Gå til innhold

Tvist om felles naustetomt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vel et klassisk tilfelle på hvor galt ting kan gå når det gjelder eiendom, arv og generasjonsskifte.

Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort.

Jeg eier en hytte med en tinglyst rett til felles naustetomt med nabohytten. Denne retten har stått siden hytten ble bygget for omkring 60 år siden. Saken er at jeg ikke var oppmerksom på denne retten før min advokat gjorde meg oppmerksom på det i forbindelse med et arveskifte på hytten. Avtalen har lagt der i alle år, men tidligere eiere av min hytte har i liten grad benyttet retten til naustetomten.

Hurra tenkte jeg, jeg har naustetomt! Så enkelt viser det seg at det ikke var...

Tidligere eier av nabohytten har tatt seg godt til rette på denne naustetomten og har bygget både naust og brygge og har i så måte gjort tomten utilgjengelig for meg. Ca 90% av tomten er bebygd med naust og det er ingen muligheter for meg å legge til en båt eller benytte meg av tomtearealet forøvrig.

Nabohytten har nå sendt meg et brev hvor h*n ber meg vederlagsfritt si fra meg alle rettigheter i tomten fordi vi ikke har bidratt med maling og vedlikehold av naustet i "alle disse årene" :hakeslepp:

Naustet er oppført uten samtykke fra tidligere medeier og nabohytten har handlet som om de var eneste eier av tomten.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at jeg mister eiendomsretten til denne tomten fordi jeg ikke har malt naustet som i utgangspunktet ble oppført uten medeiers samtykke?

Nabohytten har sterk eierfølelse for denne tomten og de føler nå at jeg tramper i deres blomsterbed og invaderer deres private eiendom....de ignorer at tomten er felles eie, da de har benyttet tomten som 100% deres de siste 30 årene.

Hvordan i alle dager skal jeg gripe dette an?

Jeg er villig til å kjøpe meg inn 1/2 part i naustet og betale for halvpartens av bygningsmassens verdi (gammelt og skralt naust, så ikke de store verdiene det er snakk om). Om de ikke vil dette så må de jo på annet vis "rydde plass" slik at jeg får plassert en båt der. De har i dag selv flere båter og leier i tillegg ut plass til andre hytter slik at det ikke er noe plass til min båt...

Huff, ble litt langt og kronglete dette her...men har noen erfaring fra hvordan man løser problemstillinger med felles tomterettigheter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du må få deg en advokat, dessverre... Høres ut som naboen er av det sleipe slaget, som sikkert vil prøve endel lure triks for å få deg til å se bort fra tomta. Men for all del, finn ut (via advokat) hva som er din rett i denne situasjonen, dokumenter den og tvihold på den.

Er det viktig for deg å ha denne tomta? Evt kunne du og advokaten (med hjelp av megler el.l.) finne frem til en fornuftig pris og tilby dem å kjøpe din halvdel.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du må få deg en advokat, dessverre... Høres ut som naboen er av det sleipe slaget, som sikkert vil prøve endel lure triks for å få deg til å se bort fra tomta. Men for all del, finn ut (via advokat) hva som er din rett i denne situasjonen, dokumenter den og tvihold på den.

Er det viktig for deg å ha denne tomta? Evt kunne du og advokaten (med hjelp av megler el.l.) finne frem til en fornuftig pris og tilby dem å kjøpe din halvdel.

Jeg frykter at dette kan bli advokatmat ja:-( Naboen er kjent for å være av den kranglete sorten.

Jeg hadde håpet at noen kanskje kjente til hva som evt. må være oppfylt for at man mister en tinglyst rettighet til en tomt.

Når det er sagt så er jeg ikke på død og liv så opptatt av akkurat DEN tomten, jeg gir i utgangspunktet en "bæng" i hvor jeg fortøyer båten min så fremt det er i gangavstand fra hytten og det ikke er vesentlig dårligere betingelser enn dagens rett. En utfordring i området det gjelder er at naustetomter er en stor mangelvare og kommunen er strenge på å gi ut tillatelser til båtplasser så utvalget blant andre tomter og muligheter er svært begrenset.

MEN, naboen kommer ALDRI i livet til å gå med på å betale meg ut for 5 flate øre. De opplever siutasjonen som at tomten er deres og at jeg vederlagsfritt må si fra meg min rettighet:-(

Skrevet

Jeg skummet raskt i gjennom innlegget ditt, TS (eksamenstid). Som skrevet over her er dette advokatmat. Vil du lese deg opp på dette selv kan du ta en titt i Falkangers dynamisk tingsrett, men dette er juss for jurister.

Skrevet

Jeg skummet raskt i gjennom innlegget ditt, TS (eksamenstid). Som skrevet over her er dette advokatmat. Vil du lese deg opp på dette selv kan du ta en titt i Falkangers dynamisk tingsrett, men dette er juss for jurister.

Sukk...hvorfor gikk jeg ikke jusstudiet :murvegg:

Men for all del...jeg er en tålmodig sjel og ser frem til en kveld med egenstudier i Falkangers dynammiske tingsrett:-)

Gjest Baronesse
Skrevet (endret)

...

Endret av Baronesse
Skrevet

Dette er temmelig komplisert, og ikke sikkert en ting du har så lyst å bruke tid og energi på, heller. Og hvor hyggelig blir det å dele naust og nausttomt i tida framover med en nabo man ligger i strid med? Forslag til løsning: Tilby ham å kjøpe deg ut for en helsikes masse penger. Og så selger du hytta og finner deg et hyggeligere hyttemiljø ;)

TS her:

Hadde det bare vært så enkelt. Hytten min har vært i min familie i over 100 år så å selge hytten er utelukkende. Vi har ellers et fantastisk godt hyttemiljø der med masse hyggelige mennesker, de jeg deler tomt med inkludert. Men pipen fikk brått en annen lyd da jeg nevnte naustetomten:-(

Jeg ser for meg at det kan bli meget utfordrende å løse dette uten at det går på bekostning av godt naboskap, men jeg føler jo likevel ikke det er helt riktig at jeg skal gi fra meg en tomt til en verdi av flere hundre tusen kroner bare fordi naboen blir sur hvis ikke...

Skrevet

Tipper naboen er redd nå, for han skjønner vel at du har krav på halve tomta, og det betyr mye for inntjeninga hans hvis han driver med utleie etc. sikkert derfor han er brysk og avfeiende, for å skremme deg.

Jeg ville også kontaktet advokat, for å slippe å ta de ubehagelige samtalene med naboen selv. La advokaten(e) ordne opp mens du holder deg i bakgrunnen. En advokat vil ikke la seg avfeie av eventuelle bryske ord fra en opphisset nabo, heldigvis :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...