Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en eksamen jeg har slitt med i to år nå. Det er den siste eksamen jeg har,og har bestått resten av utdanningen. Dette er siste forsøket mitt, og det er to dager til.

Det er noen ting jeg bare IKKE greier å forstå/huske, og vurderer å ha en liten jukselapp i BH-en. Noen som har gjort dette? Hvis jeg går på do maks 2 ganger på 5 timer,er det vel liten sjans til å bli tatt,eller ? Og hvor mye skal til for at de sjekker slike plasser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke heller lære deg husketeknikker?

• Liker 4
Gjest HuskyPusky
Skrevet

Håper du blir tatt! Jeg har null respekt for folk som jukser på eksamen.

• Liker 26
Skrevet

Håper du blir tatt! Jeg har null respekt for folk som jukser på eksamen.

Synes du er slem jeg :nei: TS vurderer å jukse på en eksamen, det er slettes ikke det samme som å faktisk gjøre det. Dessuten får jeg heller inntrykk av at dette er angst fordi det er en såpass stor eksamen, som er den siste muligheten hun har. Man blir litt desperat og begynner å tenke slik. Null respekt for andre som kommer med pekefingeren sin så fort som f..

TS, jeg synes ikke det er en lur ide, om du skulle bli tatt er det såpass store konsekvenser på det. Nå vet jeg ikke hva eller hvor du studerer, men her hos oss er det utestengelse og plagiat anklager som kommer på vitnemålet om man skulle bli tatt. Jeg tror du har litt panikk og vil ha en betryggelse på at om du får noe du ikke kan svare på så har du noe å se etter. Jukselapper er en måte å søke trygghet på, men det er svært få som faktisk bruker dem. Hva med å bruke disse to siste dagene på å finne noen som kan hjelpe deg, eventuelt ta det steg for steg? Skrive notater, lage tankekart osv osv?

• Liker 6
Gjest HuskyPusky
Skrevet

i utgangspunktet jeg også, men når det kun er en eksamen som står igjen for at hun skal bli ferdig med utdanningen sin, og hun ikke greier den,så er det greit. I MINE øyne

Men la oss si at det f.eks er en medikamenteksamen ts sliter med. Er det da greit å jukse seg gjennom en eksamen? Hva da når ts gjør en skikkelig bommert i det virkelige livet, fordi det var noe hun/han ikke lærte seg skikkelig men juksa seg igjennom?

• Liker 11
Skrevet

Har alltid "sett ned på" de som jukser, det er så utrolig urettferdig mot de som ikke gjør det - og alle blir vurdert likt uansett. Det er kanskje ikke så stor sannsynlighet for å bli tatt, men hadde ikke gjort det av prinsipp. Dårlig gjort, rett og slett!

• Liker 6
Skrevet

Men la oss si at det f.eks er en medikamenteksamen ts sliter med. Er det da greit å jukse seg gjennom en eksamen? Hva da når ts gjør en skikkelig bommert i det virkelige livet, fordi det var noe hun/han ikke lærte seg skikkelig men juksa seg igjennom?

Det er matte som jeg ikke skal bruke videre. Er kun matte 1 året på dette studiet, og det har ingen verdens ting med utdanningen å gjøre. De relevante fagene som jeg skal bruke i arbeidet har jeg lært, og fått a og b på alle. ts

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Synes du er slem jeg :nei: TS vurderer å jukse på en eksamen, det er slettes ikke det samme som å faktisk gjøre det. Dessuten får jeg heller inntrykk av at dette er angst fordi det er en såpass stor eksamen, som er den siste muligheten hun har. Man blir litt desperat og begynner å tenke slik. Null respekt for andre som kommer med pekefingeren sin så fort som f..

TS, jeg synes ikke det er en lur ide, om du skulle bli tatt er det såpass store konsekvenser på det. Nå vet jeg ikke hva eller hvor du studerer, men her hos oss er det utestengelse og plagiat anklager som kommer på vitnemålet om man skulle bli tatt. Jeg tror du har litt panikk og vil ha en betryggelse på at om du får noe du ikke kan svare på så har du noe å se etter. Jukselapper er en måte å søke trygghet på, men det er svært få som faktisk bruker dem. Hva med å bruke disse to siste dagene på å finne noen som kan hjelpe deg, eventuelt ta det steg for steg? Skrive notater, lage tankekart osv osv?

Vel, jeg håper jo bare ts blir tatt om hun faktisk jukser. Ellers har hun jo ingenting å bli tatt for. Og det er først når hun faktisk jukser at jeg mister respekten for henne. Så får jeg heller være slem :gjeiper: (jeg er i det minste slem uanonym ;) )

• Liker 3
Skrevet

Hva er konsekvensene for å bli tatt?

Er ikke ts.

Skrevet

Vel, jeg håper jo bare ts blir tatt om hun faktisk jukser. Ellers har hun jo ingenting å bli tatt for. Og det er først når hun faktisk jukser at jeg mister respekten for henne. Så får jeg heller være slem :gjeiper: (jeg er i det minste slem uanonym ;) )

Sant så sant! :fnise:

Jeg så det du skrev om medisin osv. det er faktisk litt verre igjen enn å jukse på en helt alminnelig historie eksamen for å si det mildt. Har selv vært så desperat at jeg har vurdert å jukse, men jeg er rett og slett for pysete, og jeg vet at om jeg skulle ha funnet på å gjøre det, så ville jeg aldri i livet gått på do, i ren frykt for at sensorene skulle "se" at jeg hadde en jukselapp.

Skrevet

Hva er konsekvensene for å bli tatt?

Er ikke ts.

Mener at det er utestengelse fra institusjonen du går på, mener det er slik på UiB i hvert fall. Og man får dette med på vitnemålet - ergo ikke noe man burde finne på å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
Universitets- og høgskoleloven behandler forhold omkring fusk og konsekvensene av fusk i to paragrafer, § 4-7 og § 4-8. Her gis det hjemmel for to mulige sanksjoner når det blir avdekket fusk ved eksamen;

- Annullering av eksamen

- Bortvisning/utestenging (Inntil ett år)

Hvis man blir utestengt sendes det er brev til alle høgskoler og universitet som omfattes av loven, slik at du ikke har mulighet til å ta eksamen andre steder heller.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri jukset på eksamener og det har aldri vært noe alternativ for meg å gjøre det heller, men i situasjoner der jeg har vært ordentlig stressa og nervøs har det likevel hendt jeg har laget "jukselapper" i forkant (som jeg aldri, aldri hadde planer om å bruke!).

Selve prosessen med å skrive lappen, der du må komprimere mye informasjon på liten plass, er effektiv i seg selv. Og under eksamen kan du prøve å memorere hvordan jukselappen så ut. Kanskje det fungerer for deg også?

Uansett ønsker jeg deg masse lykke til og håper du klarer eksamen - helst på ærlig vis... :)

• Liker 8
Gjest Adolf Hitler
Skrevet

Har en eksamen jeg har slitt med i to år nå. Det er den siste eksamen jeg har,og har bestått resten av utdanningen. Dette er siste forsøket mitt, og det er to dager til.

Det er noen ting jeg bare IKKE greier å forstå/huske, og vurderer å ha en liten jukselapp i BH-en. Noen som har gjort dette? Hvis jeg går på do maks 2 ganger på 5 timer,er det vel liten sjans til å bli tatt,eller ? Og hvor mye skal til for at de sjekker slike plasser?

Juks blir ALLTID avslørt, før eller siden. NÅR det blir avslørt kan du risikere å bli anmeldt for dokumentfalsk, svindel, og å bli saksøkt av evt. arbeidsgiver for falske dokumenter/skolepapirer og bli saksøkt økonomisk hvis du har forårsaket noe som koster bedriften mye penger.

Skrevet

Juks blir ALLTID avslørt, før eller siden. NÅR det blir avslørt kan du risikere å bli anmeldt for dokumentfalsk, svindel, og å bli saksøkt av evt. arbeidsgiver for falske dokumenter/skolepapirer og bli saksøkt økonomisk hvis du har forårsaket noe som koster bedriften mye penger.

Alltid? For noe tull.

• Liker 22
Skrevet

Det der er det største bullshitet jeg har hørt i hele mitt liv. Både meg selv og flere venner jukset litt i trivielle, uviktige fag på vgs og ungdomsskole, nå er jukselappene borte, memo'ene på lårene og armene borte, FOR LENGST, og ingen vet en dritt. Har også på universitetet skrevet notater på lårene (som jeg nevnte tidligere). Har ikke behøvd å bruke dem, men har heller ikke blitt tatt.

• Liker 1
Skrevet

Har du lest tråden? Her er det snakk om jukselapp e.l. på en matteeksamen. Ser virkelig ikke for meg at dette kan bli avslørt i etterkant på noen som helst måte. Når det er sagt så er det vel ikke nødvendigvis noen god idé allikevel.

• Liker 1
Skrevet

Juksing blir ikke allitd avslørt før eller siden, mr Adolf :gjeiper: Det kan jeg skrive under på! Det er nok endel som jukser hvert år, og neppe alle blir tatt. Har selv jukset når jeg gikk på videregående, og da ble jeg ikke tatt, men hvem vet, kanskje de finner det ut om noen år? :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Jeg anbefaler å skrive jukselapp, men glem den gjerne hjemme. Jeg skriver alltid ned vanskelige formler/navn/årstall på en lapp, og da er det nesten garantert at jeg husker det! Jeg har ingen moralske innvendinger mot juks i emner som ikke oppleves som relevante for utdanninga di. Har aldri jukset selv da, da jeg ikke har hatt noen emner jeg har sett på som uviktig. Jeg tror graden min hadde fått en bismak om jeg hadde jukset, egentlig!

• Liker 4
Skrevet

Jeg anbefaler å skrive jukselapp, men glem den gjerne hjemme. Jeg skriver alltid ned vanskelige formler/navn/årstall på en lapp, og da er det nesten garantert at jeg husker det! Jeg har ingen moralske innvendinger mot juks i emner som ikke oppleves som relevante for utdanninga di. Har aldri jukset selv da, da jeg ikke har hatt noen emner jeg har sett på som uviktig. Jeg tror graden min hadde fått en bismak om jeg hadde jukset, egentlig!

Ser forøvrig at svaret mitt ender opp som en eneste stor selvmotsigelse, men jeg mener altså: helst ikke juks, aldri i noe viktig, og jeg hadde ikke gjort det.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...