Gå til innhold

Benkeplate i heltre på kjøkkenet

Anbefalte innlegg

Skrevet

har så lyst på heltre eik benkeplate på kjøkkenet, men lurer på hvordan det blir med flekker? tenker spesielt på blodsøl fra kjøtt, det er jo ekstra uhygienisk. Har bare erfaring fra et eik stuebord vi hadde engang, og der trakk jo det vi sølte inn i bordet på en måte, uansett hvor mye vi oljet.

Er det eventuelt noe annet man kan gjør med en benkeplate i heltre for at det ikke skal trekke inn? Lakke med matt-lakk f.eks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med "ubehandlet" benkeplate, men med min heltre med matt-lakk så er det ikke problemer med søl og blod :) Det går vekk helt greit.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan det er med "ubehandlet" benkeplate, men med min heltre med matt-lakk så er det ikke problemer med søl og blod :) Det går vekk helt greit.

Er det enkelt å lakke med matt-lakk? Har bare prøvd den blanke før og det ble bare ujevnt.

Endret av Nuppa_
Skrevet

Jeg har heltre benkeplate i bøk. Den er ikke lakkert, men må oljes et par ganger i året. Trodde olje og ikke lakk var vanlig på benkeplater. Har ingen problemer med at diverse trekker inn i selve benkeplata. Oljen gjør at den blir vann- og fuktighetsavvisende.

Skrevet

Er det enkelt å lakke med matt-lakk? Har bare prøvd den blanke før og det ble bare ujevnt.

Du må legge mange strøk og slipe lett mellom dem.

Trestjerner gulvmatt gir en flott finish som ser ut som en oljet flate, men har egenskapene til en lakk.

Det er vanlig å olje benkeplater, men man får lett flekker om man ikke er ekstremt forsiktig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt heltre benkeplate (oljet) i mange år og er kjempefornøyd, og kommer til å velge det på mitt nye kjøkken også. Vi er begge glade i å lage mat, men så lenge vi var forsiktige med søl og tørket opp innen rimelig tid fikk ikke benkeplaten noen flekker og så like fin ut.

Skrevet

Jeg har heltre oljet eik. Den flekket etter ett strøk olje så da vi var litt for treige med å legge andre og tredje strøk måtte vi slipe opp igjen og begynne på nytt. Etter vi gjorde det har det ikke kommet flekker, men har ikke f.eks. blod liggende på benkeplaten over lengre tid...vann går i alle fall helt fint.

Skrevet

Det er vanlig å olje benkeplater, men man får lett flekker om man ikke er ekstremt forsiktig.

Jeg er overhode ikke forsiktig med benkeplata mi. Jeg har en stygg tendens til å la sølet være til dagen etterpå dersom jeg har lagd middag eller bakt. Ingenting synes på min benkeplate. Jeg har valnøtt da så den er jo rimelig mørk.

Skrevet

Vi har hvitoljet vask, og har veldig få flekker. Ikke er vi kjempeflinke til å passe på heller....

Skrevet

Ask... Ikke vask.... Nå går jeg og legger meg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...