Chantique Skrevet 16. desember 2003 #1 Skrevet 16. desember 2003 http://www.dagbladet.no/dinside/2003/12/16/386332.html Hm, høres da voldsomt ut. Noen som er enige i hva danske leger mener om saken ?
starie Skrevet 16. desember 2003 #2 Skrevet 16. desember 2003 Jeg er ikke enig. Det er mange som brekker beinet når de står på ski i vinterferien, men jeg synes ikke vi skal avskaffe denne heller..
Scorpina Skrevet 16. desember 2003 #3 Skrevet 16. desember 2003 Kanskje disse psykologene selv hadde en trasig julefeiring og synes vi alle andre også skal slippe jula . . og maset......og skuffelsene....etc etc... Jaja, disse psykologene får nå gå i bresjen for en anti-jul-feiring mens jeg koser meg med "tre nøtter til askepott", ribba i ovnen, pynta juletre, gaver under treet og GOD jul ilag med mine kjære
Usikker Skrevet 16. desember 2003 #4 Skrevet 16. desember 2003 ......... jeg koser meg med "tre nøtter til askepott"' date= ribba i ovnen, pynta juletre, gaver under treet og GOD jul ilag med mine kjære Fint at du har noen å feire sammen med Scorpina, men kanskje vi skulle tenke på at ikke alle har det - at det sitter barn rundt omkring (også her i Norge) som ikke får feiret jul.......... som har en mor/far som ligger død-drukken på sofaen......... barn som ikke får noen gaver........ noen som ikke har råd til julemat! Dette er ikke ment som noen "anklage" mot deg Scorpina - men som en liten tankevekker til alle oss som har gode juler å minnes - og å se fram til!
chimp Skrevet 16. desember 2003 #5 Skrevet 16. desember 2003 Går sikkert hjem hos kristenfolket det forslaget der.... Skjønt akkurat nissen tror jeg mange av kristenfanatikerne mer enn gjerne kan tenke seg å avskaffe.....Sånn overtroisk styggedom!
Iset Skrevet 19. desember 2003 #6 Skrevet 19. desember 2003 de barna har det ikke bare sånn i jula, men hele året.... som regel. jeg var selv ett av de barna fra jeg var 4-5 til jeg var 12 år.
Joplaya Skrevet 19. desember 2003 #7 Skrevet 19. desember 2003 Lurer på om disse psykologene var arbeidsledige og trengte noe å gjøre på...
Nymfen Skrevet 19. desember 2003 #8 Skrevet 19. desember 2003 Jeg husker godt hvorfor jeg som barn var glad på julaften, og det var IKKE fordi det hele endelig var over. Alt kan jo være skadelig! De forsker jo over evne for å finne ut av alt som kan skade oss. Synes de er smakløse som kommer med dette utspillet nå i førjulstida. Usikker:Repotasjen handlet da ikke om alle de som er aleine i jula? Det er trist, men heller ikke god nok grunn til å avskaffe jula, synes jeg. Joplaya:Flere psykologer i norden har ettersom jeg har hørt sakte men sikkert begynt å få litt mindre å gjøre ja..Flere&flere setter nemlig større&større spørsmålstegn ved den tradisjonelle psykologiens metoder.
Linemor Skrevet 19. desember 2003 #9 Skrevet 19. desember 2003 det er greit det at det er synd at det blir så mye hysteri og kjøpepress rundt jul. men tror ikke alt blir bedre av å skulle kutte ut julen da. og de barna som er hjemme med døddrukne foreldre på sofaen vil fremdeles, men det er klart illusjonen om at julen skal være fylt av glede og omsorg blir borte, men det løser ikke det egentlige problemet. Planeten her er jo allerede overbefolket, så da er det fint å ta vare på julen da, siden den forkorter levetiden vår. (det er ikke derfor jeg feirer jul altså) det er ikke alt med julen som er bra, men alle feirer ikke jul heller.
Gjest Poirot Skrevet 19. desember 2003 #10 Skrevet 19. desember 2003 Nå må dere begynne å lese slikt med en smule skråblikk. De sier ikke at de VIL forby julen, men at antallet skader vil gå ned om jula ikke fantes. Og det er jo et faktum, akkurat som at det ville blitt færre beinbrudd med mindre skigåing. Avskaff feiringen, så vil folks forventede levetid øke. Det er konklusjonen i en artikkel i den danske legeforeningens tidsskift «Ugeskrift for læger», som stenger de fleste luker i gledens julekalender.
Gjest Lizbet Skrevet 19. desember 2003 #11 Skrevet 19. desember 2003 Jeg koser meg og med tre nøtter til askepott!! Leste forøvrig bare innledningen og der stod det noe om barn og barns tro på nissen.....og da gadd jeg ikke mer. Min lillesøster kom i en alder av tre år og erklærte at nissen, nei det var jo bare XXX det. Så nope - jeg tror ikke barna tar skade av det. Når det gjelder alt det andre - må jeg si meg enig i at de barna som opplever en jul med døddrukne foreldre har det slik hele året. Hørte forresten at det er mange som har fått øynene opp for alternativ jul - det er så mange som har meldt interessen at organissasjonene må sette frivillige på ventelister eller rett og slett avvise dem....
Nymfen Skrevet 20. desember 2003 #12 Skrevet 20. desember 2003 Når det gjelder alt det andre - må jeg si meg enig i at de barna som opplever en jul med døddrukne foreldre har det slik hele året. Ikke at artikkelen handlet om dette da, men det at alle barn hvis foreldre er drifulle i juletider har det sånn hele året er jo bare tull. Det fenomenet at folk som ellers oppfører seg normalt rundt alkohol kan finne på å drikke seg fulle rundt egne barn akkurat i jula har jo vært et aktuelt tema nå i høst. Vet faktisk om flere barn av alkoholikere som hadde avholdssjul fordi nettopp fordi foreldrene hadde alkoholproblemer resten av året så bestemte de seg forå ta seg sammen for barne i jula. Mine foreldre drakk mindre resten av året, men til jul kunne det fort bli for mye.
Mann 40 Skrevet 20. desember 2003 #13 Skrevet 20. desember 2003 Kanskje disse psykologene selv hadde en trasig julefeiring og synes vi alle andre også skal slippe jula . . For ordens skyld, det var ikke psykologer, men leger det var snakk om. Leger kan igjen bli spesialister innen forskjellige fag, f eks: Kirurgi, gynekologi, anestesi, psykiatri osv. En psykiater er altså en lege som er spesialist innen psykiatri. Når man leser artikler som den det var henvist til her, må man huske at det ofte er snakk om omfattende forskningsarbeider over flere år som rsulterer i rapporter på hundrevis av sider. En journalist leser rapporten, trekker ut et avsnitt og lager en morsom artikkel som nok ikke alltid er helt dekkende for forskningsrapporten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå