AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #1 Skrevet 6. desember 2011 Jeg er vanvittig misfornøyd med mitt eget utseende og min egen vekt. Jeg er rundt 163 cm høy og er bare noen hundre gram unna 100 kg. Jeg eier rett og slett ikke viljestyrke. Det er som om at jeg ikke velger selv å putte noe i kjeften, men at det bare skjer av ren refleks. Jeg kjøper alltid masse dritt når jeg er i butikken, klarer ikke la være. Jeg finner hele tiden på grunner for ikke å slanke seg ennå: - Snart julebuffet med hele familien på et skikkelig fint hotell. Jeg gleder meg til å fråtse i ribbe, pinnekjøtt, desserter og det som verre er. Føler det er borkastet hvis jeg bare forsyner meg èn gang. - Mamma og jeg skal handle på en eksklusiv butikk når hun får julelønning. De selger utrolig mye mat der som nesten ikke fins andre steder. Frister ikke å kjøpe inn noe magert og sunt. - Det er jul nå. Føler jeg ikke har en fin jul om jeg ikke kan drikke kakao og spise så mye pepperkaker jeg vil. Jeg er klar over at grunnene er dødsteite, og at jeg bare lurer meg selv! Men hvordan skal jeg komme meg ut av dette? Tenker helt tiden at jeg kan vente til 1. januar. Jeg eier absolutt ingen viljestyrke. Jeg prøver hver eneste dag, men jeg klarer det ikke. Holder bare ut med sunt kosthold i normale mengder 8-10 timer før jeg ikke klarer mer. Jeg hater meg selv så utrolig for dette. Jeg vil så gjerne, men det er så dødsens vanskelig!!! Jeg ser ut som en hvalross, og er altfor glad i mat. Jeg gir opp alt snart hvis ikke jeg klarer å ta meg sammen, men jeg klarer det søren ikke! Jeg prøver HVER eneste morgen. Sier til meg selv at i dag skal jeg være flink med maten, men så klarer jeg ikke. Jeg spiser helle ikke for lite slik at blodsukkeret går rett ned.
Spøkelse Skrevet 6. desember 2011 #2 Skrevet 6. desember 2011 Hvor viktig er det for deg å gå ned i vekt? Hva vil føles annerledes, hvilke ting vil bli bedre? Hvor stor effekt vil det ha på hverdagen din og ikke minst selvfølelsen din om du går ned? Mental innstilling er viktig om du vil ned. Om de tingene ovenfor er viktig for deg, så klarer du det! Det er verst i starten. Jeg tror mange fokuserer på at de må kutte ut ALT og leve som det sunneste mennesket i verden. Du trenger ikke det Du kan fortsatt spise pepperkaker og drikke kakao i julen, men det er såklart forskjell på å spise en boks om dagen, eller ti pepperkaker. Ang. det å gå ut for å spise.. det er ikke bortkastet å forsyne seg en gang Går også an å kutte masse ned på sausen, forsyne seg mye mer av de grønnsakene man liker osv. Om du tenker nå at du kan vente til 1. januar, så har du sikkert en grunn til å utsette det når 1. januar kommer. 1. januar er jo på en søndag, så da kan du jo vente til mandag, for da er det ny uke... og så skjer det kanskje noe på mandag som gjør det vanskelig, og da er jo uka ødelagt og du kan vente til neste mandag igjen. Ser du hvor jeg vil hen? Folk gjør dette hele tiden. Start NÅ! Begynn med å legge om vaner, så får du bare prøve gjennom jula. Som sagt, det er ikke om å gjøre å ikke spise noe godt, eller aldri ta seg en drink. Bare kutt ned på store mengder, og konstant snacks. 1
Gjest Daenerys Skrevet 6. desember 2011 #3 Skrevet 6. desember 2011 Du skriver ikke noe om aktivitetsnivå, men hva med å begynne å gå turer? Da øker du aktivitetsnivået og det hjelper i alle fall. Prøv samtidig å endre noe, ikke kjøp usunne ting på butikken, ikke ha noe hjemme. Men jeg ser at du sliter med dette, så begynn med å trene. Lange turer i raskt tempo på en time eller mer, noen ganger i uka til å starte med. Og det funker ikke å starte 1. januar. Skal du gjøre noe, må du starte I DAG. Ikke mandag, ikke imorgen. NÅ. Du kan hvis du vil Jeg ville ha begynt med å kaste ut alt det usunne i huset, og gått en tur. Lag deg delmål, for eksempel: "Gå turer 3 dager i uka på en time" og "kjøp inn kun sunne varer, og lag sunn mat". Så ville jeg hatt vektmål gradvis, f.eks 95 kilo, 92, 89 osv ned til hovedmålet ditt. Og ved hvert delmål kjøper du deg en belønnning, f.eks en ny treningstopp eller noe annet du har ønsket det (ikke mat). Husk at du kan smake på ting din mor kjøper, men her må du ha viljestyrke. Det er stor forskjell på å smake og å fråtse. Du må ha et mål, og du må starte nå OG - noe må du endre, for det har jo ikke fungert til nå. Det er den brutale sannheten... Jeg tror du kan klare dette!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 det at det er jul er ingen unnskydning for å utsette til 1. januar, julen er lik alle andre dager i året, bortsett fra de to-tre dagene der det blir litt ekstra, men slik er det jo ellers i året også, for det er alltid noe! det finnes masse sunt, som også er godt, og det har ingenting for seg å forsyne seg mange ganger, annet enn en uutholdelig mageknipe, og en dårlig samvittighet! omgås du mange som spiser usunt? hvordan er kostholdet til vennene dine?! det er lett å la seg påvirke til det positive av de rundt deg om en bare vil:)
Gjest Setareh Skrevet 6. desember 2011 #5 Skrevet 6. desember 2011 Vel hvis du vil at ribba og desserten skal bestemme over deg, så er det opp til deg! Husk at vi mennesker ikke kan bli noe som helst her i verden uten vilje..
Siiw Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 Forstår deg veeeeeldig godt:P Vært der, og er der:P . Hehe!!...... Første du må gjøre er og spise før du går på butikken!!- et eple, en banan, pære ovs! da slipper du det søtsuget på butikken:D . Og ikke tenk SUNNT!!for da er det vansklig!, legg inn litt grønnsaker på tallerken, spist reint kjøtt:) . ikke så mye saus som noen over nevnte her, og om du er glad i smør prøv og kutt ut mest mulig!! og bytt det ut med vita hjertego produkter...... Bytt ut loffen(?) med grove produkter, brød,knekkebrød ovs..... små endringer! drikk vann til middag, og ellers! kutt brusen, bytt den ut med farris evt:) alt hjelper!! og bli venn med treningsenteret! Imorgen! lavær og VENT!..... KOM IGJEN!
Gjest Lebewesen93 Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Jeg har egentlig ikke så mange tips, for jeg vet selv hvor vanskelig det kan være med mat og følelser...henger i grunn veldig i sammen på en måte? Men en ting har jeg erfart selv, og det er at det ikke hjelper å si til seg selv " til neste uke er det full skjerpings" For MEG hjelper det å starte med en gang.
antibac Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 Jeg ville anbefalt deg å kontakte lege. Du har meget høy BMI (du nærmer deg faktisk 40), og dette er svært helseskadelig. En lege kan hjelpe deg å komme i gang. Ei venninne av meg får hjelp av lege, og det går kjempefint! Hun eide heller ikke viljestyrke før.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #9 Skrevet 9. desember 2011 det som hjalp meg ned i vekt var å tenke at den maten der forsvinner aldri, den kommer alltid til å være der og den kan du smake på seinere, du vet hvordan det smaker og er det virkelig verdt det? Ingenting smaker så godt som tynn føles!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #10 Skrevet 10. desember 2011 For all del ikke tenk "i dag skal jeg være flink!", da misslykkes du og ender opp med å hate deg selv mer. Finn heller uvanene dine, noter dem og bli bevisst. Om man trenger litt viljestyrke? Joda. Men den har du. Du bruker den når du står opp, når du vasker doskåla, når du kommer deg på jobb i uværet, reiser deg opp i det kalde rommet for å slå av taklampen osv. Meg selv da f.eks. "Jeg ender opp med å kjede meg på kvelden og øker matinntaket pga det". Hobbyer fikset til dels dette. "Jeg er jo helt inaktiv, jeg vil ha puls til å gå på fjellet uten store problem!" Begynte å gå, etter det begynte jeg på treningsstudio. Og det er nå nesten en hobby for meg. (Get running er en fin app). "SJOKOLADE" Begynte å tenke over mens jeg spiste sjokoladen hva som var så fantastisk med dette. En hel 200gr plate som forsvinner så fort, gir jo egentlig ikke mye glede? Og det klistrer seg slik til ganen, dyrt er det og. Nå nyter jeg en kopp kakao med litt mørk sjokolade i mensuken. "Middagstallerkenen ser oransje og usunn ut.." Begynte å tilføre farger i form av grønnsaker. De metter godt og gjør middagsporsjonen like stor, men med mindre kalorier. Utforsker nye oppskrifter i ny og ne, og har funnet nytelsen i rene kjøttstykker og ferske urter. "Jeg må ha søtsaker" Ok, men da går det på bekostning av sunn energi. Skal jeg spise den skålen med is, ja då må jeg hoppe over lunsjen for dette er et måltid. På den måten spiser jeg det jeg vil ha, selv om det ikke er etter boken. "Må ha noe å tygge på" Hva annet kunne jeg tygge på og holde munnen opptatt? Vannflaske med tut var min løsning. "Det hjelper ikke å være sunn idag, jeg har jo spist dårlig hele uken" Tenkte nøye på den der, spesielt når jeg stod på matbutikken. Det gode kan jo ikke gjøre vondt verre? Kroppen føler jo seg uggen, hvorfor fortsette med den tunge maten når et fiskestykke gir en god følelse? "Jeg vil ikke gå ut, føler meg tykk og fæl.." Kjøpte meg en body magic for de dagene. Når det kommer til jula, så tenker jeg at jeg skal nyte en god middag med familien. Hverken mer eller mindre. Husk at jo mer du forteller deg selv at du ikke har viljestyrken, jo mer tror du på det selv. Si heller at du HAR viljestyrken., den må bare graves frem. To steg frem og ett tilbake er fullt og holdent lov, og naturlig.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. desember 2011 #11 Skrevet 10. desember 2011 Jeg bruker belønningssystemet. Jeg trener først, og spiser usunt etterpå. Jeg tenker slik: "åååå nå har jeg såå lyst på kakao altså! Men jeg må fortjene den først, så jeg tar meg en gåtur i nabolaget, bare en halvtimes tid!" Og det kan jo resultere i amnge forskjellige ting: 1. Jeg går en halvtime som jeg sa - lager kakaoen som jeg lovet meg selv, og er fornøyd og har ikke dårlig samvittighet. 2. Jeg går tur, jeg blir distrahert, glemmer tiden, er borte en time, kommer hjem, har ikke lyst på kakao lengre eventuelt feirer jeg meg selv med kakao da også. Uansett - det er ikke effektivt for vektnedgang (fordi antall kalorier fortsatt er høyt) men det er effektivt for å holde vekta der den er, for å ikke fråtse, og ikke minst, for å kunne spise med god samvittighet
Dragonfly84 Skrevet 10. desember 2011 #12 Skrevet 10. desember 2011 Du må ikke tenke at ENTEN så kan du spise det du liker, ELLER så kan du bare spise sunt og kjedelig resten av livet. Alt med måte. Ha en spisedag i uka! Ikke tenk "jeg kan aldri spise f.eks. sjokoladeboller igjen", i stedet kan du tenke "en dag i uka skal jeg spise akkurat hva jeg vil!". Altså kan du fint begynne nå, og likevel unne deg god julemat. Hva du spiser på julaften spiller ingen rolle, det er det du har i deg 6 dager i uka resten av året som har noe å si. I stedet for å kjøpe en 200g sjokolade kan du kjøpe en liten eventyrsjokolade og brekke den i små biter. Og vær tilstede når du spiser den. Man spiser mye rart man ikke merker en gang mens man ser på tv. Begynn å strikke! Da har hendene dine noe å gjøre. Neglefiling og neglelakking funker også. Bare et eller annet som involverer at hendene er opptatt, gjør noe som forhindrer deg fra å spise. Begynn å bli klar over hvor mye kalorier det er i ting. Man kan fint gå ned uten å sulte, hvis man er bevisst på hva ting inneholder. 500 kalorier kylling metter utrolig mye mer enn 500 kalorier sjokolade. Finn en aktivitet som du tror du kan like, som du enten kan begynne med nå, eller ha som mål at du skal begynne med en gang. Det er også lurt å ha små delmål. F.eks. "jeg skal jammen klare å gå en halvtime 3 ganger i uka", "i dag klarte jeg å gå den 2km-runden i skogen, jeg er flink!", "denne uka gikk jeg ned en halv kilo, det er skikkelig bra!". Ros deg selv. Hvis du klarer et normalt sunt kosthold i 8-10 timer, så er jo det 10 sunne timer! Det er et kjempebra utgangspunkt. Kanskje du klarer 12 i morgen? Hvis det er noe du kunne tenkt deg å gjøre, som vekta hindrer deg i å gjøre, så bruk det som motivasjon. For meg er det knærne som er problemet, så da har jeg det som motivasjon. "Jeg skal jammen styrke knærne slik at jeg kan begynne å ri igjen uten å risikere å skade dem!", og så gjør jeg kjedelige kneøvelser mens jeg tenker på hvor gøy det skal bli å ri. Få motivasjon av andre! Få med deg noen du kjenner på prosjektet, bli med på en online vektklubb, eller bare se på biggest loser. Det er utrolig motiverende å se at det ikke er umulig
Edvarda Skrevet 10. desember 2011 #13 Skrevet 10. desember 2011 det som hjalp meg ned i vekt var å tenke at den maten der forsvinner aldri, den kommer alltid til å være der og den kan du smake på seinere, du vet hvordan det smaker og er det virkelig verdt det? Ingenting smaker så godt som tynn føles! Ja! Dette funker for meg også. Det er ikke sånn at det er den siste ribba på jorden. Pepperkaker kommer det alltid til å være, du kan spise det når som helst. Få kroppen til å skjønne at maten ikke blir borte, den er der i morgen også. Den vil alltid være der, så det er ingen grunn til å spise som om det var din siste sjanse Lykke til!
hmmz Skrevet 10. desember 2011 #14 Skrevet 10. desember 2011 (endret) Gjør det enkelt for deg selv, hvis ikke gidder du ikke. Det handler om å ha en livsstil man er komfortabel med. Mat: Se på det som en utfordring å finne mat som er god, mettende og sunt. Eksempelvis er nøtter, frø og grønsaker en god start (gresskarfrø, solsikkekjerner, mandler, hasselnøtter, peanøtter, gulrøtter, kålrabi etc). Dette er det bare å småspise hele tiden, men finn ut hva du liker og ikke pin deg gjennom ting som ikke er så godt, prøv heller å finne ting i butikken som det hadde vært gøy å prøve (tunfisk er f.eks. ett fint mellommåltid som er elsk eller hat, yoghurt naturell med eplesyltetøy og kanel er godt, cottage cheese med crispy frokostblanding og litt skogsbæryoghurt er godt). Til middag så er det viktig å lage maten fra bunnen, for oppskrifter så titter du på innholdsfortegnelsen til ferdigmat for inspirasjon. Det blir som regel en del sunnere uten at det tar så mye mer tid. Husk å kombiner det med å drikke mye. En vannflaske er kjekt å ha med seg, og er du ikke fan av vann så finnes det mye spennende te (sjekk hvit te med fruktsmak hos ett tehus eller kamomillete (synes lipton sin i trekantposer er ok)) Triks ang handling er å skrive handleliste og handle inn mat for flere dager. Da blir du mer obs på det du ikke trenger, for med en gang det kommer snop inn døra så spiser ihvertfall jeg det med en gang Trening: Finn aktiviteter som er interessante og kom inn i en rutine. Det er for eksempelvis hyggelig å traske rundt i byen en del timer, men da kan du jo også se på muligheten for langrenn med venner? evt så er jo spinning interessant? det er bare å finne ut hva du liker og prøve mye forskjellig. Her er det dessverre slik at de første ukene er de verste. Eneste løsningen er å komme inn i en rutine der du dag x og y i uken skal trene z kl t. (hint ikke fall ut av rutinen, da er løpet kjørt... Selv det å utsette treningen en gang kan bryte rutinen) Generelt: Prøv å unngå å bruke pc og tv. Jeg tror man har godt av å kjede seg da man finner på mye annet rart å gjøre som ofte viser seg å bli til en god historie i ettertid (man er vel aldri for gammel til å ake f.eks. ) Det er bare å kjøre på så skal du se at det blir lettere over tid når du får opp muskelmassen som hjelper til med å få opp forbrenningen. Og for guds skyld dropp alt av shakes og bars som folk sier er viktig etter trening. Det er bare piss med mindre du trener flere ganger om dagen hver dag. Endret 10. desember 2011 av hmmz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå