Gå til innhold

Til dere som tror på gud

Gjest Lebewesen93

Anbefalte innlegg

Gjest Lebewesen93

Jeg ser ikke på meg selv som kristen, jeg klarer bare ikke å tro det som står i bibelen ( jeg har ikke lest den, men har jo fått med meg noe på skolen)

MEN, jeg vet jo aldri. I det siste så har jeg begynt å bli litt bekymret for rare ting, som om at jeg enten kommer til å gå igjen den dagen jeg dør, eller kommer til helvete. Altså...jeg er da ingen slem person, men så vidt jeg har forstått kan man havne der pga man ikke tror på gud ? Vet ikke om det står i bibelen, men har sett flere filmer på youtube om folk som liksom har dødd og havnet der nede.

Nå trenger ikke det å være sant, de kan enten lyve eller så har de på en måte bare "drømt" det, men man vet aldri ? Tenk OM det er sånn?

Og selvmord...det kan da ikke være sånn at de som tar sitt eget liv havner i helvete pga de ikke var " takknemlig for gaven fra gud?" eller noe sånt. Nå er det vel sikkert kristne mennesker forskjellig så klart, og noen overdriver nok. Men alikevel. Bare det at det KAN finnes et sånt sted synes jeg er ubehagelig. Jeg har egentlig ikke tenkt noe på det før nå i det siste, så går vel sikkert over snart. Men er ikke noe morsomt. Tenk om jeg blir påkjørt av en bil i morgen og dør? Vet jo ikke hva som skjer etter det.

1- Om du har greie på kristendommen, eller en annen religion. KAN man bli "straffet" for å ikke tro av hele sitt hjertet liksom?

2-Hva tror DU skjer etter døden ?

Personlig så tror jeg at det er noe mer, for jeg føler liksom ikke at jeg kan dø helt. Men fornuften sier meg at vi bare dør, og det er det :P

( og jaaa, jeg vet....jeg er rar osv :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Joh 3,16): For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Dette er Den lille Bibelen og er egentlig alt du trenger. :) De som tror på Gud og Jesus kommer til himmelen. Noen mener også at ikke-troende kommer til Himmelen fordi Gud er rettferdig.

Jeg er, som deg, veldig usikker på hva som skjer etter døden. Har også denne følelsen av at det blir som en evig søvn, men samtidig tror jeg at det er noe større ved det. Akkurat Himmelen, sånn bokstavelig talt, tror jeg ikke, men at vi får treffe igjen våre tapte og møte Gud og Jesus, det tror jeg. Som en flytende sjel i en annen dimensjon.

Jeg sendte et brev til en prest engang angående hva Gud og Bibelen mener om selvmord, dette er svaret jeg fikk:

"For å svare på spørsmålet ditt, så er selvmord omtalt så negativt i Bibelen fordi Judas, som forrådte Jesus begikk selvmord. Senere, i vår egen tid, innser også kirken at selvmord er en fortvilet handling, og at mennesker som forsøker å begå selvmord trenger hjelp, og ikke fordømmelse. Gud elsker deg, uansett."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

(Joh 3,16): For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Dette er Den lille Bibelen og er egentlig alt du trenger. :) De som tror på Gud og Jesus kommer til himmelen. Noen mener også at ikke-troende kommer til Himmelen fordi Gud er rettferdig.

Jeg er, som deg, veldig usikker på hva som skjer etter døden. Har også denne følelsen av at det blir som en evig søvn, men samtidig tror jeg at det er noe større ved det. Akkurat Himmelen, sånn bokstavelig talt, tror jeg ikke, men at vi får treffe igjen våre tapte og møte Gud og Jesus, det tror jeg. Som en flytende sjel i en annen dimensjon.

Jeg sendte et brev til en prest engang angående hva Gud og Bibelen mener om selvmord, dette er svaret jeg fikk:

"For å svare på spørsmålet ditt, så er selvmord omtalt så negativt i Bibelen fordi Judas, som forrådte Jesus begikk selvmord. Senere, i vår egen tid, innser også kirken at selvmord er en fortvilet handling, og at mennesker som forsøker å begå selvmord trenger hjelp, og ikke fordømmelse. Gud elsker deg, uansett."

Da satser jeg på at jeg blir godatt den dagen jeg dør. Men for alle som ikke klarer å tro helt, vi kan jo ikke noe for det, eller ? Kan jo kanskje lære å tro, men det vil bli vanskelig.

Jeg håper at de som begår selvmord får det bra. Har et nært familiemedlem som begikk selvmord og det ville vært grusomt om han ikke fikk fred...herregud han var jo verdens snilleste person og det mener jeg.

Har veldig lyst til å snakke med en synsk person en gang, selvom jeg ikke helt tror på de heller så er jeg åpen for at de kanskje har evner jeg ikke har. Kunne sikkert vært greit å snakke med en prest også kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på at jeg blir godatt den dagen jeg dør. Men for alle som ikke klarer å tro helt, vi kan jo ikke noe for det, eller ? Kan jo kanskje lære å tro, men det vil bli vanskelig.

Jeg håper at de som begår selvmord får det bra. Har et nært familiemedlem som begikk selvmord og det ville vært grusomt om han ikke fikk fred...herregud han var jo verdens snilleste person og det mener jeg.

Har veldig lyst til å snakke med en synsk person en gang, selvom jeg ikke helt tror på de heller så er jeg åpen for at de kanskje har evner jeg ikke har. Kunne sikkert vært greit å snakke med en prest også kanskje :P

Jeg så nå at jeg kanskje hørtes ultrareligiøs ut i det forrige innlegget mitt, men det er jeg ikke. Jeg tror på Gud og jeg tror på hans sønn, men det stopper omtrent der. For eksempel Noahs ark og lignende, tror jeg ikke på. Bare for å få sagt det.

Jeg er helt sikker på at du blir godtatt, uansett i hvilken grad troende du er. Jeg er litt mer skeptisk til de som ikke tror i det hele tatt bare. Men det er min personlige mening, det er mange som tror at alle, uansett, kommer til Himmelen.

Trist å høre om familiemedlemmet ditt. :klem:

Det brevet jeg sendte, sendte jeg til www.klara-klok.no og spurte om en prest kunne svare meg. Det kan jo være et alternativ om du har noe på hjertet og vil være anonym. Eller så er www.jesusnet.no også ganske fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste av alt enn å tro, er å gjøre gode gjerninger. Man kan ikke forvente himmel bare av å tro. Husk at bare det minste du gjør vil være veldig verdigfull. Du må også vite at gode gjerninger veier mer enn onde. Har hørt at hvis en mann hadde drept 100 mennesker, og en dag reddet en kvinne fra å bli voldtatt, så vil mannen komme til himmelen. Det er bare en eksempel ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Jeg er snill ^^

Men har ikke reddet noen liv.

Men jeg gir penger til tiggere om jeg dumper over en og jeg har kontanter på meg da...er jo noe det også, hehe :P

Ellers så vil jeg tro at jeg er et greit menneske :P

Endret av Lebewesen93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Nå er det jo også en tolkning som tilsier at helvete ikke er et sted, men ganske enkelt fraværet av gud. Og for meg som ikke tror på den kristne gud, vil jo ikke fraværet av denne være noe verre enn det jeg allerede opplever i dag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Nå er det jo også en tolkning som tilsier at helvete ikke er et sted, men ganske enkelt fraværet av gud. Og for meg som ikke tror på den kristne gud, vil jo ikke fraværet av denne være noe verre enn det jeg allerede opplever i dag :)

Det er jo sant :P

Men jeg vil ikke havne i et mørkt rom uten muligheten til å komme meg vekk....eller enda verre,få kroppen brent eller noe sånt....uff:P

Tror ikke jeg burde se sånne filmer på youtube....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som er i tvil, bør det være en trygghet å lese Bibelen selv.

Begynn i Nytestamentet.

Men jeg kan gi deg noen vers fra Bibelen som er retningsgivende for alle mennesker på jord.

Esekiel 33,12: Den rettferdiges rettferdighet skal ikke frelse ham på den dag han synder, og den ugudelige skal ikke omkomme for sin ugudelighets skyld på den dag han vender om fra sin ugudelighet.

Rom.10,9-19: Dersom du bekjenner Herren Jesus med din munn og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. For med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.

Hebr.10,14: Deres synder og lovbrudd skal jeg aldri minnes mer.

Rom.8,1: Derfor er det da ingen fordømmelse for dem som er i Jesus Kristus.

Og med tanke på at en må bli frelst, da er det naturlig å forstå at en må bli frelst fra noe som ikke er bra. Det står også en del om dette i Bibelen, men at den som er frelst ikke har noe å frykte.

Salme 9,18: De ugudelige skal fare ned til dødsriket, alle hedningene, alle de som glemmer Gud.

Ordspr.15,24: De forstandige går livets vei oppover for å unngå dødsriket der nede.

Job 7,9: En sky blir borte og farer av sted, slik er det med den som farer ned til dødsriket - han kommer ikke opp igjen.

Åp.14,9-14: Og røyken av deres pine stiger opp i all evighet, og de har ingen hvile hverken dag eller natt.

Dette er bare et lite utvalg av hva som står om disse tingene i Bibelen.

Mange sier at de ikke vil tro på en så streng Gud, men hva hjelper det, om det er slik det er? Da vil det skje uansett om man tror det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste av alt enn å tro, er å gjøre gode gjerninger. Man kan ikke forvente himmel bare av å tro. Husk at bare det minste du gjør vil være veldig verdigfull. Du må også vite at gode gjerninger veier mer enn onde. Har hørt at hvis en mann hadde drept 100 mennesker, og en dag reddet en kvinne fra å bli voldtatt, så vil mannen komme til himmelen. Det er bare en eksempel ;)

Du har ingen dekning for et slik utsagn, i Bibelen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen dekning for et slik utsagn, i Bibelen.

Det er ikke en slik utsagn i bibelen, og det vet jeg. Det var bare en eksempel noen har fortalt meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en slik utsagn i bibelen, og det vet jeg. Det var bare en eksempel noen har fortalt meg.

Skummelt at folk kan bygge sin tro på ting "noen har fortalt", i stedet for å tenke selv.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

For den som er i tvil, bør det være en trygghet å lese Bibelen selv.

Begynn i Nytestamentet.

Men jeg kan gi deg noen vers fra Bibelen som er retningsgivende for alle mennesker på jord.

Esekiel 33,12: Den rettferdiges rettferdighet skal ikke frelse ham på den dag han synder, og den ugudelige skal ikke omkomme for sin ugudelighets skyld på den dag han vender om fra sin ugudelighet.

Rom.10,9-19: Dersom du bekjenner Herren Jesus med din munn og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. For med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.

Hebr.10,14: Deres synder og lovbrudd skal jeg aldri minnes mer.

Rom.8,1: Derfor er det da ingen fordømmelse for dem som er i Jesus Kristus.

Og med tanke på at en må bli frelst, da er det naturlig å forstå at en må bli frelst fra noe som ikke er bra. Det står også en del om dette i Bibelen, men at den som er frelst ikke har noe å frykte.

Salme 9,18: De ugudelige skal fare ned til dødsriket, alle hedningene, alle de som glemmer Gud.

Ordspr.15,24: De forstandige går livets vei oppover for å unngå dødsriket der nede.

Job 7,9: En sky blir borte og farer av sted, slik er det med den som farer ned til dødsriket - han kommer ikke opp igjen.

Åp.14,9-14: Og røyken av deres pine stiger opp i all evighet, og de har ingen hvile hverken dag eller natt.

Dette er bare et lite utvalg av hva som står om disse tingene i Bibelen.

Mange sier at de ikke vil tro på en så streng Gud, men hva hjelper det, om det er slik det er? Da vil det skje uansett om man tror det eller ikke.

Mulig jeg er dum, men skjønte ikke så mye av det.

Tror jeg skal fortsette å leve livet som jeg gjør og ikke true meg selv til å tro osv.

Om jeg havner galt sted når jeg dør, vet jeg i alle fall at jeg ikke blir alene der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skummelt at folk kan bygge sin tro på ting "noen har fortalt", i stedet for å tenke selv.....

Nei, jeg tenker selv. Så du er ikke enig i at gode gjerninger veier mer enn onde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stusser jeg litt..

Skal ikke Bibelen være skrevet eller inspirert av en perfekt Gud? Skal den ikke være hans ord, nedtegnet av profeter som hadde direkte kontakt med ham? Det er jo det som er den kristne lære. Altså er ikke Bibelen i noen historisk kontekst, for en perfekt Gud er jo ikke låst i noen spesiell tid og hans ord vil derfor alltid være aktuelle. Hvordan kan kirken da bestemme seg for at selvmord ikke er slik det fremstilles i Bibelen, altså at det ikke skal fordømmes og ses på som en grusom synd man skal havne i helvete for? Fordi vi ser annerledes på det i det moderne samfunn med kunnskaper om psykologi, depresjoner etc? OK, så visste ikke Gud dette da, dengang han ga sine ord til profetene? Skal han ikke være allvitende?

Får ikke disse åpenbare logiske bristene dere til å se ganske tydelig hvor menneskeskapt religion faktisk er?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker selv. Så du er ikke enig i at gode gjerninger veier mer enn onde?

Jeg tror ikke det finnes noen gud som sitter og holder telling på antall gode og dårlige gjerninger, nei. Jeg tror det hele er mer mystisk og komplekst enn som så, og ikke noe en menneskeskapt religion kan gi svar på. Men mennesker har jo alltid hatt behov for å lulle seg inn i et behagelig teppe av religion.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det finnes noen gud som sitter og holder telling på antall gode og dårlige gjerninger, nei. Jeg tror det hele er mer mystisk og komplekst enn som så, og ikke noe en menneskeskapt religion kan gi svar på. Men mennesker har jo alltid hatt behov for å lulle seg inn i et behagelig teppe av religion.......

Ja, men nå var denne tråden faktisk laget for at folk som tror på gud skulle svare, så nå jeg skjønner godt at du ikke er enig i det jeg sa.

Jeg tror også at det er mer mystisk, men i min tankegang så er det slik at gode gjerninger er verdifulle i den andre verden og for mennesker nå selvfølgelig. Altså det er masse ting som spiller inn her, ikke bare telling av antall gode gjerninger osv. Så ikke misforstå meg, jeg er ikke en person som tror på at det er en skjeggete gammel mann der oppe som har skapt alt, men jeg tror på at det finnes en stor kraft som ikke kan beskrives på noen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig og vite at gode gjerninger ikke kan frelse deg,det er det Jesu blod på korset som gjør. Da han ropte det er fullbrakt før han døde,så mente han det.

Han tok alle våre synder med seg på korset,fortid,nåtid og fremtid.

For og bli frelst,må du bekjenne at du er en synder som trenger en frelser. Ved og tro på Jesu død og oppstandelse,be Jesus om og frelse deg,og bekjenne med din munn at Jesus er herre,så vil du bli frelst. Da vil han forsegle deg med den hellige ånd,og ingenting kan fjerne deg fra han. Frelsen er en gratis gave som du kan akseptere eller avslå.. en gang frelst alltid frelst

Så,troen er det som frelser ikke gjerninger

Jeg tror at helvete er et virkelig sted,med evig pine,og det og være felst betyr jo nettopp og være frelst fra noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriett3

Svarer mest på nr 2 tror jeg.. Men skriver det jeg tenker.

Jeg er kristen, men tror ikke alt som står i Bibelen liksom..

-Jeg tror at viss man tror på Gud, vil man når man dør komme til et paradis der det bare er fred og kjærlighet.

-Jeg tror ikke at man kommer til helvete. Jeg tror mer at man blir borte. Dvs at man bare forsvinner.

På nr 1: Det står at du skal elske herren din Gud av hele ditt hjerte, hele din sjel og all din forstand, men jeg tror ikke man blir direkte straffet. Vet ikke så veldig mye rundt akkurat dette.

Endret av henriett3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Men om man virkelig ikke tror, så kan man ikke noe for det ? Dessuten finnes det flere religioner. Skal feks en som er lært opp til å tro på Allah bli "straffet" for det ? I noen tilfeller er det vel ikke bare-bare bytte tro heller.

Har fått for meg at muslimer(?) kan være litt "hårsåre" der ( men jeg kan så klart ta feil så klart!)

Uansett, jeg håper og tror at alle får det bra når vi dør. Det eller at vi bare forsvinner alle som en. Men ja, mange kriminelle som er slemme har vel psykiske lidelser som også spiller en del inn, skal man liksom kunne bli straffet for det også?

Så klart er det ingen unskyldning for å behandle mennesker og dyr dårlig, men er jo en forklaring på en måte da...

Synes bare at det er litt dårlig at en mann / ting / kraft skal bestemme sjebnen til alle sammen, selvom vi så klart velger det selv på en måte. Men synes ikke at vi burde kunne bli straffet for evig tid pga feil vi gjør her nede som "dumme" mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...