Gjest Brille Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Er det mulig å "trene" øynene slik at man får bra syn igjen? Jeg synes det er så utrolig rart at mennesker plutselig får dårlig syn. Jeg hadde helt perfekt syn til jeg var 15 år, men så måtte jeg plutselig begynne å bruke briller. (Det skal sies at fra 12-15år så begynte jeg å bruke dataen veldig mye.) Er det mulig å gjøre noe naturlig for å få bedre syn?
AloeVera Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Spinat og avocado Duoen kan gi deg bedre syn. Spinat er full av lutein og vitamin A, som begge er bra for øynene. Det samme gjelder avocado, men den er også full av sunt fett som kroppen trenger for å ta til seg næringsstoffene. http://www.kk.no/867365/disse-maa-du-spise-to-og-to
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 Flere tips? Jeg bruker verken briller eller linser, men merker at synet mitt i løpet av de siste årene har blitt litt mer skurrete.
Gjest josf Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 hei! syn blir ikke bra igjen ,når det først er blitt svekket, desverre. det å få dårligere rundt pubertetsalder, er et typisk fenomen. de fleste merker at de får dårligere syn på det tidspunktet, og årsaken er at øyeeplet vokser i størrelse. når øyeeplet blir større , er da det natulirge utfallet å bli nærsynt. briller/linser er greit å begynne å bruke tidlig, da ukorrigert syn disponerer for kjeve hornhinner. et annet problem er også du vil få med deg my mindre av det som skjer rundt deg hvis du går rundt med dårlig syn, og vil kunne ofte mistolkes på feil vis. mvh medstud
Tbag Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 hei! syn blir ikke bra igjen ,når det først er blitt svekket, desverre. det å få dårligere rundt pubertetsalder, er et typisk fenomen. de fleste merker at de får dårligere syn på det tidspunktet, og årsaken er at øyeeplet vokser i størrelse. når øyeeplet blir større , er da det natulirge utfallet å bli nærsynt. briller/linser er greit å begynne å bruke tidlig, da ukorrigert syn disponerer for kjeve hornhinner. et annet problem er også du vil få med deg my mindre av det som skjer rundt deg hvis du går rundt med dårlig syn, og vil kunne ofte mistolkes på feil vis. mvh medstud Må bare korrigere deg litt, min farfar levde med svekket syn og behov for briller heletiden frem til han var 40 år, da var plutselig synet hans perfekt, skal nevnes at nå når han har rundet over 80 så har han behov for lesebriller, men alikevel. Samme med meg, eller det vet jeg ikke sikkert enda, men synet mitt har sakte men sikkert over noen år nå blitt bedre, og er stadig bittelitt bedre for hver gang jeg sjekkes. Mulig det er mirakler og at det overhodet ikke er vanlig. Kanskje familien min bare har killer gener, haha. Ellers må jeg si til AB som kommenterte oppe her, at du må begynne å bruke briller eller linser, det er faktisk viktig for både øynene og ellers helse om man har et behov for det. 1
Gjest Daenerys Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Må bare korrigere deg litt, min farfar levde med svekket syn og behov for briller heletiden frem til han var 40 år, da var plutselig synet hans perfekt, skal nevnes at nå når han har rundet over 80 så har han behov for lesebriller, men alikevel. Samme med meg, eller det vet jeg ikke sikkert enda, men synet mitt har sakte men sikkert over noen år nå blitt bedre, og er stadig bittelitt bedre for hver gang jeg sjekkes. Mulig det er mirakler og at det overhodet ikke er vanlig. Kanskje familien min bare har killer gener, haha. Ellers må jeg si til AB som kommenterte oppe her, at du må begynne å bruke briller eller linser, det er faktisk viktig for både øynene og ellers helse om man har et behov for det. Var han nærsynt? For man kan jo gå fra nærsynt til normal, og så fra normal til langsynt. Nærsynt er -, langsynt er +. Øynene forandres stadig, mitt er ikke stabilt selv om jeg har brukt briller lenge, men sist var det litt bedre faktisk. De fleste blir langsynte når de blir eldre, men for å bli det må man jo først bli "ferdig" med nærsyntheten... Og da får man jo først normalt syn. Ren logikk
Gjest josf Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Var han nærsynt? For man kan jo gå fra nærsynt til normal, og så fra normal til langsynt. Nærsynt er -, langsynt er +. Øynene forandres stadig, mitt er ikke stabilt selv om jeg har brukt briller lenge, men sist var det litt bedre faktisk. De fleste blir langsynte når de blir eldre, men for å bli det må man jo først bli "ferdig" med nærsyntheten... Og da får man jo først normalt syn. Ren logikk ---------------------------------- hei igjen. du får fine råd her oppe, noe er riktig, men ikke alt selm noe kan virke logisk. barn blir født med langsynthet( og ikke nærsynthet) men dette blir da normalt hos de fleste opp mot skolealder. noen kan ha en +/- 1+ ved skole start, men de blir ofte bedre. de som ikek blir det, blir som regel fanget opp av skolehelsetjenseten. da trenger man lesebriller, fordi øyene er for små. man kan ha en liten fordel å være langsynt i barnealder, for da slipper man å utvilke nærsynthet i pub alder, når øynene blir større. - blir da større, men ikke store nok til å utvikle myopi( nærsynhet), fordi de allerede var for små i utg.punktet utv av langsynthet i eldre alder, kommer av stivhet i linsen og ikke pga størrelse. er man nærsynt fra før og er gammel, kan stivhet i linsen ha mindre å si for en om man ikke hadde hatt nærsynthet.- ikke omvendt som nevnt ovenfor. i allefall- inegnting av det her er nok relevant for deg. du har utvilkt dårlig syn i pub aldr, og det mest sannsylig nærsynthet. det blir ikke bedre med alder, men værre. ..men fordelen er altså at du slipper å utikle større grad av langsynthet når du blir eldre pga kompenasjonen. og foresten vit A- som finnes i frukt og grønt med mye farge- sørger for god nattsyn- ikke noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå