Spent... Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Hei Vi har nå bestemt at vår sønn skal begynne hos en dagmamma. Det er noen ledige her vi bor, blant annet ei eldre utenlandsk dame. Hun virket veldig hyggelig på telefon, selv om norsken ikke var 100%. Hun sier hun har mange referanser, og vi avtalte at jeg skulle komme bortom med barnet denne uken for å se hvordan det var der. Jeg vil ikke virke "rasist", men er det noen av dere som har erfaring med utenlandske dagmammar? Jeg er redd hun kanskje ikke er så "formell". Noen tips for hvordan jeg skal gå fram? Jeg vil tro/anta at magefølelsen jeg får er den jeg burde høre på....
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Har hatt ungen i en familiebarnehage hos ei som var kanadisk. Jeg var veldig fornøyd, barna hadde bla engelsk stund hver dag og ble tatt godt vare på. (Hun var godkjent som barnehage da, dvs oppfylte diverse krav og hadde førskolelærer noen timer i uken). Men en ting jeg spesielt la merke til der var hvordan de åpnet hjemmet sitt, husker jeg alltid følte meg veldig velkommen der og at de "så" ungen min.
Brukernavn Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 Så kjekt; da kan barnet lære et nytt språk i samme slengen De er jo aldri mer mottakelige for nye språk enn de er i bhg-alder
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 For min del så er det avhenger av hvilken nasjonalitet/ folkeslag hun har.
Spent... Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2011 For min del så er det avhenger av hvilken nasjonalitet/ folkeslag hun har. Ts her..Ja, det er litt sånn jeg tenker og... Selv om jeg ikke helt vil "innrømme" det. Man kan jo ikke se på en person om han/hun er snill, men tror man må følge magefølelsen. Tror denne dagmamman er fra midtøsten. Uansett har referanser mye å si. Hvis folk skryter av henne så er jo det flott
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 Er det mulig?? hvordan kan du si at du ikke er rasist når du tenker på hvor folk kommer fra? jeg har vært dagmamma før jeg begynte på høgskolen, hadde det helt fantastisk med barna og har mange referanser, jeg er også fra midtøsten! heldigvis har jeg aldri opplevd slike mennesker som deg! 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 dagmamman til lillesøster er indisk. Hun dama lager god mat også er hun kjempeflink og lillesøs elsker henne.
Gjest Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 Har ikke erfaring med dagmamma fra midtøsten, men har vokst opp med flere venner som var flykninger fra midtøsten og de mødrene der var skikkelig omsorgsfulle og gode mødre hvertfall 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #9 Skrevet 7. desember 2011 Ts her..Ja, det er litt sånn jeg tenker og... Selv om jeg ikke helt vil "innrømme" det. Man kan jo ikke se på en person om han/hun er snill, men tror man må følge magefølelsen. Tror denne dagmamman er fra midtøsten. Uansett har referanser mye å si. Hvis folk skryter av henne så er jo det flott Personen kan være kjempesnill, men det hjelper fint lite om hun f.eks sliter med språket.
Gjest imli Skrevet 7. desember 2011 #11 Skrevet 7. desember 2011 Er jo litt kjipt om personen snakkar dårleg norsk og overførar det til barnet. Og då er det likegyldig om personen er engelsk eller frå midtausten. Elles ville eg ikkje brydd meg om nasjonalitet/etnisitet så lenge alt anna verka bra. 1
Spent... Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 7. desember 2011 Er det mulig?? hvordan kan du si at du ikke er rasist når du tenker på hvor folk kommer fra? jeg har vært dagmamma før jeg begynte på høgskolen, hadde det helt fantastisk med barna og har mange referanser, jeg er også fra midtøsten! heldigvis har jeg aldri opplevd slike mennesker som deg! Jeg er ikke rasist, har flere i vennegjengen min som er fra andre land enn Europa. Jeg tror absolutt at kvinner fra midtøsten kan være veldig omsorgsfulle og omteksomme når det kommer til barn. Alt i alt så er det jo referanser og mitt inntrykk som avgjør det hele.
Spent... Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 7. desember 2011 Er jo litt kjipt om personen snakkar dårleg norsk og overførar det til barnet. Og då er det likegyldig om personen er engelsk eller frå midtausten. Elles ville eg ikkje brydd meg om nasjonalitet/etnisitet så lenge alt anna verka bra. Ts her Ja, det var noe av det som "trakk ned". Hun snakket dårlig norsk, og jeg måtte ofte gjenta meg selv når jeg snakket. Det betyr ikke at hun er dårlig dagmamma, men det var måten hun svarte på spørsmålene o.l. som fikk meg til å undre...Jeg lurte i bunn og grunn på om noen hadde erfaringer med dagmamma fra midtøsten, evt andre verdens deler, og hvordan det gikk
Gjest Olsen Skrevet 8. desember 2011 #14 Skrevet 8. desember 2011 Ts her Ja, det var noe av det som "trakk ned". Hun snakket dårlig norsk, og jeg måtte ofte gjenta meg selv når jeg snakket. Det betyr ikke at hun er dårlig dagmamma, men det var måten hun svarte på spørsmålene o.l. som fikk meg til å undre...Jeg lurte i bunn og grunn på om noen hadde erfaringer med dagmamma fra midtøsten, evt andre verdens deler, og hvordan det gikk Dette hadde fått meg til å bli veldig skeptisk. Her ligger det godt til rette for mange misforståelser. Ditt barns språkutvikling vil også påvirkes av dagmammaens dårlige norsk. Jeg regner med at du har sjekket hennes holdning til barn og barneoppdragelse. Hvor mye har hun tenkt å være ute f.eks? Går hun ut når det er snø og kaldt? Hva med regnvær, går hun ut da? Har hun mulighet til å treffe andre dagmammaer for at barna kan leke? Og så videre...
muffin26 Skrevet 8. desember 2011 #15 Skrevet 8. desember 2011 Skjønner du er beskymret hvis hun snakker dårlig norsk. Det har veldig mye å si. Jeg er selv utenlandsk og jobber med noen utenlandske damer de snakker så dårlig norsk at det blir missforståelser hele tiden og det ender opp med at jeg ikke orker å snakke med de.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2011 #16 Skrevet 8. desember 2011 Har aldri hørt at unger med utenlandske foreldre snakker dårlig norsk. Eller at de med f.eks. thailandsk mor som prater dårlig norsk og har norsk far, at ungene deres snakker dårlig!!! Så det er mye annet som spiller inn
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #17 Skrevet 8. desember 2011 Hva snakker dere om? Dårlig norsk? Gode referanser? Tenker dere ikke om at deres barn kan bli utsatt for seksuelt overgrep? Dere ringer til pedofiler, både norske og utenlandske. Ikke bli naiv, les aviser...
Gjest ørskolelærer Skrevet 8. desember 2011 #18 Skrevet 8. desember 2011 Jeg ville undersøkt referansene jeg, men først å fremst kommet for samtale og sett hvordan det ville gått. For å ha et godt samarbeid, forstå beskjeder m.m og for at barnet skal kunne lære språket riktig så har uttalen og språkforståelsen alt og si. Om dere får en god kommunikasjon, så kommer også sikkerheten høyt. Virker det lagt opp til sikkerhet i hjemmet, og gjennomtenkt og trygg lek for små barn? Hvordan er dagene lagt opp, i form av rutiner? isåfall hvilke? Skal du ta med eller serverer hun mat, hva serverer hun? skiver, varm mat, frukt?? Er det satt av tid til både ute og inne aktiviteter??? Veldig mye en bør tenke gjennom og stille som spørsmål for barnets beste. Men det språklige først, deretter kommunikasjon og absolutt sikkerhet Lykke til!!
sebastianen Skrevet 9. desember 2011 #19 Skrevet 9. desember 2011 Damamma fra midtøsten , høh - Da skulle jeg kjent vedkommende godt først . En dagmamma har barna hjemme i sitt eget hjem og dagmammas familie vil og påvirke barnet . Er dagmammas mann i arbeid ? Har de barn ? Hvordan er samspillet dagmamma ektefelle ? Jeg vil selvfølgelig ikke at mitt barn skal påvirkes av holdninger jeg tar sterkt avstand fra . Hvordan stiller det seg om dagmammas ektefelle er hjemme og han er typen som sitter og gir ordre hele dagen ? vil dere antirasister synes at likestillingen kan ofres littegrann da siden det er kultur og sånn? Og mange andre situasjoner som kunne bli konflikt . Men jeg tror egentlig ikke jeg hadde overlatt barnet til en dagmamma jeg ikke kjente godt uansett , alt for mange gale mennesker der ute . Det er jo bare å lese her på KG så ser man det .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå