AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #1 Del Skrevet 7. desember 2011 Hei! Har flyttet ut hjemmefra for en tid tilbake, og lurer på hvor vanlig det er å gi presanget til hele slekta? Tenkte å gi til de nærmeste (kjernefamilien), men litt mer usiktre på bestemødre,tanter, kusiner, osv. Vanligvis har vi gitt gave fra hele familien, men føler det blir litt kleint at jeg "er med" på disse gavene nå, da jeg ikke har bodd hjemme på to år! Jeg er student og har selvsagt ikke så god økonomi. Hvordan løses dette? Får jo dyre og fine gaver fra onkler, tanter og besteforeldre (alle lever fortsatt), men har faktisk ikke råd til å kjøpe noe av substans til alle disse. Alle har svært god økonomi, og koster dem lite å bruke en tusenlapp på gaver til meg. Vurderer å bare prioritere de yngste slektningene, slik som kusiner og fettere (som jeg også har endel av) og selvfølgelig nær familie. Ville du som tante, onkel, eller annen nær slekt, blitt snurt hvis du ikke fikk egen gave fra den unge studenten i familien? Hva mener dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 7. desember 2011 #2 Del Skrevet 7. desember 2011 Du får fortsatt gaver fra tanter, onkler osv. når du er student? Det sluttet vi med for lenge siden. Tror det var etter bestått konfirmasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 7. desember 2011 #3 Del Skrevet 7. desember 2011 Besteforeldre er en annen ting. De får vi fortsatt fra. Men du er jo student. Kan du ikke bare skrive en mail til dem om at du vil vente med å kjøpe julegaver til dem til du har bedre økonomisk råd siden du ikke vil havne i Luksusfellen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg får fortsatt gave fra bestemødre, tanter og onkler, og jeg har flyttet hjemmefra for lenge siden. Men det har vel med å gjøre at vi er en liten familie, og feirer jul sammen Jeg synes ikke det er rart hvis du fortsetter med å være med på den felles gaven fra familien din. Evt. kan du lage noe eller kjøpe noe billig, evt. fylle et glass med julegodter (hjemmelagde eller kjøpte), pynte glasset med en sløyfe og skrive et koselig kort ved siden av. De forstår sikkert at du ikke har så mye penger hvis du er heltidsstudent. I min familie vil ingen at jeg skal bruke mye penger på gaver til dem, selv ikke nå som jeg er ferdig med å studere og har begynt å tjene penger. Nå kjøper jeg det jeg synes passer, nesten uansett pris. Men jeg har alltid fått dyre gaver fra dem likevel. Hvis du synes det blir feil at du får en dyr gave fra dem, men gir noe lite og billig tilbake, kan du jo si fra om dette til dem, så kan de velge selv hva de vil gjøre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 7. desember 2011 #5 Del Skrevet 7. desember 2011 Du får fortsatt gaver fra tanter, onkler osv. når du er student? Det sluttet vi med for lenge siden. Tror det var etter bestått konfirmasjon. tror det varierer. det er nok like at man får det, som at man ikke får det, tror jeg. Og til ts: Jeg er fortsatt "med" på gavene som foreldrene mine gir bort. Det skal sies at dette er min første jul etter jeg flyttet hjemmefra, og jeg skal heller ikke feire den med familien, men foreldrene mine tar det som en selvfølge at jeg fortsatt er med på deres gaver. Og jeg hadde ikke hatt råd til eller peiling på hva jeg skulle gitt til resten av familien (onkler, tanter, søskenbarn). Og når jeg atpåtil har ganske mange av alt samme, så føler jeg det hadde blitt veldig sånn "må kjøpe noe", selv om jeg kanskje max kunne brukt en 50-lapp på hver gave. Og det blir litt dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #6 Del Skrevet 7. desember 2011 Får jo dyre og fine gaver fra onkler, tanter og besteforeldre 'får jo'? Høres ut som du mener dette er en selvfølge! Vi er en liten og tett familie, men onkler og tanter sluttet med gaver etter konfirmasjonen. Det som er kleint her er jo at du får dyre og fine gaver uten å gi en liten oppmerksomhet tilbake. Dette er den perfekte anledning til å lage konfekt eller noe lignende, for å vise at du bryr deg og har brukt tid på dem, men at du ikke har god råd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 7. desember 2011 #7 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg er student og gir gaver til alle i min familie. Både onkler, tanter, søskenbarn og besteforeldre. Jeg har jo ikke råd til å gi veldig dyre gaver, men jeg syns det er en selvfølge å faktisk gi noe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #8 Del Skrevet 7. desember 2011 Som student var det for meg alltid en selvfølge å gi til de som ga til meg, men med en justering etter økonomi. Ingen i familien forventet at jeg skulle kjøpe dyre ting som student. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 7. desember 2011 #9 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg gir alltid en liten ting til tantungene mine, Klarer liksom ikke helt slutte , selv om de fleste nå er voksen...Men jeg forventer absolutt ingenting igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 7. desember 2011 #10 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg får ikke gaver av tanter og onkler, men det gjør min kjære! Han har ikke bodd hjemme på mange år, men gavene til hans onkler og tanter gir han sammen med resten av familien (Altså foreldrene kjøper og betaler), og han får egne gaver fra de tilbake. (Tanter og onkler). Dette er ganske så vanlig, og han er ikke student heller, men i jobb og alt! Så ikke tenk så mye på dette, kjøp gave til din kjernefamilie du! Ingen forventer noe annet av deg. Jeg forventer iallefall ikek at mitt tantebarn skal kjøpe egne gaver til meg dagen hun blir student og flytter ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 7. desember 2011 #11 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg flyttet ut i fjor, er lærling og gir kun til mamma og pappa, mormor og morfar, bestemor og bestefar og søstern min! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PinkLeaf Skrevet 7. desember 2011 #12 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg gir til foreldre, bestemødre, tanter og onkler. Søskenbarna mine er i samme situasjon som meg, så vi kjøper ikke til hverandre. Men julekort sender vi alltid. De åra jeg ikke har hatt så god råd, har jeg laget/bakt julegaver til de mest perifere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luppa Skrevet 7. desember 2011 #13 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg er student, bodd hjemmefra fire år. Jeg gir gave til og får fra foreldre, besteforeldre, søsken og tante. Får i tillegg en liten gave fra gammelonkel/tante, men de gir jeg ikke egen gave til, må jeg innrømme. De får felles fra familien min. Ser dem kun en gang i året, og har prøvd å hinte til bestemor (som er søster til gammeltante) om at jeg ikke trenger/forventer noen gaver fra dem lenger... Er det veldig frekt av meg det da? Må innrømme jeg ikke har tenkt mye over det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronica W Skrevet 7. desember 2011 #14 Del Skrevet 7. desember 2011 Vi har bestemt i fellesskap at jeg ikke skal få noe av tanter,onkler og kusiner/fettere, og heller ikke kjøper til de.. var med på gave fra foreldre til de det første året, men nå gir vi ikke noe til hverandre lenger! Jeg vil mye heller bruke penger på kjernefamilie, venner og svigerforeldre! Nå gir heller ikke morfar gave til oss "voksne unge", og det syns jeg er veldig rart! Men men...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #15 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg har aldri gitt til tanter og onkler og søskenbarn alene. Dette ble gitt da søskenbarn og jeg var små. Det sluttet en gang i tenårene. Av tanter og onkler så ga de da kun presang til den som var søsken. Altså at mamma ga til sine søstre. Helt ok at navnet ditt står på pakken fra dine foreldre. Du trenger ikke å kjøpe noe på egenhånd. Tror det mest vanlige er å kjøpe til foreldre, besteforeldre og søsken/nieser og nevøer. Ev. til noen søskenbarn som du har veldig god kontakt med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2011 #16 Del Skrevet 7. desember 2011 Det er tanken som teller Hva med en personlig julekort med et flaxlodd i? Viser at du gjerne ønsker de mye, selv om du ikke har anledning til å gi. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 8. desember 2011 #17 Del Skrevet 8. desember 2011 Dette varierer selvsagt fra familie til familie, så jeg synes det blir tullete å kritisere TS for hvilken måte de gjør det på i hennes familie. I min familie er det likedan som hos TS. Jeg gir (med stor glede) gave til min tante og onkel på morssiden. Fra dem har jeg fått både julegave og bursdagsgave fra jeg ble født og i snart 50 år da jeg studerte og hadde dårlig råd så hendte det jeg var med på mine foreldres gave til tante og onkel. Da jeg var ferdig studert, og i fast jobb så var det helt naturlig å kjøpe gave til disse Jeg har alltid gitt både jule- og bursdagsgave til min niese, selv om hun nå er godt over 20 - og jeg har alltid fått gave av henne. Enten har hun vært med på foreldrenes gave, eller hun har kjøpt en egen, liten gave til meg den fineste juletrepynten, den som betyr aller mest for meg, er den jeg har fått av henne som julegaver de årene hun studerte Det er en liten glass-engel, flotte hjerter i dekortert papp (hjemmelagede) og gammeldagse julekurver. det skal ikke så mye til for å glede gamle tanter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 9. desember 2011 #18 Del Skrevet 9. desember 2011 I vår familie er det litt ymse, egentlig. Selv synes jeg det er koselig å gi julegaver til tantebarna, selv om de har passert 20+. Jeg fikk selv også gaver fra mine tanter og onkler til lenge etter at jeg hadde flyttet hjemmefra. Nå etter at jeg har fått barn er det barna som får gaver fra mine tanter, ikke jeg, og det synes jeg er helt supert. Forventer aldri å få noe tilbake fra mine tantebarn, men gir selv en liten oppmerksomhet til mine tanter og onkler. Ikke mye, bare en liten ting. I år blir det =Oslos julemagasin til alle sammen. Min mann, derimot, har aldri fått julegaver fra sine tanter og onkler og ser derfor på det som helt naturlig. De får heller ikke noe av oss, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #19 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg synes det er litt viktig å gi en slags oppmerksomhet til dem jeg får noe fra. Besteforeldre er en selvfølge at jeg gir til, uansett. Men onkler og tanter... Hvis du får fra dem, ville jeg gitt noe hyggelig men rimelig tilbake. Slike gaver kjøper jeg ofte på bondens marked eller tilsvarende: Et par såpestykker fra en lokal såpeprodusent, noen fine, billige urteblandinger, eller en liten eske lokalprodusert sjokolade? Eventuelt kan du skrive et fint (og personlig) julekort/brev til dem, hvis du ikke tar deg råd til en liten gave. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 10. desember 2011 #20 Del Skrevet 10. desember 2011 De vet at studentlivet ikke akkurat er luksuriøst. Selv er jeg lærling, og med en inntekt på 9000,- etter skatt er det ikke akkurat fett med penger når man bor for seg selv. Jeg er med på gavene foreldrene mine kjøper, og bidrar med en liten økonomisk del av det. Men jeg er 1, de er tre, så bidrar med min del. Dette har jeg gjort på det vi har kjøpt sammen. Men noe av det skriver bare foreldrene mine navnet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå