Gå til innhold

Lyssterkt objektiv til Nikon D3100?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er noen objektivtråder lenger ned her, og håper det er noen snille sjeler som kan gi meg et råd også :-)

jeg har per i dag et Nikon D3100 (dvs APS-C, ikke fullformat) med et 18-250mm f.3.5-5.6 objektiv til. Jeg TROR jeg trenger et mer lyssterkt objektiv, både for å ta gode bilder innendørs av familien etc, og av hundene som leker ute. Det jeg ikke får helt tak i etter å ha spurt en del steder, er om jeg egentlig trenger to ulike objektiver til dette, altså et "ta bilder inne av folk som sitter relativt rolig"-objektiv og et "bilder av hunder i full fart ute"-objektiv? Eller kan man få ett objektiv som takler begge deler?

Hva slags blender trenger jeg da? Og hvilke andre egenskaper bør jeg se etter?

Ser også at mange er fornøyd med 50mm f1.4 eller f1.8, men dette ser ikke ut til å finnes til mitt kamera siden det ikke er fullformat. Disse objektivene ender opp med en brennvidde på ca 75mm på mitt objektiv. Kan de allikevel brukes, eller blir brennvidden helt feil i forhold til mitt bruk?

Og hva er egentlig et makroobjektiv? Vet at man kan ta nærbilder av blomster etc med det, men er det alt det kan brukes til?

Skrevet

Du kan bruke 50mm på ditt kamera, det er helt problemfritt. Hvis det blir for mye tele for deg, så kan du også se på sigma 30mm 1.4.

Brennvidden er bare smak og behag på fastoptikk. Jeg liker meg veldig godt i det området og kunne tenkt meg å lime fast 50mm på 1,6 crop-kamera for godt, så er jeg ferdig med det. ;)

Skrevet

Takk for svaret. Kan jeg spørre hvilke ting du kan fotografere med det objektivet, og hva du må bytte objektiv for å gjøre (evt la være å ta bilder av)?

Skrevet

Et lyssterkt objektiv egner seg godt til litt mørkere omgivelser, sånn som innendørs der du ikke vil bruke blits, eller til ting i fart der det kreves rask lukkertid. Det som kan være ulempen med stor blenderåpning er at det blir ikke så mye dybdeskarphet. På den andre siden vil akkurat det være veldig fint for portretter.

Jeg er egentlig ikke riktig person å spørre om dette, siden jeg skyter alt med 50mm. :gjeiper:

Så ser jeg at du spør om makroobjektiv. I utgangspunktet er det jo tiltenkt nettopp makro, men det kan også fungere som portrettobjektiv. Disse er ikke spesielt raske på autofokus, så det blir tilnærmet ubrukelig til annet enn makro og portrett der man likevel i de fleste tilfeller vil velge å fokusere manuelt.

Hvis du har penger til det, så kan du kjøpe en lyssterk normalzoom som dette:

http://www.prisguide.no/produkt/nikon-af-s-dx-zoom-nikkor-17-55mm-f28g-if-ed-8766

Fortvil ikke, Tamron har en rimeligere versjon som skal være veldig bra:

http://www.prisguide.no/produkt/tamron-sp-af-17-50mm-f28-xr-di-ii-vc-ld-aspherical-if-med-fokusmotor-for-nikon-113312

Denne har i tillegg bildestabilisering (VR).

Skal jeg gi noe råd, så tror jeg det må bli Tamronen. Det er et greit utgangspunkt til en ikke alt for høy pris. Så kan du også slenge på en rimelig 50mm:

http://www.prisguide.no/produkt/nikon-nikkor-af-50mm-f18d-8707

Da skal du være noenlunde dekket innenfor det området. Jeg vet ikke hvor mye tele du egentlig bruker nå, men mitt inntrykk er at normalområdet (17-50) blir vesentlig mer brukt enn 50 og oppover. Og den Tamronen er veldig fleksibel.

Skrevet

Tusen, tusen takk for svaret og gode tips! Da vet jeg plutselig hva jeg skal ønske meg til jul :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...