Gå til innhold

Ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips til å gå ned i vekt jeg. Etter å ha fått samboer snek kiloene seg på, men kom meg ut av sofaen til slutt. Trener dans 1,5 time i uken og 2-3 stykeøkter på treningssenter. Har god fremgang på styrketreningen og blitt merkbart mye sterkere siden jeg begynte for 7 mnd siden.

På hverdagene ser kostholdet slik ut:

Frokost: 2-3 knekkebrød med smøreost og skinke eller salami.

En kopp kaffe, vann og jus eller jogurt

Lunsj: 2-3 knekkebrød eller et vitarundstykke med smøreost. Italiensk salat og skinke dersom det er en treningsdag.

Mellommåltid: en frukt

Middag: Rent kjøtt, grønnsaker og en potet eller litt pasta/ris.

Kvelds: 2 Knekkebrød med pålegg og grønnsaker. Noen ganger også egg.

Kos er forbehold fredag eller lørdagen, kos for meg er som regel potetgull og vin. Spiser ikke søtt. Søndager lager vi gjerne tradisjonell søndagsmiddag slik som stek eller noe. Frokost og lunsj blir gjerne brunsj disse dagene.

Hva skal jeg gjøre for å få vekta til å rikke på seg? Har drevet med dette i 7 mnd nå og den står bom stille :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bli hekta på havregrøt me kanel til frokost! kjempe godt, og lite kalorier, og du er mett lenge!:) ellers har jeg ikke så mye andre tips enn veg det du spiser, å se hvor mye kalorier du faktisk får i deg om dagen! dette kan til tider sjokkere!:) bli bevisst, og ikke spis mer enn nødvendig, kjem etter når du er mett! et glass vann før du inntar et måltid kan være med på å dempe hungeren:)

Skrevet

bli hekta på havregrøt me kanel til frokost! kjempe godt, og lite kalorier, og du er mett lenge!:) ellers har jeg ikke så mye andre tips enn veg det du spiser, å se hvor mye kalorier du faktisk får i deg om dagen! dette kan til tider sjokkere!:) bli bevisst, og ikke spis mer enn nødvendig, kjem etter når du er mett! et glass vann før du inntar et måltid kan være med på å dempe hungeren:)

Logget det jeg spiste på en eller annen nettside en liten stund. I følge kalorikalkulatorene skal jeg ha 2400-2500 kalorier om jeg er moderat aktiv, og i denne perioden lå jeg da på 2000. Men kanskje kalorikalkulatorene har tatt feil? Jeg klarer ikke regne det ut selv.

Skrevet

om du vil ned i vekt må du ligge i underskudd, en kvinne skal ha ca. 2000-2200 for å holde vekten, å viss du vil ned i vekt må du ned til 15-1700 kcal for å gå ned ca en halv kilo i uka..:) diett.no har en ok gratis side du kan legge inn alt du spiser, og all aktivitet!;)

Skrevet

På 1500 kalorier vil jeg jo ligge 1000 under hva kalorikalkulatoren sier? Har brukt slik side, og ble ikke slankere av det ;)

Skrevet

Når man ikke går ned i vekt så er det jo et eller annet misforhold mellom det du har i deg og forbruket ditt, slik jeg har skjønt det.

Syntes kanskje det høres ut som du legger deg veldig høyt når du sier du har en forbrenning på 2400-2500 kcal per dag.

Jeg veier 76 kg nå og regner at jeg har en forbrenning på 1950 de dagene jeg ikke trener og så legger jeg bare til kcal på de dagene jeg trener.

Feks så regner jeg at jeg har forbrenning på 2400-2500 bare de dagene jeg trener intensivt i 60 min, mens de dagene jeg ikke trener så mye eller bare går en tur, så regner jeg at jeg ligger mye lavere.

Fant mitt kcal her: http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article435559.ece og brukte de laveste tallene, for å unngå å tro jeg hadde kcal underskudd når jeg egentlig bare lå i balanse.

Skrevet

Når man ikke går ned i vekt så er det jo et eller annet misforhold mellom det du har i deg og forbruket ditt, slik jeg har skjønt det.

Syntes kanskje det høres ut som du legger deg veldig høyt når du sier du har en forbrenning på 2400-2500 kcal per dag.

Jeg veier 76 kg nå og regner at jeg har en forbrenning på 1950 de dagene jeg ikke trener og så legger jeg bare til kcal på de dagene jeg trener.

Feks så regner jeg at jeg har forbrenning på 2400-2500 bare de dagene jeg trener intensivt i 60 min, mens de dagene jeg ikke trener så mye eller bare går en tur, så regner jeg at jeg ligger mye lavere.

Fant mitt kcal her: http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article435559.ece og brukte de laveste tallene, for å unngå å tro jeg hadde kcal underskudd når jeg egentlig bare lå i balanse.

Bare sier hva jeg får på kalorikalkulatorene jeg. Jeg regner ut at jeg har en BMR på 1551,1 kalorier. Hører med til historien at jeg er ganske høy. Dette er før man legger til aktivitet.

Skrevet (endret)

Logget det jeg spiste på en eller annen nettside en liten stund. I følge kalorikalkulatorene skal jeg ha 2400-2500 kalorier om jeg er moderat aktiv, og i denne perioden lå jeg da på 2000. Men kanskje kalorikalkulatorene har tatt feil? Jeg klarer ikke regne det ut selv.

Den beste måten å finne ut hvor mye kalorier du skal innta, må jo være å følge med på vekta (den generelle tendensen, ikke fra dag til dag). Når vekta di er stabil, så er det jo helt naturlig å trekke den sluttningen at du spiser like mye som du forbrenner. Dersom du faktisk hadde ligget i underskudd, så hadde du jo gått nedover i vekt.

Jeg skjønner ikke at du stoler mer på en utregningsformel (kalkulator på internett), enn du gjør på hva de faktiske forhold viser. En sånn kalkulator gir jo bare et overslag, basert på ganske "vide" kategorier når det gjelder fysisk aktivitet. F.eks. om den formelen som benyttes så skrives dette om moderat aktivitet:

If you are moderatetely active (moderate exercise/sports 3-5 days/week) : Calorie-Calculation = BMR x 1.55.

To personer, der den første trener 3 ganger i uka men er aldri aktiv utenom dette og den andre trener 5 ganger i uka i tillegg til å alltid gå til og fra jobb, havner jo begge i kategorien moderat aktiv. Hvis de to er like høye og veier like mye, så får de jo det samme resultatet i kalkulatoren, men det sier jo seg selv at de ikke har samme kaloribehov i virkeligheten.

Endret av kanelsnurr
Skrevet

Den beste måten å finne ut hvor mye kalorier du skal innta, må jo være å følge med på vekta (den generelle tendensen, ikke fra dag til dag). Når du vekta di er stabil, så er det jo helt naturlig å trekke den sluttningen at du spiser like mye som du forbrenner. Dersom du faktisk hadde ligget i underskudd, så hadde du jo gått nedover i vekt.

Jeg skjønner ikke at du stoler er på en utregningsformel (kalkulator på internett), enn du gjør på hva de faktiske forhold viser. En sånn kalkulator gir jo bare et overslag, basert på ganske "vide" kategorier når det gjelder fysisk aktivitet. F.eks. om den formelen som benyttes så skrives dette om moderat aktivitet:

If you are moderatetely active (moderate exercise/sports 3-5 days/week) : Calorie-Calculation = BMR x 1.55.

To personer, der den første trener 3 ganger i uka men er aldri aktiv utenom dette og den andre trener 5 ganger i uka i tillegg til å alltid gå til og fra jobb, havner jo begge i kategorien moderat aktiv. Hvis de to er like høye og veier like mye, så får de jo det samme resultatet i kalkulatoren, men det sier jo seg selv at de ikke har samme kaloribehov i virkeligheten.

Jeg stoler på det fordi det har virket før. Fant ut hvor mye jeg brukte som moderat aktiv og la meg på et underskudd ift det. Skal også sies at jeg går eller sykler dit hvor jeg skal, aldri bil eller buss.

Slanket meg fra 95 til 75 kilo for 10 år siden med samme oppskrift, brukte 9 mnd. Derfor jeg lurer på hva som går galt nå.

Skrevet

Jeg stoler på det fordi det har virket før. Fant ut hvor mye jeg brukte som moderat aktiv og la meg på et underskudd ift det. Skal også sies at jeg går eller sykler dit hvor jeg skal, aldri bil eller buss.

Slanket meg fra 95 til 75 kilo for 10 år siden med samme oppskrift, brukte 9 mnd. Derfor jeg lurer på hva som går galt nå.

Og svaret er; En kalkulator på internett har store usikkerheter, både fordi kategoriene for fysisk aktivitet er vide, og fordi den ikke tar hensyn til den individuelles kroppssammensettning (om du har mer eller mindre muskelmasse enn normalt for din BMI). Den gir deg et overslag, som kan være et kjempefint startpunkt. Men de små tilpassningene som trengs utover det, må du ta ved å tilpasse kaloriinntaket etter hva slags generelle tendenser vekta viser.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Om du har blitt merkbart sterkere og vekta er den samme som før, så har du gått ned i fettprosent. Det merkes kanskje ikke på vekta, men du er betydelig sunnere. Har du målt armer, midje og lår? Fettprosentreduksjon merkes oftest i cm.

Jeg gikk ned en del i vekt for et par år siden, men har lagt på meg 3-ish kilo siden jeg begynte å trene styrke. Siden målene mine er like store som før, gir ikke dette meg grunn til å bekymre meg.

Skrevet

Om du har blitt merkbart sterkere og vekta er den samme som før, så har du gått ned i fettprosent. Det merkes kanskje ikke på vekta, men du er betydelig sunnere. Har du målt armer, midje og lår? Fettprosentreduksjon merkes oftest i cm.

Jeg gikk ned en del i vekt for et par år siden, men har lagt på meg 3-ish kilo siden jeg begynte å trene styrke. Siden målene mine er like store som før, gir ikke dette meg grunn til å bekymre meg.

Har ikke målt noe annet enn armer jeg. De har jo selvsagt blitt større siden det har kommet en muskel der, og jeg ser det har kommet to vertikale pølser med muskler på ryggen. Hvor ofte bør man ev. måle seg? Når jeg har veid meg har jeg veid meg to ganger i mnd.

@kanelsnurr: om jeg skal spise mindre enn det jeg gjør i dag vil jeg trenge hjelpemidler for å si det sånn. Jeg våkner på natten av at magen rumler (spiser ikke da) og er alltid sulten til de måltidene jeg spiser.

Skrevet

Jeg trenger tips til å gå ned i vekt jeg. Etter å ha fått samboer snek kiloene seg på, men kom meg ut av sofaen til slutt. Trener dans 1,5 time i uken og 2-3 stykeøkter på treningssenter. Har god fremgang på styrketreningen og blitt merkbart mye sterkere siden jeg begynte for 7 mnd siden.

På hverdagene ser kostholdet slik ut:

Frokost: 2-3 knekkebrød med smøreost og skinke eller salami.

En kopp kaffe, vann og jus eller jogurt

Husk at smøreost inneholder en del transfett som ikke er gunstig for fettforbrenning. Yoghurt og juice har også unnødvendig mye sukker i seg. Erstatt heller med mer proteiner som magert kjøttpålegg, egg/eggerøre etc. Evt havregrøt.

Lunsj: 2-3 knekkebrød eller et vitarundstykke med smøreost. Italiensk salat og skinke dersom det er en treningsdag.

Igjen er det mye transfett og tomme kalorier. Ville heller laget en god salat med mye proteiner og trege karbs.

Mellommåltid: en frukt

Har en tendens til å gi deg rask blodsukkertstigning som gjør det raskt sulten igjen. Behold gjerne frukten, men spis en neve mandler i tillegg. Metter greit og har mye fiber.

Middag: Rent kjøtt, grønnsaker og en potet eller litt pasta/ris.

Kvelds: 2 Knekkebrød med pålegg og grønnsaker. Noen ganger også egg.

Kos er forbehold fredag eller lørdagen, kos for meg er som regel potetgull og vin. Spiser ikke søtt. Søndager lager vi gjerne tradisjonell søndagsmiddag slik som stek eller noe. Frokost og lunsj blir gjerne brunsj disse dagene.

Hva skal jeg gjøre for å få vekta til å rikke på seg? Har drevet med dette i 7 mnd nå og den står bom stille :/

Vil også anbefale at du får inn litt kardio. Kanskje ellipse, jogging eller spinning et par ganger i uka? Går fint an å kombinere samme dag som en trener styrke.

Skrevet

Vil også anbefale at du får inn litt kardio. Kanskje ellipse, jogging eller spinning et par ganger i uka? Går fint an å kombinere samme dag som en trener styrke.

Bruker elipsemaskin eller romaskin i 20 til 40 minutter etter styrketrening. Jogging og spinning er ikke akutelt. Skal prøve med salat til lunsj, men hvordan lager man dette billigst og best mulig?

Skrevet

Bruker elipsemaskin eller romaskin i 20 til 40 minutter etter styrketrening. Jogging og spinning er ikke akutelt. Skal prøve med salat til lunsj, men hvordan lager man dette billigst og best mulig?

Nå tenker ikke jeg på salatblader. Fres kyllingfilet(billig med store fryseposer), tilsett et par hardkokte egg, tomat etc. Stor god lunsjsalat med proteiner og fett som holder deg mett lenge. Lett å tilberede dagen før ;)

Skrevet

Takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...