Gå til innhold

Påkledning

Anbefalte innlegg

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg har en aktiv og kjekk gutt som slår seg totalt vrang når han må ha på seg klær. Det er spesielt når jeg henter i barnehagen :sukk: Om han holder på med noe får han alltid avslutte, men som regel så bare løper han ut når han ser meg. Da må jeg hente ham inn igjen for å kle på. Han begynner da hylingen sin. Jeg sier at vi må ha på klær fordi vi skal ut og det er kaldt. Han må jo nødvendigvis også ta av seg tøflene for å ta på sko. Han bare vrir seg ned fra fanget mitt og legger seg flatt på gulvet. Nekter. Nesten hver gang ender det i at jeg bare må tvinge på ham klærne. Det er så kjedelig, jeg vil jo ikke ha det slik hver dag. Jeg prøver med avledning, han får gjerne ha en liten leke i hendene, vi synger sanger osv osv...

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, sånn har me det ofte og. Minsten (2 år) hatar å bli kledd på. Som regel må eg berre ta tak i ungen og kle på han med makt... Etter mi erfaring med to ungar, er det ikkje mogleg å kle på ein motvilleg unge utan skrik og hyl ;) Men er det mogleg, lurar eg vel eigentleg på det same som deg :)

Skrevet

Vi har det også sånn, sønnen min har hatet å få på seg ytterklær siden han var ganske liten baby. Foruten at det er kjedelig for ham tror jeg det skyldes at han er en varm unge, så i de minuttene vi bruker på å kle på før vi går ut rekker han å bli ubehagelig varm. Han roer seg med en gang vi går ut, men da skjer det også ting som er spennende å følge med på ;) Jeg har ikke egentlig noen tips til deg. Selv tar jeg det temmelig med ro, og bare sier at klær må vi ha på når vi skal ut, og dermed basta. Jeg unngår forresten å ta på votter og lue til vi har gått ut døra, det hjelper litt.

Gjest pysepusen
Skrevet

Hehe, godt å vite at det er slik for flere da ;) Føler meg som verdens verste mor der jeg sitter med umuliusen min :fnise: Han er ikke spesielt varm av seg, men han bare liker ikke å sitte i ro. Votter er det verste, det hadde vi et kvarters raserianfall av ute i går...

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Vi har det også sånn, sønnen min har hatet å få på seg ytterklær siden han var ganske liten baby. Foruten at det er kjedelig for ham tror jeg det skyldes at han er en varm unge, så i de minuttene vi bruker på å kle på før vi går ut rekker han å bli ubehagelig varm. Han roer seg med en gang vi går ut, men da skjer det også ting som er spennende å følge med på ;) Jeg har ikke egentlig noen tips til deg. Selv tar jeg det temmelig med ro, og bare sier at klær må vi ha på når vi skal ut, og dermed basta. Jeg unngår forresten å ta på votter og lue til vi har gått ut døra, det hjelper litt.

Jeg tar alltid votter på før jeg tar på den øverste delen av dressen. Ellers tar ungen dem alltid så kjapt av igjen. Om vottene er innerst er de ikke så lette å få av. Det er ikke så fort gjort at de detter av heller, da.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Hehe, sånn har me det ofte og. Minsten (2 år) hatar å bli kledd på. Som regel må eg berre ta tak i ungen og kle på han med makt... Etter mi erfaring med to ungar, er det ikkje mogleg å kle på ein motvilleg unge utan skrik og hyl ;) Men er det mogleg, lurar eg vel eigentleg på det same som deg :)

Jeg har funnet ut av om min strekker seg helt kan jeg bare kile ham på magen så "krøker" han seg automatisk sammen igjen. Men det er verre slik som TS skrivr, når de legger seg ned på golvet. Hva man skal gjøre da lurer jeg også på..

Skrevet

Ja et himla spetakkel hver eneste gang jeg skulle ha på dress og ut på tur. Var så jeg nesten måtte gi opp turen av og til. Jeg lot det stå til. Det værste var at han var slik i barnehagen også, og de lurte på hva som skulle til for at han ikke slo seg vrang hver gang han skulle på med dress.

Skrevet

2-åringen min HATAR vottar, han slår seg heilt vrang kvar morgon når eg skal ta på vottane, men me går til bhg og det er såpass kaldt no at han nesten må ha på vottar. Men eg lot han gå ut utan vottar i går. Tok sånn ca 10 sekund før han hadde fått snø på hendane og hyyylskreik. Då var det greitt å få på vottar ja. Allikevel var det same leksa i dag :ler:

Ja, ja, ein eller anna gong finn han vel ut at det er lurt med vottar i 8-10 kuldegrader og snø? :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror de fleste har sånne perioder. En gang to av brødrene mine slo seg vrang på samme tid (de ville ikke ha på seg inneklær heller) tok pappa begge to under armen og plasserte dem i snøen på verandaen. Tok ikke lang tid før de ville inn igjen og få på seg klær da :fnise:

• Liker 1
Skrevet

2-åringen min HATAR vottar, han slår seg heilt vrang kvar morgon når eg skal ta på vottane, men me går til bhg og det er såpass kaldt no at han nesten må ha på vottar. Men eg lot han gå ut utan vottar i går. Tok sånn ca 10 sekund før han hadde fått snø på hendane og hyyylskreik. Då var det greitt å få på vottar ja. Allikevel var det same leksa i dag :ler:

Ja, ja, ein eller anna gong finn han vel ut at det er lurt med vottar i 8-10 kuldegrader og snø? :vetikke:

Min ettåring (Mr. Vottenekt/vottekaster) hadde faktisk på seg vottene helt til barnehagen uten å forsøke å kaste dem idag... De var nemlig litt spennende.

Har kjøpt fleecevotter som er som hånddukker på HM. Disse var etter storebror, men de har typen ennå.

Han fant de fram selv, og ville ha de på. (Tok de av flere ganger før vi gikk ut, men ute ble de på.)

Ellers tar vi også på vottene før øverste del av dressen, OG bruker votteklyper for at de skal sitte litt lenger...

Har hat overraskende lite av hyling med påkledning med lillebror. Storebror hadde en lengere periode med sånt. Den ga seg først når han fikk være med og velge hva han skulle ha på seg. (Hadde to dresser, og et assortert utvalg luer og votter, og to par vintersko.) Han fikk altså ikke velge hvor mye han måtte ha på seg, men hvilke ting.

Både ansatte i barnehagen og andre foreldre har gjerne vært gjennom det. Så det er nok mest deg det plager.

Skrevet

Heilt utruleg kor nøye dei små kan vera... 2-åringen min er kjempenøye på fargar og :fnise: Raudt er yndlingsfargen, og når eg kjem med den blå reservedressen er det raserianfall neste. Eldstemann derimot, bryr seg ikkje om kva eg kler på han i det heile tatt.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg tror ikke det handler så mye om påkledning, etter som de fleste her beskriver 2-åringer. Det er en form for grensetesting, som de jo holder mye på med i den alderen. Det kan være litt av en prøvelse å ha en 2-åring, men samtidig er de jo kjempeherlige i den alderen også :)

Jeg jobber på småbarnsavdeling, og der er det mest 2-åringer akkurat nå. Vi ser at barna oppfører seg sånn mot foreldrene når de skal kle på og gå hjem. Masse protester, argumentering, hyl og skrik. Slik er de aldri i forhold til oss i personalet, så derfor tenker jeg det handler mest om å teste ut mor og far for å finne ut av hvor grensene går ;)

Vi ser på jobb at 2-åringene gjerne vil gjøre mye selv, og lar de kle seg mest mulig selv. De er kjempestolte og veldig fornøyd når de får til! Om noe er vanskelig, spør vi om de vil ha hjelp, og understreker at det der var jammen vanskelig, ikke rart du trengte litt hjelp nå.

Jeg vet at ungene ikke nødvendigvis er så sammarbeidsvillige til å kle seg selv når foreldrene er der, og ikke har man alltid tid til å la ungene holde på selv ved henting heller. Men en gang i blant kan man prøve å ta seg tid til å la ungene prøve litt selv, skryte masse og motivere. Kanskje går det da lettere neste gang :)

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg tror ikke det handler så mye om påkledning, etter som de fleste her beskriver 2-åringer. Det er en form for grensetesting, som de jo holder mye på med i den alderen. Det kan være litt av en prøvelse å ha en 2-åring, men samtidig er de jo kjempeherlige i den alderen også :)

Jeg jobber på småbarnsavdeling, og der er det mest 2-åringer akkurat nå. Vi ser at barna oppfører seg sånn mot foreldrene når de skal kle på og gå hjem. Masse protester, argumentering, hyl og skrik. Slik er de aldri i forhold til oss i personalet, så derfor tenker jeg det handler mest om å teste ut mor og far for å finne ut av hvor grensene går ;)

Vi ser på jobb at 2-åringene gjerne vil gjøre mye selv, og lar de kle seg mest mulig selv. De er kjempestolte og veldig fornøyd når de får til! Om noe er vanskelig, spør vi om de vil ha hjelp, og understreker at det der var jammen vanskelig, ikke rart du trengte litt hjelp nå.

Jeg vet at ungene ikke nødvendigvis er så sammarbeidsvillige til å kle seg selv når foreldrene er der, og ikke har man alltid tid til å la ungene holde på selv ved henting heller. Men en gang i blant kan man prøve å ta seg tid til å la ungene prøve litt selv, skryte masse og motivere. Kanskje går det da lettere neste gang :)

Nei, det er jo sant - de ler i barnehagen og sier "sånn er han aldri mot meg" :fnise:

Skulle gjerne latt ham prøve selv, men han viser absolutt ingen interesse for det. Hver morgen får han velge hvilken body han vil ha på seg osv... men han bare tar begge deler og kaster det bort :ler: De gangen han faktisk velger noe skryter vi av ham og tar det på sammen. Men for all del; kan jo gjøre det hver gang og se om det hjelper på.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Tror stikkordet er tålmodighet - i bøtter og spann ;) Og guttene er gjerne litt senere ute med å få interesse for å kle på seg selv enn jentene. Gi han litt tid, så går det seg nok til. Jeg har enda til gode å se noen kle på en skrikende, buktende 15-åring, lissom :ler:

Gjest pysepusen
Skrevet

Tror stikkordet er tålmodighet - i bøtter og spann ;) Og guttene er gjerne litt senere ute med å få interesse for å kle på seg selv enn jentene. Gi han litt tid, så går det seg nok til. Jeg har enda til gode å se noen kle på en skrikende, buktende 15-åring, lissom :ler:

Jada, tålmodighet prøver jeg å finne fram alltid! :) Men betryggende å vite at det er normalt da! Så bare venter jeg til alt blir "bedre" :)

Skrevet

Sukk, jeg har tvillinger som akkurat har rundet to. Her er det bare å smøre seg med myyyyyye tålmodighet fremover

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...