med resten av forbryterne? Som sagt jeg har ikke mye greie på dette og det er over ett år siden jeg lurte på dette så mulig jeg husker feil. Men håper på seriøse svar. Jeg kan próve á svare deg, og jeg vil próve mitt beste med á gi gode svar. 1. "Og Gud sa: Jorden la fremgå levende vesener, hvert efter sitt slag, fe, kryp og ville dyr, hvert efter sitt slag! Og det blev så. Og Gud gjorde de ville dyr, hvert efter sitt slag, og feet efter sitt slag og alt jordens kryp, hvert efter sitt slag. Og Gud så at det var godt". (Første Mosebok 1, 24-25) Hvis du ser nóye pá det verset, sá stár det skrivi kryp. I min bibel stár det skrivi øgler. Dinosaurer er jo sett som øgler. I bibelen's tid kunne mennesker bli utrolig gamle, noen blei jo nesten 1000 ár gamle. Sá hvis ná øgler kunne ogsá leve mye lengre enn det som er vanlig i vár tid, da tenk hvor store de kan bli pá 100 ár for eksempel? Ná er det jo ogsá mye forskjellige meninger om det her, og andre Kristne kan ogsá ha andre meninger og tror annerledes om dette. Jeg tenker at det kan godt vaere mulig. Mange dinosaur fosiler menes á ha holdt seg under vann, da Noah's ark kom inn i bildet sá kom det jo en stor verdens flode, og alt druknet, unntatt de som var i báten. "Kan du dra Leviatan op med en krok og trykke dens tunge ned med et snøre? Kan du sette en sivline i dens nese og gjennembore dens kjeve med en krok? Vil den rette mange ydmyke bønner til dig eller tale blide ord til dig? Vil den gjøre en pakt med dig, så du kan få den til din træl for all tid? Kan du leke med den som med en fugl og binde den fast for dine små piker? Kan et lag av fiskere kjøpslå om den, stykke den ut mellem kjøbmennene? Kan du fylle dens hud med spyd og dens hode med harpuner? Prøv å legge hånd på den! Den strid skal du komme til å minnes og ikke gjøre det igjen! Nei, den som våger slikt, hans håp blir sveket; allerede ved synet av den styrter han til jorden". (Job 40, 20-28) "Ingen er så djerv at han tør tirre den; hvem tør da sette sig op imot mig? Hvem gav mig noget først, så jeg skulde gi ham vederlag? Alt under himmelen hører mig til. Jeg vil ikke tie om dens lemmer, om dens store styrke og dens fagre bygning. Hvem har dradd dens klædning av? Hvem tør komme innenfor dens dobbelte rad av tenner? Hvem har åpnet dens kjevers dør? Rundt om dens tenner er redsel. Stolte er skjoldenes rader; hvert av dem er tillukket som med et fast segl. De ligger tett innpå hverandre, og ingen luft trenger inn imellem dem. Det ene skjold henger fast ved det andre; de griper inn i hverandre og skilles ikke at. Når den nyser, stråler det frem lys, og dens øine er som morgenrødens øielokk. Bluss farer ut av dens gap, gnister spruter frem. Fra dens nesebor kommer røk som av en gryte som koker over siv. Dens ånde tender kull i brand, og luer går ut av dens gap. På dens hals har styrken sin bolig, og angsten springer foran den. Dens doglapper sitter fast; de er som støpt på den og rører sig ikke. Dens hjerte er fast som sten, fast som den underste kvernsten. Når den hever sig, gruer helter; av redsel mister de sans og samling. Rammes den med sverd, så biter det ikke på den, heller ikke lanse, pil eller kastespyd. Den akter jern som strå, kobber som ormstukket tre. Buens sønn jager den ikke pÃ¥ flukt; slyngens stener blir som halm for den. Stridsklubber aktes som halm, og den ler av det susende spyd. På dens buk sitter skarpe skår, den gjør spor i dyndet som efter en treskeslede. Den får dypet til å koke som en gryte; den får havet til å skumme som en salvekokers kjele. Efter den lyser dens sti; dypet synes å ha sølvhår. Det er intet på jorden som er herre over den; den er skapt til ikke å reddes. Alt som er høit, ser den i øiet; den er en konge over alle stolte dyr". (Job 41, 1-25) Her ser du noen vers som skjedde etter Noah's tid, unnskyld at dette er pá gammel norsk. Det er det som jeg kunne finne akkurat ná, og jeg syns det er enklere á kopiere fra en bibel pá nettet enn á skrive alt sjólv. Her ser du at det dyret blir kallt Leviatan, ogsá som det er skrivi i en Engelsk bibel. Pá min bibel er den skrivi som krokodille, men jeg har ná ikke sett en krokodille som spruter ut ild, og som fár det til á skumme i havet. Dette er vel kanskje en av grunnene til at drage historiene blei skapt? Kan godt vaere mulig. 2. Kunne du forklare hva du mener med to skapelses beretninger? Skjónte ikke hva du mente med det. Og da er jeg jo ikke sikker pá hva slags svar jeg burde lete etter, eller hvordan á svare deg. 3. Nei, vi dópes fordi det er en tro's valg. Nár en kristen vil dópe seg da betyr det at vedkommende ónsker á fólge Jesus, og á leve et kristent liv. "Og Jesus trådte frem, talte til dem og sa: Mig er gitt all makt i himmel og på jord; gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet I døper dem til Faderens og Sønnens og den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt eder. Og se, jeg er med eder alle dager inntil verdens ende!" (Matteus 28, 18-20) "Og han sa til dem: Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for all skapningen! Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt". (Markus 16, 15-16) 4. Det var ná Pilatus som lot Jesus korsfestes, men som du vil se pá det lange verset jeg har funnet her under. Han sá ikke Jesus som en trussel, heller ikke skjónte han hvorfor de ville korsfeste Jesus siden han hadde jo ikke gjort noe galt. Svaret pá hvordan de fikk lov til á ta med Jesu legeme til den hule gravplassen vil du lese mer under her ogsá. "De førte da Jesus fra Kaifas til borgen. Det var tidlig på morgenen, og de gikk ikke selv inn i borgen, forat de ikke skulde bli urene, men kunde ete påske. Pilatus gikk da ut til dem og sa: Hvad klagemål fører I mot denne mann? De svarte ham: Var dette ikke en ugjerningsmann, da hadde vi ikke overgitt ham til dig. Pilatus sa da til dem: Ta I og døm ham efter eders lov! Jødene sa da til ham: Vi har ikke rett til å avlive nogen - forat det Jesu ord skulde opfylles som han sa for å gi til kjenne hvad slags død han skulde dø. Pilatus gikk da inn i borgen igjen og kalte Jesus for sig og sa til ham: Er du jødenes konge? Jesus svarte: Sier du dette av dig selv, eller har andre sagt dig det om mig? Pilatus svarte: Er jeg en jøde? Ditt folk og yppersteprestene har overgitt dig til mig; hvad er det du har gjort? Jesus svarte: Mitt rike er ikke av denne verden; var mitt rike av denne verden, da hadde mine tjenere stridt for at jeg ikke skulde bli overgitt til jødene; men nu er mitt rike ikke av denne verden. Pilatus sa da til ham: Så er du dog konge? Jesus svarte: Du sier det; jeg er konge. Jeg er dertil født og dertil kommet til verden at jeg skal vidne for sannheten. Hver den som er av sannheten, hører min røst. Pilatus sier til ham: Hvad er sannhet? Og da han hadde sagt dette, gikk han igjen ut til jødene og sa til dem: Jeg finner ingen skyld hos ham. Men I har jo den skikk at jeg skal gi eder en fri i påsken; vil I da at jeg skal gi eder jødenes konge fri? De ropte da atter alle sammen og sa: Ikke ham, men Barabbas! Men Barabbas var en røver". (Johannes 18, 28-40) Da tok Pilatus Jesus og lot ham hudstryke. Og stridsmennene flettet en krone av torner og satte den på hans hode, og de kastet en purpurkappe om ham, og gikk frem for ham og sa: Vær hilset, du jødenes konge! Og de slo ham i ansiktet. Pilatus gikk da atter ut og sa til dem: Se, jeg fører ham ut til eder, forat I skal vite at jeg ikke finner nogen skyld hos ham. Jesus kom da ut og bar tornekronen og purpurkappen. Og han sa til dem: Se det menneske! Da nu yppersteprestene og tjenerne fikk se ham, ropte de: Korsfest, korsfest! Pilatus sier til dem: Ta I ham og korsfest ham! for jeg finner ingen skyld hos ham. Jødene svarte ham: Vi har en lov, og efter den lov er han skyldig til å dø, fordi han har gjort sig selv til Guds Sønn. Da nu Pilatus hørte dette ord, blev han ennu mere redd, og han gikk atter inn i borgen og sa til Jesus: Hvor er du fra? Men Jesus gav ham intet svar. Pilatus sier da til ham: Vil du ikke tale med mig? Vet du ikke at jeg har makt til å gi dig fri og har makt til å korsfeste dig? Jesus svarte: Du hadde ingen makt over mig hvis det ikke var gitt dig ovenfra; derfor har han som overgav mig til dig, større synd. På grunn av dette søkte Pilatus fremdeles å gi ham fri. Men jødene ropte: Gir du denne fri, da er du ikke keiserens venn; hver den som gjør sig selv til konge, setter sig op imot keiseren. Da nu Pilatus hørte disse ord, førte han Jesus ut og satte sig på dommersetet, på det sted som kalles Stenlagt, på hebraisk Gabbata. Men det var beredelses-dagen i påsken, omkring den sjette time. Og han sier til jødene: Se her eders konge! De ropte da: Bort, bort med ham! Korsfest ham! Pilatus sier til dem: Skal jeg korsfeste eders konge? Yppersteprestene svarte: Vi har ingen annen konge enn keiseren. Da overgav han ham til dem til å korsfestes. Så tok de Jesus med sig, og han bar sitt kors og gikk ut til det sted som kalles Hodeskalle-stedet, på hebraisk Golgata; der korsfestet de ham, og sammen med ham to andre, en på hver side, og Jesus midt imellem. Men Pilatus hadde også skrevet en innskrift, og den satte han på korset; der var skrevet: Jesus fra Nasaret, jødenes konge. Denne innskrift leste da mange av jødene; for det sted hvor Jesus blev korsfestet, var nær ved byen, og den var skrevet på hebraisk, latin og gresk. Jødenes yppersteprester sa da til Pilatus: Skriv ikke: Jødenes konge, men at han sa: Jeg er jødenes konge! Pilatus svarte: Det jeg skrev, det skrev jeg. Da nu stridsmennene hadde korsfestet Jesus, tok de hans klær og delte dem i fire deler, en for hver stridsmann. Likeså tok de kjortelen. Men kjortelen var usydd, vevd fra øverst og helt igjennem. De sa da til hverandre: La oss ikke rive den i stykker, men kaste lodd om hvem som skal ha den! - forat Skriften skulde opfylles, som sier: De delte mine klær mellem sig, og kastet lodd om min kjortel. Dette gjorde da stridsmennene. Men ved Jesu kors stod hans mor og hans mors søster, Maria, Klopas' hustru, og Maria Magdalena. Da nu Jesus så sin mor, og ved siden av henne den disippel han elsket, sa han til sin mor: Kvinne! se, det er din sønn; derefter sa han til disippelen: Se, det er din mor. Og fra den stund tok disippelen henne hjem til sig. Derefter, da Jesus visste at nu var alt fullbragt, forat Skriften skulde opfylles, sier han: Jeg tørster. Der stod et kar fullt av eddik; de satte da en svamp full av eddik på en isop-stilk og holdt den op til hans munn. Da nu Jesus hadde fått eddiken, sa han: Det er fullbragt. Og han bøide sitt hode og opgav sin ånd. Det var beredelses-dagen; forat nu legemene ikke skulde bli hengende på korset sabbaten over - for denne sabbatsdag var stor - bad jødene Pilatus om at deres ben måtte bli brutt sønder og legemene tatt ned. Stridsmennene kom da og brøt benene på den første og på den andre som var korsfestet sammen med ham; men da de kom til Jesus og så at han allerede var død, brøt de ikke hans ben, men en av stridsmennene stakk ham i siden med et spyd, og straks kom det ut blod og vann. Og den som har sett det, har vidnet om det, og hans vidnesbyrd er sant, og han vet at han sier sant, forat også I skal tro. For dette skjedde forat Skriften skulde opfylles: Intet ben skal brytes på ham. Og atter sier et annet skriftord: De skal se på ham som de har gjennemstunget. Men Josef fra Arimatea, som var en av Jesu disipler, dog lønnlig, av frykt for jødene, bad derefter Pilatus at han måtte ta Jesu legeme ned; og Pilatus gav ham lov til det. Han kom da og tok Jesu legeme ned. Men også Nikodemus kom, han som første gang var kommet til ham om natten, og han hadde med sig en blanding av myrra og aloë, omkring hundre pund. De tok da Jesu legeme og svøpte det i linklær med de velluktende urter, således som det er skikk hos jødene ved jordeferd. Men på det sted hvor Jesus blev korsfestet, var det en have, og i haven en ny grav, som aldri nogen var blitt lagt i; der la de da Jesus, fordi det var jødenes beredelses-dag; for graven var nær ved". Háper dette hjalp med á svare pá det du lurte pá. Endret 8. desember 2011 av BellaFlor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå