Gå til innhold

Bestille macbook i USA med norsk tastatur +++

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ok, først, sorry for å lage en helt ny tråd, men den andre mactråden min er jo egentlig gammel, og de nye spørsmålene mine kom så langt bak.

Søstera mi bor i New York, og kan kjøpemacbook pro for meg og ta den med til Norge når hun kommer hjem til jul.

Jeg fikk info i den forrige tråden om at det går an å bestille mac i USA med norsk tastatur. Jeg vet jo at det bare er å gjøre det manuelt på selve dataen, men hadde vært praktisk å ha norsk tastatur til å begynne med.

* Hvordan kan man bestille det? Det virker jo umulig å kontakte dem for å spørre på annet enn telefon, og jeg har ikke lyst til å sitte i telefonkø til USA (dyyyrt). Koster det mye ekstra å bestille sånt tastatur, og er det lang ventetid?

* Har lest flere steder at man kan få tilbake momsen når man tar med dataen som reisegods. Hvordan gjør man det i praksis?

* Gjelder studentrabatten uansett - så lenge man har et studentbevis? Eller er det bare college-folk (virker sånn på apple-siden, mens det på den norske ser ut til å være lavere terskel for å få studentrabatt). Søs går på privatstudier.

Søs har eksamensstress og ikke tid til å undersøke noe av dette. Vet noen evt om noen nettforum der jeg vil finne folk som kan dette?

På forhånd tusen takk for hjelp!

Endret av Rainbow81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge min datafrelste ektemann får du ikke bestilt/kjøpt Mac i USA med norsk tastatur uten en laang ventetid, dessuten blir det omtrent like dyrt som å kjøpe det i Norge.

Apple holder et veldig jevnt prisnivå over hele verden, så det eneste du sånn sett kan tjene på det, er om søstra di får studentrabatten..

Ift momsen vet jeg ikke.

Nettside du kan kikke på, er mac1.no

Skrevet

Takk for svar! Jeg har funnet ut at jeg sparer ganske mye uansett rabatt, fordi dollaren er så lav.

I USA koster en Macbook pro 13" ca 6900 kroner, mens den i Norge koster 9990. Så uansett om hun får rabatt eller ikke vil det nok lønne seg. Men hadde jo vært knallbra om det kunne lønn seg enda mer, hehe!

Jeg skal på besøk dit i mars, men dataen min driver og skrur seg av stadig vekk, så spørs om den lever til mars.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har funnet ut at jeg sparer ganske mye uansett rabatt, fordi dollaren er så lav.

I USA koster en Macbook pro 13" ca 6900 kroner, mens den i Norge koster 9990. Så uansett om hun får rabatt eller ikke vil det nok lønne seg. Men hadde jo vært knallbra om det kunne lønn seg enda mer, hehe!

Jeg skal på besøk dit i mars, men dataen min driver og skrur seg av stadig vekk, så spørs om den lever til mars.

Denne prisen er vel med eng.tastatur? Har ingen anelse hva et tastatur koster, men selvfølgelig, det kan fortsatt være noe billigere. Men er du sikker på at du ikke må betale moms for dataen?

Fra toll.no

Dersom du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer for 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert alkohol- og tobakkskvoten.

Skrevet

Det er med engelsk tastatur, ja. Men går jo an å endre det, bare at det ikke står æ, ø, å på tastene.

Tollreglene gjelder ikke når det tas med som reisegods! :-)

Men moms må jeg nok betale hvis jeg ikke finner ut av disse refunderingsgreiene, ja. Men regner med at prisen som er oppgitt på siden er med moms.

Gjest SemperFi
Skrevet

Hjalp ei venninne med å bestille MAC med engelsk tastatur, vi slapp momsen for at vi fikk tilsendt MAC'n som gave og brukt.

Bare noen tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...