Gå til innhold

Orkidéer som bare dør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå fire orkidéer hjemme, en Cambria og tre Phalaenopsis. Cambriaene er bare en uke gammel, og har allerede blomstret av... Phalaenopsisene husker jeg nesten ikke åssen ser ut engang :roll:

Bladene er fortsatt helt grønne, men alle fire blomstret av i løpet av 1-2 uker.

Det er ikke så mye lys som kommer inn til meg nå i vinterhalvåret. Har ikke særlig tørr luft tror jeg. De blir vannet 1 gang i uka, skyller godt gjennom med lunket vann og lar de stå og renne av seg en stund etterpå. De står ikke i trekk, og det er ca. 19-22 grader her inne døgnet rundt.

Hva mer kan jeg gjøre? Er det lysmangelen som er problemet tror dere?

Jeg røyker riktignok inne, under kjøkkenvifta, men det er andre enden av leiligheten i forhold til hvor orkidéene er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si: Bladene er grønne, men på noen av de har enden på stilkene begynt å visne...

Skrevet

Høres akkurat ut som meg. Jeg kjøper falske orkidekvister og setter ned i potta. Men orkideer trenger MYE lys, så du må nok flytte på de.

Skrevet

Har ikke mye lys noe som helst sted i leiligheten akkurat nå. Hvordan er de på kunstig lys? Hjelper det som jeg setter en bordlampe ved siden av de?

Skal kjøpe meg en spruteflaske og sprute litt vann på de innimellom, det var et smart triks. Og prøve å kutte ned den ene som er helt vissen ytterst på stilkene.

Skrevet

Kansje du har tørr luft? Det liker litt fuktig luft visst. Vanskelig..Jeg får dem aldri til å komme tilbake. :(

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ja, orkideer liker lys.

Jeg går ut fra du har et vindu eller to i leiligheten ?

Da setter du orkidene i vinduskarmen. Optimalt sett er det best dersom vinduet er sør- eller vestvendt, men alle kompassretninger pleier alikevel å gå ganske greit.

Bare pass på dersom det blir sol, for de blir fryktelig fort solbrente (en tynn blondegardin gir tilstrekkelig beskyttelse mot solskader, tilogmed midt på sommeren).

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Har nå fire orkidéer hjemme, en Cambria og tre Phalaenopsis. Cambriaene er bare en uke gammel, og har allerede blomstret av... Phalaenopsisene husker jeg nesten ikke åssen ser ut engang :roll:

Bladene er fortsatt helt grønne, men alle fire blomstret av i løpet av 1-2 uker.

Det er ikke så mye lys som kommer inn til meg nå i vinterhalvåret. Har ikke særlig tørr luft tror jeg. De blir vannet 1 gang i uka, skyller godt gjennom med lunket vann og lar de stå og renne av seg en stund etterpå. De står ikke i trekk, og det er ca. 19-22 grader her inne døgnet rundt.

Hva mer kan jeg gjøre? Er det lysmangelen som er problemet tror dere?

Jeg røyker riktignok inne, under kjøkkenvifta, men det er andre enden av leiligheten i forhold til hvor orkidéene er.

hmm aner ikke. jeg har klart å drepe tre orkideer, har en nå som har levd en evighet men skjønner ikke hvorfor. Den blomstret av en gang da, men så kom det nye blomster etterpå..

Skrevet

De skal jo blomstre av etter en stund, så etter en tid blomstrer de igjen.

Skrevet

mine står i dagslys året rundt, men ikke sollys. De blomstrer fra mai til september og det bugner av blomster men er blomsterfri resten av året. Jeg vanner de en gang i uka, jeg lar de stå i vann første dagene og lar det tørke ut til neste gang jeg vanner.

Det har funket her.

• Liker 1
Skrevet

Ja, orkideer liker lys.

Jeg går ut fra du har et vindu eller to i leiligheten ?

Da setter du orkidene i vinduskarmen. Optimalt sett er det best dersom vinduet er sør- eller vestvendt, men alle kompassretninger pleier alikevel å gå ganske greit.

Bare pass på dersom det blir sol, for de blir fryktelig fort solbrente (en tynn blondegardin gir tilstrekkelig beskyttelse mot solskader, tilogmed midt på sommeren).

Har bare takvinduer, så vanskelig å sette de i vinduskarmen, hehe.

Takk for mange gode tips folkens. Skal se som jeg får redde de vakre blomstene mine!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...