Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2011 #1 Skrevet 6. desember 2011 Det har kommet en ny vikar i barnehagen. Hun snakker litt dårlig norsk, kommer fra Afrika. Hun er blid og vennlig. Men hun er aldri presis! Hun kommer stort sett alltid for sent på jobb, +hun går gjerne før tiden. Noen ganger kommer hun ikke i det hele tatt, og gir ikke beskjed til personalet før kl 8 - 9... I tillegg så er hun litt uærlig. Hun kan finne på å lyge om bagateller, uten at det er mulig å skjønne hvorfor hun må lyge. Og hun snakker mye om helsa si, om ondt i rygg og mage og fot og øye osv. Men hun er slank, høyreist, flott, røyker ikke, ser 100% frisk ut. Jeg har 2 barn i barnehagen. Barnehagen er liten, og avhengig av at de ansatte "fungerer." Ofte er det for få voksne der om morgenen, gjerne fordi denne vikaren ikke kommer når hun skal. Er det noe spesielt og eget med afrikanere, gjør de bare som de vil, forholder de seg ikke til klokkeslett og avtaler? Andre "utlendinger" er da ikke slik!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #2 Skrevet 6. desember 2011 Jeg jobbet i Danmark en periode, og der var de også slik. Alle kom for sent stadig vekk, jeg var den eneste som alltid var presis. Plutselig lot de være å komme i det hele tatt, fordi det snødde 1 mm en dag. Tok seg litt "snøfri" sa de bare på telefonen, mens de andre ansatte lo. Sært. 2
Chelmon Skrevet 6. desember 2011 #3 Skrevet 6. desember 2011 Tviler på at det har noe å gjøre med hvor hun kommer fra. Jobber du der selv i tillegg til å ha barn der? Du kan jo prøve å ta opp med noen dersom hun lyver? Dersom du ikke jobber der selv synes jeg ikke du skal legge deg bort i når hun kommer og går, det kan være mange grunner til det som foreldre ikke vet noe om. Afrikanere er like forskjellige som oss europeere. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 *venter spent på alle " din rasist! " kommentarer som vil hagle inn nå* 3
Gjest "gjest" Skrevet 6. desember 2011 #5 Skrevet 6. desember 2011 Vel, hun har nok ikke samme forhold til klokken og sånt som avtaler og sånt som oss andre. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 (endret) Men jobber du der eller har du bare barn der? Du får klage til lederen ang. forsentkommingen og fortidliggåingen. Endret 7. desember 2011 av Iah
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #7 Skrevet 6. desember 2011 Himmel og hav så provosert jeg blir av slike ignorante holdninger. NEI, det er ikke noe særegent ved afrikanere som gjør at "de" ikke er presise. I enkelte kulturer er man ikke så opptatt av tid, men Afrika er et digert kontinent og det er i det hele tatt svært lite som er særegent afrikansk. Akkurat som det ikke er særegent europeisk å ... (sett inn det som passer). Folk er forskjellige. Jeg kjenner en bergenser som alltid kommer for sent, mens de jeg kjenner fra Oslo, Kristiansand og Tromsø aldri kommer for sent. Hm, ja, da må jo alle bergensere være treige da? 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #8 Skrevet 6. desember 2011 Har du hørt uttrykket "African time"? Hvis ikke, sjekk det ut. 11
Bernardette Skrevet 6. desember 2011 #9 Skrevet 6. desember 2011 Hvor mange millioner afrikanere finnes det? Om du et nanosekund tenker at denne ene representerer det gigantiske kontinentet har du et alvorlig problem. 8
Gjest "gjest" Skrevet 6. desember 2011 #10 Skrevet 6. desember 2011 Himmel og hav så provosert jeg blir av slike ignorante holdninger. NEI, det er ikke noe særegent ved afrikanere som gjør at "de" ikke er presise. I enkelte kulturer er man ikke så opptatt av tid, men Afrika er et digert kontinent og det er i det hele tatt svært lite som er særegent afrikansk. Akkurat som det ikke er særegent europeisk å ... (sett inn det som passer). Folk er forskjellige. Vel, jeg kjenner også en iraner som er som afrikaneren beskrevet over. Hun kommer og går når det passer seg og gir ikke beskjed. Hun fikk naturligvis fyken. Sånt som det der kan man ikke ha i arbeid. 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #11 Skrevet 6. desember 2011 Har du hørt uttrykket "African time"? Hvis ikke, sjekk det ut. At det finnes et uttrykk basert på fordommer og enkelte kulturer betyr ikke at afrikanere er sånn eller slik. Og de fleste er da fullt ut i stand til å tilpasse seg nye kulturer, sånn at de kommer presis selv om de kanskje kommer fra en kultur der man ikke er så nøye på klokka. Jeg har jobbet som lærer på voksenopplæringen der elevene kom fra hele verden, men de fleste kom fra ulike afrikanske land. Kom afrikanerne oftere for sent enn de andre? Nei, faktisk tvert imot. 1
Lutetium 71 Skrevet 6. desember 2011 #12 Skrevet 6. desember 2011 Ett googlesøk på "African time" kom opp med denne.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #13 Skrevet 6. desember 2011 Jeg jobbet i Danmark en periode, og der var de også slik. Alle kom for sent stadig vekk, jeg var den eneste som alltid var presis. Plutselig lot de være å komme i det hele tatt, fordi det snødde 1 mm en dag. Tok seg litt "snøfri" sa de bare på telefonen, mens de andre ansatte lo. Sært. Her var det snakk om dansker da, ikke afrikanere. Vi nordmenn er som regel veldig presise. Jeg har aldri vært i et land hvor de er så opphengt i tid som det vi er. Kanskje enkelte vestlige land, men ikke alle (les: Danmark).
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #14 Skrevet 6. desember 2011 Vel, jeg kjenner også en iraner som er som afrikaneren beskrevet over. Hun kommer og går når det passer seg og gir ikke beskjed. Hun fikk naturligvis fyken. Sånt som det der kan man ikke ha i arbeid. Litt dumt å ta vekk ironien og beholde ironi-flagget i innlegget du siterte. Det mistet mye av meningen sin da vet du. Foreslår at du redigerer bort siteringen i sin helhet.
Gjest "gjest" Skrevet 6. desember 2011 #15 Skrevet 6. desember 2011 Litt dumt å ta vekk ironien og beholde ironi-flagget i innlegget du siterte. Det mistet mye av meningen sin da vet du. Foreslår at du redigerer bort siteringen i sin helhet. Niks, det var med vilje.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #16 Skrevet 6. desember 2011 Jeg tror det ikke gjelder alle afrikanere, men kanskje noen. Det spørs nok hvor du kommer fra i Afrika, tror jeg? Mange afrikanere har levd et annet liv. Har venner som har vært i afrika, og der satte alle seg på bussen. De ventet og ventet, og til slutt spurte de sjåføren når bussen skulle kjøre. Han smilte og sa kanskje 2 timer? Han ventet til bussen ble full. De samme venninnene skulle på restaurant, og bestilte middag og vin. De fikk vinen og koste seg med den mens de ventet på maten. Når det hadde gått 1 time, begynte de å bli veldig utålmodige og spurte hvor det ble av maten. De sa at de måtte ut å handle maten først, så derfor tok det 2 timer! Venninnene mine ble dritsure, men de lærte kanskje å ta livet mer med ro? Jeg jobbet på sykehjem, og der var det to afrikanere som var fæle til å komme for sent på jobb. De kom gjerne 30min til 1 time for sent på jobb hele tiden. Og de gikk gjerne før tiden ... Og de var veldig sløve på jobb. De gjorde jobben sin, og var veldig hyggelige, men de gjorde jobben fort og gæli og satte seg ned så fort de kunne. Til slutt snakket sjefen med de, og sa at de måtte kjerpe seg, men de fortsatte. Da sa sjefen til slutt at om de kommer for sent nå, så ville de miste jobben. Da kjerpet de seg og kom tidsnok en periode før det fortsatte igjen... sjefen snakket med de igjen, og de kjerpet seg, men falt tilbake på samme spor. Mens andre afrikanere var veldig nøye med å komme på jobb og utføre jobben, og de gikk ikke før tiden. Så jeg er sikker på at det har med hvor man kommer fra i afrika. Samtidig føler jeg at vi har noe å lære av de, men de har også noe å lære av oss 3
Gjest "gjest" Skrevet 6. desember 2011 #17 Skrevet 6. desember 2011 Og hva er det liksom vi kan lære av afrikanerne????
Meridian Skrevet 6. desember 2011 #18 Skrevet 6. desember 2011 Og hva er det liksom vi kan lære av afrikanerne???? Ta livet mer med ro Jobbet også med en inder engang, og hun kom ikke på jobb når det regnet ... da bodde jeg i bergen :gjeiper: 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #19 Skrevet 6. desember 2011 Ta livet mer med ro Jobbet også med en inder engang, og hun kom ikke på jobb når det regnet ... da bodde jeg i bergen :gjeiper: Altså, det går man såfall gjøre på privaten. Å drive og dingle på jobb, komme forsent og går for tidlig støtt og stadig er rett og slett resepktløst ovenfor arbeidsgiver og kollegaer. 10
katinkatinka Skrevet 6. desember 2011 #20 Skrevet 6. desember 2011 En god venninne av meg som er fra Brasil mener mange brasilianere ikke bryr seg så fælt om klokken, og at man ikke kan forvente at to visere skal styre livene våre. Jeg misunner henne denne tankegangen, og skulle ønske det var litt mer sånn i vesten. Å påpeke dette blir ikke sett på som noe forferdelig, gjør det vel? Hadde venninnen min derimot vært fra Afrika, og jeg hadde skrevet: En god venninne av meg som er fra Somalia mener mange somaliere ikke bryr seg så fælt om klokken, og at man ikke kan forvente at to visere skal styre livene våre. Jeg misunner henne denne tankegangen, og skulle ønske det var litt mer sånn i vesten. ...så snur det hele seg umiddelbart. Samme poeng, forskjellige land. Det er da ikke hemmelig at mange kulturer tradisjonelt ser på tiden med forskjellig grad av viktighet? Når det er sagt - så kommer min brasilianse venninne av og til alt for tidlig eller alt for sent til selskaper, men hun kommer alltid tidsnok på jobb, fordi hun kombinerer vår kultur med sin egen. Jeg syntes det er flott, jeg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå