Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hva bør jeg velge? Sykepleier eller vernepleier. Begge yrkene tiltaler meg, men de har også områder som jeg er skeptisk til. Jeg synes det høres fryktelig "skummelt" ut å bytte "bleier" og rense sår osv, er dette noe man venner seg til? ellers er jeg vel ikke akkurat "glad" i å se blod, men det er vel også en vanesak? dette er nok mer rettet mot sykepleierutdanninga.

Som vernepleier er man vel mer egnet til å jobbe med personer med funksjonshemninger? Det høres interessant ut, men vil helst ikke bli " bundet " til å jobbe med det hele livet.

jeg er midt på 20tallet ang alderen og hankjønn :)

Ellers er det noen som har erfaringer fra HINT i Namsos?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Som sykepleier har du uendelig med valgmuligheter. (Jeg er innhabil siden jeg studerer det selv da) Jeg har flere venner som går vernepleien som angrer på at de ikke ble sykepleiere, da sykepleiere kan gjøre nesten alt en vernepleier kan gjøre + mye mer.

Som sykepleier kan du jobbe med nesten hva som helst, og ta en videreutdanning om du er lei. Jeg ville ikke tvilt en gang!

Hva skittbleier og blod angår: det tar 2 skittbleier så er du vant til det... Og du slipper så absolutt ikke unna det som vernepleier. Veldig mange psykisk utviklingshemmede bruker bleier... Pluss at de ofte får decubitus, så der har du sårstell også....

Min tanke er at på vernepleien har du egentlig alt som er "ekkelt" med sykepleien bare at du ikke får jobbe like variert som sykepleierne.

Endret av altflyter
  • Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg ser også på valg-, variasjons- og spesialiseringsmulighetene som mye større dersom man velger sykepleie. Hadde det stått mellom vernepleie og sykepleie hadde jeg derfor ikke vært i tvil.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Hei!

Hva bør jeg velge? Sykepleier eller vernepleier. Begge yrkene tiltaler meg, men de har også områder som jeg er skeptisk til. Jeg synes det høres fryktelig "skummelt" ut å bytte "bleier" og rense sår osv, er dette noe man venner seg til? ellers er jeg vel ikke akkurat "glad" i å se blod, men det er vel også en vanesak? dette er nok mer rettet mot sykepleierutdanninga.

Som vernepleier er man vel mer egnet til å jobbe med personer med funksjonshemninger? Det høres interessant ut, men vil helst ikke bli " bundet " til å jobbe med det hele livet.

jeg er midt på 20tallet ang alderen og hankjønn :)

Ellers er det noen som har erfaringer fra HINT i Namsos?

1. Ja, du blir vant til å stelle sår og bytte bleier. Synes det var skummelt og litt rart å bytte bleier på en voksen/eldre person før, men nå tenker jeg ikke over dette lengre. (Går 2.året helsefagarbeider)

2. Det er nok en vanesak ja. Nå har jeg kun erfaring fra sykehjem/aldershjem/bo- og behandlingssenter. Har ikke vært borte i så mye blod egentlig annet en små rifter, hemoroider, trykksår osv. Synes blod var litt guffent før, men ikke nå. Tenker ikke spesielt over sånt lengre. :)

Skrevet

Som sykepleier har du uendelig med valgmuligheter. (Jeg er innhabil siden jeg studerer det selv da) Jeg har flere venner som går vernepleien som angrer på at de ikke ble sykepleiere, da sykepleiere kan gjøre nesten alt en vernepleier kan gjøre + mye mer.

Som sykepleier kan du jobbe med nesten hva som helst, og ta en videreutdanning om du er lei. Jeg ville ikke tvilt en gang!

Hva skittbleier og blod angår: det tar 2 skittbleier så er du vant til det... Og du slipper så absolutt ikke unna det som vernepleier. Veldig mange psykisk utviklingshemmede bruker bleier... Pluss at de ofte får decubitus, så der har du sårstell også....

Min tanke er at på vernepleien har du egentlig alt som er "ekkelt" med sykepleien bare at du ikke får jobbe like variert som sykepleierne.

det somatiske på et sykehus er vel omtrent det eneste området som er mer eller mindre kun for sykepleiere, på omtrent alle andre områder så vil vernepleier og sykepleier være likestilt. det at du sier at det er mindre variasjon av jobber som vernepleier, viser bare at du ikke helt bør uttale deg om noe du ikke har nok kunnskap om. en vernepleier kan i bunn og grunn utføre de samme jobbene og oppgavene som er for alle de andre 3-årige helse og sosial fagene.

• Liker 2
Skrevet

litt mer. for meg var sykepleie eller vernepleie et ganske lett valg og ta, er vernepleier student nå. jeg har opptil flere sykepleiere i nær familie, jeg har lyst til å jobbe innen mye av de samme områdene som det de gjør, men jeg ønsker meg en annen tilnærming i utdanningen enn hva sykepleien kan tilby.

Skrevet

det somatiske på et sykehus er vel omtrent det eneste området som er mer eller mindre kun for sykepleiere, på omtrent alle andre områder så vil vernepleier og sykepleier være likestilt. det at du sier at det er mindre variasjon av jobber som vernepleier, viser bare at du ikke helt bør uttale deg om noe du ikke har nok kunnskap om. en vernepleier kan i bunn og grunn utføre de samme jobbene og oppgavene som er for alle de andre 3-årige helse og sosial fagene.

Jeg snakket ut ifra det jeg har hørt fra venner som er vernepleiere. Beklager om det er feil, men det er deres oppfattning av det i hvert fall. Det er en kjennsgjerning at sykepleiere har en tendens til å få latterlig mange jobber på grunn av statusen som følger med yrket...

Skrevet

Jeg går 3. året på vernepleien. Det at vernepleiere kun kan gjøre de verste oppgavene til sykepleierne stemmer ikke. Vernepleiere er likestilt når det kommet til medikamenter f.eks. Og siden vi er autorisert helsepersonell på samme nivå kan vernepleiere utføre alle oppgaver som en sykepleier kan så lenge dette er relevant for arbeidsplassen. (jobber man et sted hvor det ikke gjøres f.eks blodprøver, har man ikke krav på opplæring i dette) Dette kan være f.eks blodprøver, sårstell, kateterisering, sprøyter, intravenøs behandling osv.

Den største forskjellen på en sykepleier og vernepleier er det akuttmedisinske. Der stiller en vernepleier dårlig, og det er derfor man ikke finner så mange vernepleiere på sykehus. Jeg opplever at mange sykepleiere mener at vernepleiere ikke er kvalifisert til å gjøre de andre såkalte "sykepleieoppgavene". Men dette stemmer ikke. Alt avhenger av hvilke erfaringer man gjør seg under utdanning og i arbeidslivet. Og ifølge helsepersonelloven er vi likestilte slik. Jeg har f.eks vært i praksis både i bolig, hjemmesykepleie og sykehjem, hvor jeg har lært det samme som sykepleiestudentene jeg har vært i praksis samtidig med.

Som vernepleier kan man jobbe på mange forskjellige arenaer som barnevern, rusomsorgen, psykiatrien, fengsel, barnehage, skole, sykehjem, omsorgsboliger, hjemmesykepleie og mye mer. Det finner også mange videreutdanninger på de ulike høyskolene i landet. Mange av disse videreutdanningen kan både vernepleiere og sykepleiere ta sammen.

Hovedarbeidsoppgavene våre er å se mennesket, forbi evt sykdommer. Se på årsaker og sammenhenger til en endret atferd f.eks. Dette kalles miljøterapi. Da kartlegger man årsaker og sammenhenger, finner tiltak og mål for å kunne gjøre livet til den personen det gjelder bedre på dens premisser.

• Liker 2
Skrevet

Går 2.året sykepleien og jeg vil gjerne bli sykepleier (obviously!). :)

Dette semesteret er svært krevende, og jeg kjenner jeg er nærmest utmattet, MEN jeg regner med at det er verdt det. Synes yrket virker svært kjekt og spennende, og ikke minst alt man kan spesialisere seg i. :)

Tenk, du kan bli jordmor eller helsesøster! Kommer ikke på noe mer givende enn å måtte være jordmor! Vernepleiere kan ikke gå i like mange spennende retninger som sykepleiere. Mener jeg. :)

Skrevet

Jeg tror det rett og slett er avhengig av hvilke interesser du har :) Begge yrkene er like spennende på hver sin måte, og har begge sine styrker og svakheter alt etter hva man er ute etter. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg går sykepleie og syns det er kjempeinteressant:) Vernepleier er sikkert også veldig interessant, men det virker som at man som sykepleier kan jobbe overalt hvor en vernepleier jobber, men en vernepleier har ikke samme muligheter som en sykepleier.

Vernepleien er en 3-årig helse -og sosialfaglig utdanning. Ved endt utdanning blir en statsautorisert vernepleier.

Forskjellen på en vernepleier, og sykepleier er ikke veldig stor, men hovedforskjellen er at sykepleien har mer somatisk sykdomslære, mens vernepleien har mer såkalt syndromlære.

Selv om utdanningene er ganske like, så er det fremdeles steder en vernepleier ikke kan jobbe.

Da særlig hvis en tenker i forhold til sykepleiefaglig kompetanse. De stedene er da så å si bare forbeholdt sykehus.

En vernepleier kan alikevell jobbe på sykehus, men da på rehabiliteringsavdeling. Men en sykepleiers ord skal alltid gå foran en vernepleier, både i sykehus, og i når det er snakk om akuttpsykiatrisk avdeling. (kilde: http://www.msbreezer.de/megselv/vernepleier.html)

Skrevet

In teorien skal spl og vpl være likestilt, ja. Men i praksis , f.eks i sykehjem er det mengder med sykepleiere og noen få vernepleiere. Det kan gjøre det både vankelig og tøft å vises som vernepleiere, og å få til nettopp den tilnærmingen som vernepleierene har. Jeg jobber på et helse og velferdsetner; med to sykehjems avdelinger, en skjermet dementavdeling og 50 omsorgsboliger. Vi er to spl fast på hver avdeling, en vernepleiere på huset, og da på skjermet. Fordelingen blir nok endel anderledes i andre botilbud med annen pasientgruppe, det er ialle fall mitt inntrykk.

Akuttmedisinsk stiller vernepleieren veldig mye dårligere. Og akuttsituasjoner blir det endel av også utenfor sykehus,. Mindre vil det ikke bli etter Samhandlingsreformen trår i kraft.

Jeg synes vernepleiere og sykepleier er en veldig god kombinasjon! Og ønsker meg flere vernepleiere i sykehjem. Men det er også endel utfordringer som vernepleierene møter som sykepleierne "slipper" lettere unna med pga utdanningen.

Når det komemrt il videreutdanninger er det mange som er tverrfaglige, så der er det gode muligheter også for vernepleierene å bygge på. Vet lite om egne videreutdanninger for vernepleiere, men det går ann å sjekke.

Selv er jeg veldig fornyd med å være sykepleier, men ser også svakheter i utdanningen. Vi blir drillet på symtpomer og sykdom, og det er kanskje også det første vi ser hos pasienten framfor å lete etter ressurser og muligheter. Samtidig er vernepleierne ofte litt for svake på dette med praktiske ferdigheter, og som sagt akuttsituasjoner(veldig generalisert... både for spl og vpl...)

Det ene er ikke bedre enn det andre; det er kanskje mer avhengig av hvilken tilnærming man føler er mest riktig og hva man ønsker å jobbe med. Les litt på fagplaner og målsetting, og velg med hjertet!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mitt personlige valg er sykepleien. Jeg har gått ett år på Vpl, sluttet og går nå på sykepleie. Jeg kjenner at for meg er det mye mere riktig.

Men det avhenger jo av hva du vil jobbe med. Bytting av bleier er en vanesak, og man blir utrolig fort vandt til det :) Er og bare en liten del av jobben man gjør.

Endret av eplebit
Skrevet

Tusen takk for masse gode svar! :)

så utrolig vanskelig å velge, blir gal av å tenke på det =)

skal ta medisin-for ikke medisinere på NTNU til våren(jobber fulltid) ved siden av, slik at jeg får litt innblikk i helsefaget :).

hvordan velge mellom de to?

hva bør man se etter hos seg selv som sier at det ene er bedre en det andre?

Skrevet

Har du tenkt å bo i Trondheim etter endt studietid ville jeg blitt sykepleier. Det er vanskelig å få fast 100% som vernepleier uten videreutdanning der, videreutdanning i psykisk helsearbeid er ettertraktet. Men ser du er mann, da har du lettere for å få lederstillinger innenfor begge felt.

Du er ikke mer bundet til å jobbe med funksjonshemmede for resten av livet om du blir vernepleier enn om du blir sykepleier.

Hva er det som gjør at du vurderer de to utdanningene, og har du noen erfaring fra helse/sosialfeltet?

Faget medisin for ikke medisinere gir ikke noe innblikk i helsefaget som sådann, men vil gi deg et overblikk over medisinske temaer.

Skrevet

Jeg har jobbet som fritidsassistent et par år for en gruppe ungdommer med diverse utfordringer, jeg har også jobbet på et eldresenter, et veldig "selvhjelp", så fikk ikke så mye "bleie" oppgaver der dog.

Jeg har jobbet med alt fra salg til "tung"industri, og nå i bank og finans, men ingen av jobbene har jeg egentlig hatt særlig ønske om å jobbe lenge i.

Grunnen til helsefaget? vel høres spennende ut, og så liker jeg å jobbe med mennesker. samt at det er en god utdanning med tanke på framtidlig fast jobb.

Ja jeg flytter til Trondheim etter endt utdanning:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! :)

Jeg vurderte også sykepleie før jeg til slutt endte på vernepleierutdanningen. Jeg går 1. året og trives veldig godt. Jeg er veldig interessert i helsefag, i tillegg til at jeg er veldig interessert i psykologi og pedagogikk. Sistnevnte er noe som er mye mer vektlagt i vernepleierutdanningen kontra sykepleierutdanningen. Vernepleien har også mye helsefag i sin utdanningen (anatomi, fysiologi, sykdomslære, farmakologi, medikamentregning, nevrologi, praktiske prosedyrer osv osv). Når det er sagt har sykepleien en mer dyptgående kunnskap på deler av disse områdene fordi det er mer vektlagt i utdanningen (med unntak av farmakologi og medmikamentregning som jeg mener er helt lik). Vernepleien har et fokus som går mer på det å se hele mennesket, finne årsak, ressurser, tiltak osv. Vernepleien lærer miljøterapi i sin utdanning, og dette er noe sykepleiere lærer lite om. Vernepleien er både en helse- og sosialfaglig utdanning.

Det å si at sykepleiere kan gjøre det vernepleiere kan pluss mye mer, synes jeg er helt feil, nettopp fordi en da bare tar i betraktning det rent helsefaglige. Vernepleien er så mye mer! Dette er to ganske ulike utdannelser, og å sammenligne dem blir litt vanskelig nettopp fordi de har ganske ulike tilnærminger. Sykepeliere stiller blant annet dårligere når det kommer til miljøterapi, og jeg har inntrykk av at vernepleiere er mer ettertraktet i psykiatri og rusomsorg enn det sykepepleiere er. (men dette er min subjektive oppfattelse da). Disse utdannelsene har hver sine hovedområder og vektlegger ulike ting, og det er bra - for de utfyller hverandre på en god måte!

Vernepleiere kan også ta veldig mange spennende videreutdanninger eller master, foreksempel i spesialpedagogikk, psykisk helsearbeid, målrettet miljøarbeid, familieterapi, rus, osv osv.

Ønsker deg lykke til med valget!

Hilsen vernepleierstudent Eleah

Skrevet

EHE ok? Det eneste en Vernepleier ikke kan/får jobb som er å pleie terminalpasienter, jobbe på kreftavdeligen eller andre avdeligener på sykehuset som trenger kontenuerlig sykepleie? Ellers har dere ikke kompetanse på de tingene vi jobber med. Ja jeg vet dere finnes i psykiatrien/rus og med PU, men dere har jo ikke peiling på mijøarbeid. Så bedre er det å si at vernepleien fungerer overalt, utenom på pleiavdelinger på sykehuset. Ellers er vi veldilg ettertraktet både i Pu området psykiatri, rus, demente, skoler, barnehager, barnevern, ppt, nav, bup :)

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...