Gå til innhold

Når det gjelder dette å holde oppe døra for andre ...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever stadig at eldre menn holder døra oppe for unge meg. Det virker som om de prøver å gi meg litt bedre selvtillit og på en måte sier at "det fins snille menn der ute også!"

Det slår aldri feil! Hver gang en eldre mann skal inn en dør, holder han den oppe for meg. Jeg blir litt glad, og smiler :)

Mens med unge menn er det omvendt. De slenger den alltid døra i tryne på meg og bryr seg ikke om at jeg kommer rett bak. Men kommer det en pen dame står de der og holder døren oppe.

Jeg syns det er rart at eldre menn er snille mot meg, mens yngre menn nesten hater meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever stadig vekk (og oftere enn med eldre menn) at unge menn holder døra oppe for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever stadig at eldre menn holder døra oppe for unge meg. Det virker som om de prøver å gi meg litt bedre selvtillit og på en måte sier at "det fins snille menn der ute også!"

Det slår aldri feil! Hver gang en eldre mann skal inn en dør, holder han den oppe for meg. Jeg blir litt glad, og smiler :)

Mens med unge menn er det omvendt. De slenger den alltid døra i tryne på meg og bryr seg ikke om at jeg kommer rett bak. Men kommer det en pen dame står de der og holder døren oppe.

Jeg syns det er rart at eldre menn er snille mot meg, mens yngre menn nesten hater meg?

Det er fordi de eldre er ferdig med det der forbanna markeringsbehovet i trangen til å bevise at kvinner ikke når opp til egoet dems

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det går ikke på hvordan du ser ut, det går på hvordan mannen/gutten er oppdratt. Etnisk norske unge menn/ gutter i Norge, og spesielt Oslo-området, er generelt utrolig dårlige på dette. Den eldre garde er MYE flinkere. Samme med utlendinger :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du og hvor høy er du?

Haha, hva har det med saken å gjøre? ... jeg er 177 høy og veier 67 kg. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest On Topic

Seier det samme som eg nevnte i ein liknande tråd. Det er normal høflighet at den som er foran holder døra åpen for den som kjem bak. Og det uavhengig av alder og kjønn. Viss den som er foran har krykker, rulator eller andre synbare tegn på at det kan vere ei utfordring å få åpna døra så er ein høfleg og tilbyr seg å åpne døra. Nokon gjer eit litt større nummer av den døråpninga enn andre, det gjer eg og iblant. Uten at eg legg noko vekt på det. Ein er bare høfleg og i godt humør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stagnenert i fremgangen til mennesket, og går nå helt feil vei. Det blir bare mer og mer frekke mennesker uten manerer. Det er det som er problemet rett og slett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Som regel gir jeg bare døren en ekstra 'dytt', i det jeg går gjennom den, om det ikke er noen som er rett bak meg. Holder aldri oppe døren for noen, om jeg ikke har en eller annen form for kjennskap til - og selvfølgelig de som vil ha problemer med å åpne døren selv.

Og hvorfor i allverden skal jeg gjøre det for fremmede jenter? Hun må da klare å åpne døren selv, uansett hvor fin hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er oppdratt til å være ego og drite i andre.

Jeg både åpner og holder døren for andre med et "heihei" og et smil. Det gjør dagen så mye bedre! :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere liker jo for faen ikke at vi holder døra oppe jo. Det er jo et bevis på patriarkalstaten og at vi ikke ser på dere som likeverdige og så videre bla bla bla bla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper ikke engang rullestolbrukere, ettersom jeg vet de synes slikt er nedverdigende m.m. de virkelig er i knipe da... trykker man på knappen for tidlig så kan det hende de bare setter seg fast i døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder døren oppe for alle, åpner døren for jenter, sier "takk" når jeg får tilbake vekslepenger og "hei" og "hadet" før og etter jeg blir ekspedert i butikk. Småting som gjør alt mye hyggeligere for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke i det heletatt hva dere mener her, jeg mener, jeg kjenner meg ikke igjen i det heletatt. De mennene jeg omgåes er stort sett etnisk norske unge menn, og har mannérene på plass. Da åpner de døren for kvinnene, pene eller ikke. Det blir bare for dumt å dra generaliseringer som å si at dette kun er noe utlendinger og eldre menn gjør. Det har med oppdragelsen til hver enkelt mann og normer i den sosiale kretsen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Jeg hjelper ikke engang rullestolbrukere, ettersom jeg vet de synes slikt er nedverdigende m.m. de virkelig er i knipe da... trykker man på knappen for tidlig så kan det hende de bare setter seg fast i døren.

Det gjør ikke jeg heller, men det er fordi jeg ikke tør. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SemperFi

Som regel gir jeg bare døren en ekstra 'dytt', i det jeg går gjennom den, om det ikke er noen som er rett bak meg. Holder aldri oppe døren for noen, om jeg ikke har en eller annen form for kjennskap til - og selvfølgelig de som vil ha problemer med å åpne døren selv.

Og hvorfor i allverden skal jeg gjøre det for fremmede jenter? Hun må da klare å åpne døren selv, uansett hvor fin hun er.

Samme her.

"Do I look like a dorman? NO!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk erfart at bergensere, både unge og gamle, er veldig flinke til dette med å holde opp dører, la damene gå først. Spesielt å holde opp dører for folk de ikke kjenner. De gangene jeg har vært i Bergen så opplever jeg dette veldig ofte, men her hjemme i trøndelag er det ytterst sjelden dette skjer:p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...