Gå til innhold

Styrke to dager på rad....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en periodetrener. Enkelte perioder står jeg virkelig på og gjør en veldig bra jobb.

Og så begynner jeg å lese om at man må gjøre det, og ikke det, gjøre sånn å ikke sånn. Og da går jeg lei.

Jeg har nå funne meg et "program" jeg syns eg gøy og har lyst å gjøre så ofte som mulig.

* Knebøy 12x3 5kh

* Sidetrening 12x3 17,5kg

* Nedtrekk stående 12x3 20kg

* Nedtrekk sittende 12x3 30kg

* Planken 3x30 sek

* Sittende roing 12x3 20kg

* Kneetucks 12x3

* Triceps bak hodet 12x3 3,4 og 5kg

* Mølle 20 min

* Romaskin 1000 m

Kan jeg gjøre dette flere dager på rad? eller MÅ jeg ha pause mellom hver gang?

Videoannonse
Annonse
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Det som er anbefalt er vel å gi musklene hvertfall en dags pause for å restituere seg. Du kan jo gjøre øvelser som trener andre muskelgrupper dag to?

F.eks å trene underkroppen dag en og overkroppen dag to? Da kan du i prinsipp trene hver eneste dag uten å overbelaste de enkelte muskelgruppene (tror jeg).

Skrevet

Ser ut som du planlegger å trene samme programmet som trener de samme musklene dager på rad. Da kan man fort gå i sliten-fella. Vil heller som nevnt over legge opp et program som tar for seg ulike muskler, slik at du trener ulike deler av kroppen på ulike dager. Da får kroppen den hvilen som den trenger for å bygge opp musklene imellom øktene.

En annen ting: ikke les så mye om hva man skal og ikke, særlig ikke på slike forum som dette her... mye synsing og lite peiling, og fort å svinge og gå i dårlige feller. Heller få noen til å sette opp et program for deg, også holder du deg til det!!! Så kan du faktisk se om det har en effekt, og ja, DET er motiverende :)

(sjekk feks ut programmet RYP, som er nydelig for nybegynnere som vil ha progresjon)

Skrevet

Jeg er en periodetrener. Enkelte perioder står jeg virkelig på og gjør en veldig bra jobb.

Og så begynner jeg å lese om at man må gjøre det, og ikke det, gjøre sånn å ikke sånn. Og da går jeg lei.

Jeg har nå funne meg et "program" jeg syns eg gøy og har lyst å gjøre så ofte som mulig.

* Knebøy 12x3 5kh

* Sidetrening 12x3 17,5kg

* Nedtrekk stående 12x3 20kg

* Nedtrekk sittende 12x3 30kg

* Planken 3x30 sek

* Sittende roing 12x3 20kg

* Kneetucks 12x3

* Triceps bak hodet 12x3 3,4 og 5kg

* Mølle 20 min

* Romaskin 1000 m

Kan jeg gjøre dette flere dager på rad? eller MÅ jeg ha pause mellom hver gang?

Om du kan gjøre programmet flere dager på rad avhenger av hvor hardt det er for deg.

Det er ikke umulig å trene styrkeøvelser flere dager på rad, men det avhenger av hvor mye du tar deg ut og om du trener samme øvelser/muskler begge dagene.

Det er f.eks uproblematisk å trene benkpress en dag og knebøy neste, men å trene tung benkpress to dager på rad er ikke så lurt i lengden. Da får kroppen aldri tid til å bygge seg opp igjen.

Men trener du lett benkpress med gjerne mange lette reps uten å trene til utmattelse, så kan du trene det to dager på rad, men du bør være forsiktig med 3 eller flere dager på rad med mindre du er godt trent og har en plan med det.

Når det gjelder det du har satt opp har jeg et par spørsmål/kommentarer.

Knebøy 12x3 5kh=5kg?

I såfall trener du latterlig lett på knebøy. Ingen problem å trene det hver dag ihvertfall. Stangen i seg selv veier jo enten 20 eller 15, om du regner med dette vet jeg ikke.

Sidetrening aner ikke jeg hva er. Det er ihvertfall ikke sidehev, med mindre du er utstyrt med monsterskuldrer.

Nedtrekk sittende/stående - hvorfor trene begge deler? Holder med en av dem. Eller pull ups med strikk.

Resten av programmet ser forsåvidt greit ut, men du har ingen øvelser for nedre del av ryggen. Roing tar litt på det, men ikke veldig mye.

Hva med å prøve et program som f.eks RYP eller tilsv? Der er det variasjon i rep-antall, vekt osv som skal være skalert. RYP bør du ha en hviledag etter hver økt.

Skrevet

Enig med de ovenfor her, selv trener jeg styrke triceps/bryst en dag, rygg/biceps en dag og lår/rumpe en dag, samtidig som jeg har kondisjon nesten hver dag bortsett fra dagen etter styrketreningen på underkroppen. Siden du ikke trener så ofte burde du iallefall ha en dag med styrke for underkroppen og en dag for overkroppen, ALDRI tren med samme program (altså alle de samme muskelgruppene) to dager etter hverandre - det er et neinei. Restitusjon er like viktig som selve styrketreningen! ;) lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...