Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter ny jobb. Føler jeg er en dyktig arbeidsgiver, og får ofte skryt over arbeidet jeg gjør. Kommer også godt overens med kollegaer. MEN, jeg kommer ikke særlig godt overens med sjefen min..som er veldig konfliktsky (mange som påpeker dette med H*n) Sjefen tåler ikke at jeg kan si ifra om ting som ikke fungerer på arb.plassen..for h*an ønsker at det skal forbigå i stillhet.

Hva gjør jeg når jeg skal søke på jobber og ikke ønsker å bruke min sjef...? Har en veldig god kollega som gjerne vil stille som refereanser..og har referanser fra andre arb...men ikke fra samme felt.

Er jeg dømt til å bli i denne jobben for evig og alltid, fordi jeg ikke kan bruke sjefen som referanse?

Noen som har vært i lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidstaker skulle det stå!:)

Skrevet

Jeg ble som kollega brukt som referanse. :)

Skrevet

Si til ham at hvis han gir deg en god referanse, så blir han kvitt deg :gjeiper:

Skrevet

Hehe, ja, hadde det vært så vel. Jeg har på en måte vært et talerør for de andre ansatte om ting som ikke har fungert så bra..OG dette angrer jeg bittert på. Skjønner jo at sjefer ikke liker at man sier ifra og klager, men føler det jeg har sagt har vært konstruktivt.....

Kan man være ærlig til en potensiell ny arb.giver om hvorfor man ikke bruker sjefen? H*n jobber jo aldri med meg, men sitter på et kontor...Og vet ikke hvordan jeg fungerer i det daglige. Går det an å si at man rett og slett ikke kommer overens?

off...neste gang skal jeg holde kjeft..

Skrevet

Tror det kan gå bra jeg, men du må jo se an. Jeg var ærlig om det en gang, sa at jeg ikke kunne tenke meg å jobbe under den nye direktøren, rett og slett fordi vi var grunnleggende uenige i det meste. Og at det ble det uholdbart å legge opp til et liv i den bedriften. Fikk jobben jeg :) men hadde seff andre referanser, no prob å bruke de...

Det eneste er at de kan komme til å spørre om hva det er som gjør at du ikke går overens med sjefen. Så vær forberedt med et bra svar.

Skrevet

Hvorfor si at du ikke går overens med sjefen, egentlig? Å prate negativt om tidligere arbeidsplasser/-givere er ikke så bra på arbeidsintervju. Du kan da fint bruke andre kollegaer til referanse, og hvis du av en eller annen grunn skulle få spørsmål om det, så kan du jo svare at det er de som kjenner deg best og vet best hvordan du er i arbeid.

Jeg har selv satt opp 2 tidligere kollegaer som referanse, unngikk bevisst å sette opp arbeidsgiver. Ikke fordi at vi ikke hadde noe god kjemi, for det hadde vi, men nettopp på grunn av at han ikke kjente til hvordan jeg fungerte i arbeidslivet. Klart han fikk tilbakemeldinger fra folk som var over meg, men jeg valgte istedet å sette opp 2 kollegaer som virkelig så hvordan jeg var. Og det er absolutt ingen skam i det.

Skrevet

Hvorfor si at du ikke går overens med sjefen, egentlig? Å prate negativt om tidligere arbeidsplasser/-givere er ikke så bra på arbeidsintervju. Du kan da fint bruke andre kollegaer til referanse, og hvis du av en eller annen grunn skulle få spørsmål om det, så kan du jo svare at det er de som kjenner deg best og vet best hvordan du er i arbeid.

Jeg har selv satt opp 2 tidligere kollegaer som referanse, unngikk bevisst å sette opp arbeidsgiver. Ikke fordi at vi ikke hadde noe god kjemi, for det hadde vi, men nettopp på grunn av at han ikke kjente til hvordan jeg fungerte i arbeidslivet. Klart han fikk tilbakemeldinger fra folk som var over meg, men jeg valgte istedet å sette opp 2 kollegaer som virkelig så hvordan jeg var. Og det er absolutt ingen skam i det.

Man skal absolutt ikke prate negativt om tidligere arbeidsplass. I mitt tilfelle var jeg forberedt på at de ville spørre, og hadde forberedt et svar. Men et slikt svar må, som du sier, ikke sverte den gamle arbeidsplassen eller sjefen.

Og det er jo en fair sak - det å ha så forskjellig syn på ting at det ikke fungerer. Da har man valget mellom å innordne seg i en situasjon man ikke trives med, og å velge å finne noe man trives bedre med.

Poenget er at man må kunne redegjøre for det om man får spørsmål om tidligere sjef og referanser, men på en måte som ikke stiller sjefen i et dårlig lys. "Kjemi som ikke fungerer" er et helt greit svar.

Skrevet

Tenkte å bruke som svar at h*n ikke har jobbet sammen med meg og ikke kjenner meg som arbeidstaker på "gulvet". JEg hadde ALDRI kommet til å snakket negativt om en arbeidsgiver på intervju, så den "kjemi" delen hadde jeg nok ikke sagt noe om. Men lurte på om noen andre hadde gjort det.

Tror jeg holder meg til kollegaen min jeg, som har langt fartstid og er en respektert kollega. Vet at hun bare har positivt å si om meg. Og om de absolutt spør om referanse fra sjefen, må jeg vel bare gi det..og håper på at de godtar at jeg er en person som sier ifra...

Jeg har jo mange andre tidligere arb.givere som jeg også kan bruke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...