Gå til innhold

Kan havregrøten stå i romtemperatur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ferdig laget havregrøt stå i romtemperatur over natten? Jeg spiser den om morgenen og synes ikke den er så god kald. (har ikke mikro etc.)

Eller må den stå i kjøleskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Den held seg nok over natta, men ta den ut av gryta og ha den i ei skål med plast over. Men noko lenger bør den ikkje stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert greit, men jeg tenker du risikerer bakterier også. Kokt grøt er litt som kokt ris, med lett tilgjengelige karbohydrater -> rask oppformering av kjipinger i romtemperatur. Så jeg ville ikke anbefalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den får veldig ekkel konsistens etter å ha stått en liten stund. Den blir så seig på en måte. Men det er nok trygt skulle jeg tro. Iallefall hvis du koker på vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den held seg nok over natta, men ta den ut av gryta og ha den i ei skål med plast over. Men noko lenger bør den ikkje stå.

Hvis man skal ha plast over må den være helt kald, sånn ca fra kjøleskapet. Litt temeperatur i grøten skaper kondens som igjen øker mikroorganismenes formering, så dette var ikke et godt råd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Å ha plast over er eit godt råd, men du har rett, den bør vere kald når ein gjer det. Plasten hindrar at fluer og liknande kjem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser mye havregrøt: både fra kjøleskapet og fra benken. Har ikke blitt syk av det. Men jeg pleier å varme den opp. Jeg har litt vann og litt cocosa fett oppi og rører litt. Varmer opp og er helt grei. Smaker ikke som nylaga men er jo varm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man allikevel varmer opp og rører, hvorfor ikke bare lage ny grøt? Hvor lang tid bruker dere på å lage havregrøten, egentlig?

Jeg ofrer lett de 2 minuttene og 36 sekundene ekstra det ville tatt å lage ny grøt enn å varme opp, eller de 3 minuttene og 58 sekundene ekstra i stedet for å spise kald grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det tar nok mere enn 2.48 noe å lage ny grøt :P Og så er den glodvarm. Når jeg har tidligvakt i barnehagen og drar hjemmefra 6.30 så går det fint med oppvarma. De andre dagene når jeg begynner jeg seinere lager jeg ny. Det er vel sunnere og mere mettende å spise oppvarma havregrøt enn skive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager havregrøt ved å koke vann og helle over ala rett i koppen bortsett fra at jeg selvfølgelig heller bruker vanlig type fremfor dyre posjonspakninger. Det er kanskje ikke heelt som å koke den opp, vet ikke, har aldri giddet å bruke tid på å prøve, men det er nok 10 ganger mer delikat enn å la den stå på benken i flere timer.

og ja, det tar ikke mer enn maks 2 minutter å lage grøt. Kan jo bare fikse meg/styre med noe annet mens vannet koker og mens jeg venter på at den skal bli avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...