Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått nok et avslag på en jobbsøknad jeg sendte. Jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør feil :tristbla:

Har søkt utallige jobber, men får jo ingenting! Nå søkte jeg på en jobb jeg var godt kvalifisert til, men neida, de bestemnte seg for å "ikke gå videre" med min søknad.

Jeg syns selv jeg skriver gode søknader, ser på eksempler på nettet etc. Og har CV med fint bilde av meg selv.

Er det virkelig så vanskelig å få jobb for tiden? Er jo så skuffende når jeg ikke en gang kommer til intervju, før har jeg alltid fått alle jobber jeg har søkt, null problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjempe stor arbeidsledighet der ute, nesten mer enn hvor mange jobber som finnes.

Jeg skal enedelig på et intervju til uken. Har sendt enormt mange søknader selv. *Det er litt kjipt, men man må bare gjøre sitt beste og prøve å skille seg ut når man skriver en søknad. :)

Ikke fort kort, ikke for lang, ikke en "standard"mal.

Skrevet

Vet ikke om det er fordi det er vanskelig å få jobb for tiden, eller bare meg. Jeg har gode referanser men de sender jeg jo ikke med cv.

Prøver å gjøre slik at søknaden min blir "lagt merke" til, skryter av de gode egenskapene mine etc.

Føler meg ubrukelig og uinteressant, blir jo aldri kalt inn til intervju. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, har hatt en vikar jobb, men nå trenger de ikke hjelp lenger. Det er håpløst føler jeg.

Skrevet (endret)

Jeg søkte på jobb hos noen jeg kjenner litt, var snakk om et kort vikariat, i en helt vanlig stilling i butikk på et forholdsvis lite sted.

Jeg har 6 års erfaring fra butikk, men ble allikevel ikke kalt inn til intervju, snakket med vedkommende som fortalte at til den stillingen hadde det vært over 100 søkere..

Så det er nok på grunn av det trange arbeidsmarkedet..

Endret av Ananas.
Skrevet

Jeg fikk et tips en gang om å skrive noe som fanger oppmerksomheten litt. Altså ikke sånn typisk "jeg er blid og pliktoppfyllende"-setning. Han som sa det fortalte at han skrev at han virkelig mislikte skrivefeil og dårlig grammatikk, og at det var noe av det første han ble spurt om på intervju, og at arbeidsgiveren hadde saumfart søknaden for å lete etter skrivefeil... Men det trenger jo ikke å være akkurat en sånn setning, men noe som skiller seg ut og fanger oppmerksomheten.

Skrevet

Tror ikke det er mye skrivefeil, jeg bruker stavekontroll og leser alltid gjennom flere ganger før jeg sender og ser etter skrivefeil.

Søknaden min inneholder nok en del setninger som "jeg er blid og pliktoppfyllende" men vet virkelig ikke hva annet jeg skal skrive uten at det blir for dumt. Føler at jeg har gått veldig langt når det kommer til å skryte av meg selv.

Hva kan man gjøre for å skille seg ut litt da?

Skrevet

Tror ikke det er mye skrivefeil, jeg bruker stavekontroll og leser alltid gjennom flere ganger før jeg sender og ser etter skrivefeil.

Søknaden min inneholder nok en del setninger som "jeg er blid og pliktoppfyllende" men vet virkelig ikke hva annet jeg skal skrive uten at det blir for dumt. Føler at jeg har gått veldig langt når det kommer til å skryte av meg selv.

Hva kan man gjøre for å skille seg ut litt da?

"Blid og pliktoppfyllende" sier jo egentlig ikke så mye. Det er en påstand, men arbeidsgiver vet jo ikke om den egentlig stemmer eller ikke.

Mye bedre å skrive noe slik som: Tidligere arb. givere har oppfattet meg som blid og pliktoppfyllende, noe også våre kunder satte pris på etc. etc.

(Da kan det være greit at tidligere sjef kan stå inne for det selvsagt og vet at h*n kan bli kontakttet for å være referanse)

Skrevet

Det er kjempe stor arbeidsledighet der ute, nesten mer enn hvor mange jobber som finnes.

...så du påstår at nesten 50% av Norges arbeidsføre befolkning er arbeidsledige? :klo:

Gjest On Topic
Skrevet

No har ikkje eg skrevet så mange søknada i mitt liv. Men ein tanke som slår meg, kanskje søknaden din er dønn lik på dei fleste andre søknadene dei får?

Sist eg skreiv søknad så hadde eg bare ein mal som eg tok utgangspunkt i, oppsett og slikt. Resten skreiv eg ut i frå mitt eige hode og hjerta. Var 40 søkera på den jobben, eg og ein anna person fekk jobben.

Skrevet

Det kan ofte være lurt å vise til eksempler når man skriver sånt. Noe som jo er litt vanskelig når man ikke har allverdens arbeidserfaring, men prøv likevel. Klarer du å vise til noe konkret (en stilling, arbeidsoppgaver, resultater du fikk) så har den som leser søknaden noe mer å henge det på, og h*n skjønner også bedre hva du mener med disse begrepene.

For eksempel:

"Da jeg jobbet i kassa på Statoil fikk jeg flere ganger tilbakemeldinger fra faste kunder om at jeg virker blid og hjelpsom".

Eller:

"Jeg er pliktoppfyllende og trives med å ha ansvar. I jobben min som kassamedarbeider på Kiwi ble jeg etter to mnd utnevnt til låseansvarlig - noe jeg opplevde som både interessant og lærerikt"

Og så videre. Jeg er trøtt og sliten, så de setningene ble fryktelig dårlig skrevet, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener. :eeeh: Om mulig kan det også lønne seg å vise hvordan disse erfaringene er direkte relatert til jobben du nå søker på. til en viss grad selvfølgelig, ikke prøv å vri det til å være kjemperelevant om det ikke er det - det blir fort gjennomskuet. Det kan være småting og større ting. Har du vært jordbærplukker kan du nevne at arbeidsoppgaver med lite variasjon er noe du takler fint. Har du vært i kundeservice er du mest sannsynlig en tålmodig person. ;) Har du jobba på fabrikk er du kanskje systematisk og ryddig av deg. Konkretisering er stikkordet!

• Liker 1
Skrevet

"Blid og pliktoppfyllende" sier jo egentlig ikke så mye. Det er en påstand, men arbeidsgiver vet jo ikke om den egentlig stemmer eller ikke.

Mye bedre å skrive noe slik som: Tidligere arb. givere har oppfattet meg som blid og pliktoppfyllende, noe også våre kunder satte pris på etc. etc.

(Da kan det være greit at tidligere sjef kan stå inne for det selvsagt og vet at h*n kan bli kontakttet for å være referanse)

Takk, det har du nok veldig rett i. Tidligere sjefer har skrevet dette på attester og vil absolutt bekrefte dette om de blir ringt. Men problemet er jo at jeg aldri kommer dit, kommer ikke på intervju. Er det teit om jeg scanner attestene mine og sender de også når jeg sender inn cv og søknad? Jeg har liksom inntrykk av at det er sånt man tar med på intervju.

Men skal prøve og omformulere søknadene litt, slik som du foreslår.

Gjest On Topic
Skrevet

...så du påstår at nesten 50% av Norges arbeidsføre befolkning er arbeidsledige? :klo:

Er vel arbeidsmarkedsparadokset som råder. Der kor det er få ledige stillinger er det mange arbeidssøkera og kor det er mange ledige stillingar er det færre søkera med riktig kompetanse. Kor du bur geografisk har og ein del å sei.

Skrevet

Takk, det har du nok veldig rett i. Tidligere sjefer har skrevet dette på attester og vil absolutt bekrefte dette om de blir ringt. Men problemet er jo at jeg aldri kommer dit, kommer ikke på intervju. Er det teit om jeg scanner attestene mine og sender de også når jeg sender inn cv og søknad? Jeg har liksom inntrykk av at det er sånt man tar med på intervju.

Men skal prøve og omformulere søknadene litt, slik som du foreslår.

Ja, men hehe: Dette blir jo sirkeargumentasjon. Det kan jo hende en del av grunnen til du ikke kommer til intervjuet nettopp er at du skriver "blid og pliktoppfyllende" uten at du lar det reflektere noe konkret...som sagt over, en stilling, en situasjon, en oppgave, noen resultater etc. Altså noe håndfast som den nye arbeidsgiveren kan relatere det til. "Blid og pliktoppfyllende" er fint det, men det blir ennå bedre når det kan settes i relevant kontekst.

Skrevet

Vil bare si at du ikke er alene, og at det ikke nødvendigvis er noe i veien med hverken deg eller søknadene dine! Markedet for arbeidstakere er veldig vanskelig for tiden... I media hører man om at Norge mangler tusenvis av arbeidstakere, men det er bare bullshit... Det er flere hundre søkere til selv de mest lavtlønnede deltidsstillingene :filer:

Det de andre søkerne (som får jobben) har, som ikke du har, er FLAKS

• Liker 1
Skrevet

Jeg er desperat etter jobb for tiden, og søker på alt som er, fra vaskejobber til butikkjobb til telefonsupport etc. Har blitt innkalt til intervju flere ganger, men får da beskjed om at det har vært 300-400 søkere på samtlige jobber! De tar da inn mange på intervju, og kaller det "ekspressintervju" som varer i et kvarter... Da er det jo nesten bare flaks som gjelder, den personen som klikker best med de som intervjuer får jobben, for eksempel. Fordi mange er jo kvalifiserte.

:tristbla:

• Liker 2
Skrevet

I media hører man om at Norge mangler tusenvis av arbeidstakere, men det er bare bullshit...

Det er ikke «bullshit», men det er i stor grad snakk om jobber som krever spesiell kompetanse. Ufaglærte eller mer vanlige jobber er mye vanskeligere å finne.

Skrevet

Det er ikke «bullshit», men det er i stor grad snakk om jobber som krever spesiell kompetanse. Ufaglærte eller mer vanlige jobber er mye vanskeligere å finne.

Vel, det som er bullshit er den måten de fremstiller det på; Som et argument for økt innvandring av arbeidere. Ikke at det er noe galt med innvandrere, men det er feil type kompetanse og ufaglærte som strømmer til, og da blir det bare enda flere om det magreste beinet.

Og at det er et "problem" at Norge kommer til å mangle arbeidere er også bullshit. Det er jo det vi har utdanningsinstitusjonene til! Og som alle andre steder er det markedskreftene som rår, det bare følger en kurve med et par års forsinkelse (den tiden det tar å utdanne den som etterspørres)

Skrevet

Nå er jeg igang og skal søke igjen, men før jeg setter igang og skriver flere søknader;

Hvordan begynner dere søknaden? Hva åpner dere med å si?

Føler at jeg ødelegger det helt fra starten av fordi jeg ikke sier noe interessant, jeg skriver øverst at jeg f.eks viser til annonse på finn.no og søker med dette på stillingen som .....

Men så er jeg litt usikker, skriver ofte alder og hvor jeg er fra og bor, men hva skriver dere?

Hadde vært supert å fått noen forslag her! :)

Er forresten enig i det som påstås om at JA, det er mange jobber og stort behov for folk, som har visse utdannelser! Tror f.eks. ikke sykepleiere og ingeniører har problemer med å finne seg jobb. Det er sant at det er de uten utdannelse som sliter, det er mange fler om jobbene. Der jeg jobbet før foretrakk de å ansette utenlandske, helst polakker, fordi de var så flinke til å jobbe. Ts

Skrevet

Vel, det som er bullshit er den måten de fremstiller det på; Som et argument for økt innvandring av arbeidere. Ikke at det er noe galt med innvandrere, men det er feil type kompetanse og ufaglærte som strømmer til, og da blir det bare enda flere om det magreste beinet.

De fleste ufaglærte kommer vel som asylsøkere, og da er det en helt annen sak. Arbeidsinnvandring fra utenfor EØS-området skjer kun når innvandreren har tilbud om jobb. Og innenfor EØS mottar vi mest byggarbeidere - som jo også er en av bransjene hvor vi trenger arbeidskraft.

Skrevet

Nå er jeg igang og skal søke igjen, men før jeg setter igang og skriver flere søknader;

Hvordan begynner dere søknaden? Hva åpner dere med å si?

Føler at jeg ødelegger det helt fra starten av fordi jeg ikke sier noe interessant, jeg skriver øverst at jeg f.eks viser til annonse på finn.no og søker med dette på stillingen som .....

Men så er jeg litt usikker, skriver ofte alder og hvor jeg er fra og bor, men hva skriver dere?

Jeg pleier å starte med det du sier (henvisning til stillingsannonse og at jeg herved søker). Av og til har jeg en kort setning om hvem jeg er (jente/kvinne, alder, hvor jeg bor, at jeg ble ferdig med mastergraden min i vår, denslags) hvis det virker relevant å "plassere" meg selv. Så hopper jeg rett på hva som er motivasjonen min for å søke på jobben. Synes det er greit at arbeidsgiver leser resten av søknaden på bakgrunnen av det. Prøver å legge mer vekt på at språket er godt, konkret og rett på sak, heller enn å være kreativ og overraske. Det blir fort litt påtatt og snålt. Ihvertfall når jeg prøver på det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...