Eatme Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 (endret) har en katt som kanskje begynner å dra på årene nå Han er mye mer diltete nå, nesten som om han vil "henge" med meg. Løper etter meg opp trappen, vil inn med meg på bad, soverom eller stue -samme hvor. Dette har han aldri gjort før. så legger han seg til å slappe av og glo på meg når jeg er i rommet/legger seg til å sove, og uavhengig av hvor godt han fant seg til rette - løper han rett opp og etter meg igjen når jeg forlater rommet. han sover mer enn før, og bare i min seng hvis jeg er hjemme. gir meg laaange, kjærlige blikk med øynene gjør han og, (kniper øynene igjen flere ganger mens han stirrer dypt inn i mine øyne. virker nesten som han smiler og vil berolige meg, ? ) Som om han prøver å fortelle meg noe, halvåpen munn har han også når han får sånn stirre-trang. - gadd liksom ikke mjaue seg helt ferdig før han begynte mysingen Mens jeg ser at øynene hans er mer.. ja, røde/våtere enn før (ikke noe øyebetennelse her.) Kansje trette(re)?. Merkelig innlegg dette. Men jeg føler det kanskje foreligger noe her som ikke dyreleger kan oppfatte, bare meg som eier. Han skjelver maasse når han sover, ikke vanlig dyp-søvn-krampe. Men regelrett skjelving, som om han er kald. Selv om det kan være over 20 grader i rommet... Mens sengen hans er under en varmtvifte ovn som alltid blåser god og varm luft på sengen hans. Det er ikke sååå alvorlig disse atferdendringene hans. men det er litt mye jeg har lagt merke til som jeg ikke skjønner helt. edit: Endret 26. september 2012 av Eatme
Gjest finurlig Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Dyrs instinker funker ikke helt slik som du beskriver. Det kan godt hende at han er forvirret pga brorens død, men det er helt tydelig i hans atferd at denne katten ikke skal noe sted! Når katter merker at tiden nærmer seg, så slutter de å spise, og du må tvinge i dem vann og mat. De sover mye mer, og da gjerne på steder som er langt borte fra deg/huset. Vår forrige katt var alvorlig syk av kreft, og for å få henne til å spise måtte vi legge youghurt på nesen hennes slik at hun måtte slikke det til seg. Vi måtte også lete til sendt på kvelden fordi hun hadde lagt seg lang borte. Det endte med at vi kjørte til dyrlegen med henne slik at hun skulle slippe å lide. En annen, stilig historie er av mine besteforeldre, som hadde en katt som begynte å bli gammel. Dette var en sta og jordsyk katt, som jagde bort både elg og mink fra eiendommen. Plutselig kom katten hjem med en kattunge, viste ham matskåla, og gikk ut. Katten kom aldri tilbake, men den nye kattungen fikk nå ansvaret for å "passe på" mormor og morfar Det eneste vi har kommet frem til, er at gamlepys gikk ut for å dø, men at mormor og farfar ikke kunne være alene. Katter er rare 3
Gjest Lille-pus Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 Eldre individer (katter som mennesker) vil merke at kroppen ikke fungere like bra som i undommen. Eldre katter sover mer og bruker mer tid på å huske hvem, hva, når og hvor når de våkner. De er gjerne litt forvirret når de våkner. Det betyr jo selvsagt at på dette stadiet i livet er stabile omgivelser av stor betyning. Du kan sakne denen forringelsen av hjernen ved å lage morsomme mentale aktivteter for pusen din. Syn og hørsel blir dårligere, og når de runder sånn ca 10 år så starter forkalkningen av linsene i øyet. Jeg vil tro utfra hva du beskriver at katten din ser litt dårligere når som den er en gammel pus. Når en katt ikke lenger klarer å hoppe opp i en sofa eller en seng så vil den lete etter andre steder å legge seg, eller alternative måter å komme seg opp i sofaen7sengen på. Det har vært meget vellykket å lage en trapp (personlig erfaring) som permanent plasseres ett sted (husk at hukommelsen er ikke slik den engang var). Et natrulig resultat av aldring er at det kommer mindre næring til musklene. Så kost som er lett å fordøye, med tilsatte vitaminer og antioksydanter er viktig. (Vetrinæren har senior-for). Utenom de naturlige alderdomsendringene så høres det ut som katten din reagerer på endringene som har funnet sted de siste månedene, og kanskje føler det tryggest å fotfølge deg for å sikre at ikke du også forsvinner. Skjelvingen ville jeg hørt med vetrinæren om. Det er stor sannsynlighet for at dette er akkurat det samme som skjer med eldre mennesker (du har sikkert sett det. En bestefar som skjelver på hendene, og kanskje har problemer med å holde en liten kaffekopp rolig). Aldringsprosessen er det ikke mulig å stanse eller endre, så vær god med ham, kos med ham og la ham fortsette å sove varmt (sengen din er et utmerket sted, og der lukter det av deg), lett fordøyelig mat, være inne når han har lyst til det, huske at stabile omgivelser er viktig, minne deg selv på at han kanskje ikke har helt kontrollen over hvor han er når han våkner. Forbygging er alfa og omega. en god, forbyggende aldersrelatert kontroll hos vetrinær anbefales alle eldre katter Dtete var masse generell informasjon om alderdom og plager hos katter. Jeg synes forøvrig det høres ut som han er heldig som har deg/dere. Ikke alle eldrekatter har egen oppvarmet (vifteovnen) seng å sove i 1
Eatme Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2011 (endret) slettet Endret 26. september 2012 av Eatme
Gjest Lille-pus Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Sengen din lukte av deg, og da er det godt for en liten kar med rund mage å legge seg på det stedet som lukter trygt, lukter beroligende av den han stoler på og er glad i, som lukter av deg 1
Gjest finurlig Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 Håper pusen din er hos deg i lang tid fremover 1
Skylines Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Den eldste katten vår er 16 år. Det vi merker best på han er at han vil ha det varmt, og han sover mye. Han bruker det meste av døgnet i husets varmeste rom. Han hopper ikke opp og ned fra sofaen like mye lenger, men han har ingen store problemer med det. Han har litt "gikt" i hoftene, men dyrlegen sier han er svært sunn for alderen. Han har noen litt dårligere perioder der han får medisin, men så har han gjerne et halvår der han er normal. Han blir straks 17 år, har aldri vært syk, lurer på hvor gammel han kan bli om han fortsetter å være frisk
Gjest Tekola Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 (endret) Etter å ha lest de andre trådene dine, tenker jeg at det kan det jo hende at han vil trøste deg også? Sånn i tillegg til å sørge for at du ikke bare blir borte? Edit: Omformulering Endret 8. desember 2011 av Tekola
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. desember 2011 #9 Skrevet 8. desember 2011 Jeg ville ikke anse en katt på 8 år som gammel. Bare voksen. Når de er oppi "tenåra" så begynner de gjerne å bli mer voksne og kan få alderssymptomer. Men han høres ut som han er positivt glad i deg da. Katter er skjønne
Gjest Lille-pus Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 Jeg ville ikke anse en katt på 8 år som gammel. Bare voksen. Når de er oppi "tenåra" så begynner de gjerne å bli mer voksne og kan få alderssymptomer. Men han høres ut som han er positivt glad i deg da. Katter er skjønne Oj ! Er han bare 8 ? Jeg var sikker på at han var 14-15 - det var nok noe med "å dra på årene" som genererte den misforståelsen Signerer forøvrig Belle Gunnes
Gjest pepsimaxpower Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 min katt runder 16 snart, merker godt den er svært gammel. Sover mye mere enn før, blir sinna for ingen ting og spiser kun gourme kattemat og vil ikke ut. Men det rareste er at hun plutselig er blitt utrolig leken. Hørselen er dårlig, så man må omtrent få øyekontakt og lage tegnespråk som hun forstår. Dyrene er som oss mennesker når de blir gamle eller opplever noe som ikke stemmer helt, de forandre seg med tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå