Gå til innhold

Hvis man tjener 335 000 ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er veldig dum i matte... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis dette er brutto årslønn, vil jeg tro det blir ca 20 000 utbetalt i måneden. Kommer an på hvor mye skatt du betaler.

Edit: 20 000 vil nok si at du har endel fradrag.

Endret av MrsTula
Gjest On Topic
Skrevet

Dei fleste betaler omtrent 36% i skatt. Ta brutto inntekt og gang det med 36% og del på 100. Da får du det du betaler i skatt. Ta så å trekk skatten i fra bruttoinntekt. Da får du det du tjener netto i året. Del det på 12 månader. Og rund gjerne ned litt, da kanskje trekkes feriepenger, forsikring, medlemskontigent o.l fra lønna.

• Liker 1
Skrevet

27 916 kr brutto. Netto er umulig å svare på.

• Liker 4
Skrevet

er veldig dum i matte... :sjenert:

Husk at det er 12 mnd i 1 år.

Om du tjener 335 000 kr på 1 år, så må du dele det på 12 mnd for å finne ut hva det blir i mnd.

335 000 kr delt på 12 mnd blir 27 916,66 kr per mnd.

Dette er brutto, så du må huske å trekke fra skatten også for å få netto utbetalt :)

• Liker 2
Gjest On Topic
Skrevet

Var kanskje litt kjapp i vendingen med å meine at dei fleste har 36% i skatt. Dei eg kjenner til har omtrent den skatteprosenten. Såg på tabellane som du linka til og det blei heilt feil i forhold til mi inntekt. Så I dont know.

Skrevet

Var kanskje litt kjapp i vendingen med å meine at dei fleste har 36% i skatt. Dei eg kjenner til har omtrent den skatteprosenten. Såg på tabellane som du linka til og det blei heilt feil i forhold til mi inntekt. Så I dont know.

Tabellene stemmer heller ikke helt med min inntekt, men de er ikke så langt ute i tåka som om jeg skulle påstått at 36% er "regelen". På skattekortets del 2 (bi-inntekter) har jeg 36%. På del 1, som er et tabellkort, blir jeg trukket omtrent 32%.

Jeg har en hel del høyere inntekt enn det spørres om i hovedinnlegget. Har noe skattefradrag pga renter, men med lavt rentenivå og relativt lite gjenstående på både bolig- og studielån, er det ikke de helt store summene, der heller.

Konklusjonen blir som andre har nevnt, at hva man får utbetalt netto er nesten umulig å besvare, men at man nok kan anta at 36% inntektsbeskatning er å ta litt hardt i.

Skrevet

Og rund gjerne ned litt, da kanskje trekkes feriepenger, forsikring, medlemskontigent o.l fra lønna.

Feriepenger trekkes da ikke fra lønna - det kommer i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Feriepenger trekkes da ikke fra lønna - det kommer i tillegg.

Veldig mange har fastlønn inkl feriepenger!

Skrevet

Veldig få har fastlønn, og ingen har fastlønn inklusive feriepenger. Arbeidsmiljøloven stiller strenge krav til hvem som faktisk kan ha fastlønn og den sier eksplisitt at feriepengene skal være minst 10,2% av feriepengegrunnlag.

• Liker 1
Gjest HuskyPusky
Skrevet

Trodde man skulle dele årslønna på 11 jeg når man skulle regne ut månedslønna (og trekke fra skatten da), siden man har 11 måneder med lønn og 1 måned med feriepenger?

Skrevet

Trodde man skulle dele årslønna på 11 jeg når man skulle regne ut månedslønna (og trekke fra skatten da), siden man har 11 måneder med lønn og 1 måned med feriepenger?

Niks. Månedslønn = årslønn / 12. Feriepenger beregnes ut ifra feriepengegrunnlaget man opparbeidet seg året før.

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Niks. Månedslønn = årslønn / 12. Feriepenger beregnes ut ifra feriepengegrunnlaget man opparbeidet seg året før.

Men i praksis er det vel gjerne sånn at man får lønn alle måneder bortsett fra i juni, og da får man feriepenger? :klo:

(regner med at det nå merkes at jeg er ganske fersk i arbeidslivet :gjeiper: )

Skrevet

Da ville de i tilfelle hatt lønn for tolv måneder i året, ikke elleve... Hadde blitt rimelig forbanna om jeg hadde blitt *trukket* for feriepengene... Det er ikke noe man sparer til av egen lønn, det er en ekstra kostnad for arbeidsgiver...

Skrevet

Men i praksis er det vel gjerne sånn at man får lønn alle måneder bortsett fra i juni, og da får man feriepenger? :klo:

(regner med at det nå merkes at jeg er ganske fersk i arbeidslivet :gjeiper: )

Ja, i praksis så er det sånn, men den lønna man får de 11 mnd i året, den er årslønn/12. En mnd i året får man trekk i lønn tilsvarende antall betalte feriedager som man har opparbeidet seg og feriepengene utbetalt.

• Liker 1
Gjest HuskyPusky
Skrevet

Ja, i praksis så er det sånn, men den lønna man får de 11 mnd i året, den er årslønn/12. En mnd i året får man trekk i lønn tilsvarende antall betalte feriedager som man har opparbeidet seg og feriepengene utbetalt.

Aaah :) takker og bukker for oppklaringen!

Skrevet

Da ville de i tilfelle hatt lønn for tolv måneder i året, ikke elleve... Hadde blitt rimelig forbanna om jeg hadde blitt *trukket* for feriepengene... Det er ikke noe man sparer til av egen lønn, det er en ekstra kostnad for arbeidsgiver...

Det må være feil.

Feriepenger er en del av lønna, men holdes tilbake for så å utbetales neste år.

Har du 300.000 i lønn brutto, så er det totalen.

Altså lønna for 11 måneder + feriepenger = 300.000,-

• Liker 1
Skrevet

Det må være feil.

Feriepenger er en del av lønna, men holdes tilbake for så å utbetales neste år.

Har du 300.000 i lønn brutto, så er det totalen.

Altså lønna for 11 måneder + feriepenger = 300.000,-

Nei, feriepenger er ikke en del av lønna. Det er penger som beregnes med utgangspunkt i lønna.

Eks:

Årslønn: 300 000

Månedslønn: 300 000/12 = 25 000

Feriepenger 30 600 eller 36 000 avhengig av tariff.

Utbetalt totalt iløpet av er år: årslønn - trekk for opptjente feriedager + feriepenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...